RobHK
Medlem
Jag antar killen har med box och papper också i väskan. Om man ska klara en sån grej måste man nog antingen slänga boxen eller posta den hem på flygplatsen.Varför sätter man den bara inte på armen nere i Schweiz?
Jag antar killen har med box och papper också i väskan. Om man ska klara en sån grej måste man nog antingen slänga boxen eller posta den hem på flygplatsen.Varför sätter man den bara inte på armen nere i Schweiz?
Jag antar killen har med box och papper också i väskan. Om man ska klara en sån grej måste man nog antingen slänga boxen eller posta den hem på flygplatsen.
Eller så har man med sig en resekamrat som tar boxen i sin väska. Men förstår ärligt talat inte hur man lyckas bli stoppad i tullen. Aldrig hänt mig och det är ju inte direkt så att dem stoppar mycket folk direkt.Jag antar killen har med box och papper också i väskan. Om man ska klara en sån grej måste man nog antingen slänga boxen eller posta den hem på flygplatsen.
Korrekt procedur. Under inga omständigheter kan tullen haffa en på tillhörigheter som du bär som accessoar. Enda möjligheten är om du har betydande skulder hos kronofogden, och även då sitter det långt inne.
Eller så har man med sig en resekamrat som tar boxen i sin väska. Men förstår ärligt talat inte hur man lyckas bli stoppad i tullen. Aldrig hänt mig och det är ju inte direkt så att dem stoppar mycket folk direkt.
Intressant! Var kan jag läsa mer om detta?Tullen jobbar inte med att stoppa folk random längre. De jobbar med underrättelser från andra flygplatser som märker att folk reser ut med något misstänkt, spaning via kameror och civila kontrollanter och vad de hittat innan du ens får väskan på bandet för att knyta person till väska. Blir du inkallad i filtret vet de med stor sannolikhet redan vad du har.
Någonting säger mig att Tullen inte någonstans offentligt beskriver hur de arbetar med underrättelseinhämtning.Intressant! Var kan jag läsa mer om detta?![]()
Intressant! Var kan jag läsa mer om detta?
![]()
Lag (2000:1225) om straff för smuggling Svensk författningssamling 2000:2000:1225 t.o.m. SFS 2023:259 - Riksdagen
Riksdagen är den högsta beslutande församlingen i Sverige. Till riksdagens uppgifter hör att besluta om lagar och om statsbudgeten.www.riksdagen.se
Kort version: Det måste finnas misstanke/uppsåt för att du ska tvingas bevisa ursprung för var du köpt en viss sak. Dock så finns specifika lagar för vapen, tobak och sprit för att man inte ska kunna hävda att man köpt det hemma och tagit med på återresan.
Titta på artiklarna på Tullens hemsida om hur de jobbar med underrättelse.Intressant! Var kan jag läsa mer om detta?![]()