Senaste nytt

Köpa Rolex "billigt" - var, när, hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.

JacobGBG

Medlem
Jag antar killen har med box och papper också i väskan. Om man ska klara en sån grej måste man nog antingen slänga boxen eller posta den hem på flygplatsen.

Korrekt procedur. Under inga omständigheter kan tullen haffa en på tillhörigheter som du bär som accessoar. Enda möjligheten är om du har betydande skulder hos kronofogden, och även då sitter det långt inne.
 
Jag antar killen har med box och papper också i väskan. Om man ska klara en sån grej måste man nog antingen slänga boxen eller posta den hem på flygplatsen.
Eller så har man med sig en resekamrat som tar boxen i sin väska. Men förstår ärligt talat inte hur man lyckas bli stoppad i tullen. Aldrig hänt mig och det är ju inte direkt så att dem stoppar mycket folk direkt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Hachans

Medlem
Eller så har man med sig en resekamrat som tar boxen i sin väska. Men förstår ärligt talat inte hur man lyckas bli stoppad i tullen. Aldrig hänt mig och det är ju inte direkt så att dem stoppar mycket folk direkt.

Tullen jobbar inte med att stoppa folk random längre. De jobbar med underrättelser från andra flygplatser som märker att folk reser ut med något misstänkt, spaning via kameror och civila kontrollanter och vad de hittat innan du ens får väskan på bandet för att knyta person till väska. Blir du inkallad i filtret vet de med stor sannolikhet redan vad du har.
 
Tullen jobbar inte med att stoppa folk random längre. De jobbar med underrättelser från andra flygplatser som märker att folk reser ut med något misstänkt, spaning via kameror och civila kontrollanter och vad de hittat innan du ens får väskan på bandet för att knyta person till väska. Blir du inkallad i filtret vet de med stor sannolikhet redan vad du har.
Intressant! Var kan jag läsa mer om detta? ;)
 

GOTBound

Medlem
Intressant! Var kan jag läsa mer om detta? ;)
Någonting säger mig att Tullen inte någonstans offentligt beskriver hur de arbetar med underrättelseinhämtning.
Med egna ögon och öron samt vissa baskunskaper inom ämnet underrättelseinhämtning är det väldigt att enkelt att själv notera hur arbetet utförs både här hemma och på andra flygplatser, vissa delar sker öppet just för att vi skall se och lägga märke till men annat syns inte lika mycket, väldigt få tillslag är en slump.
Exakt vad du skall titta efter eller var skriver jag inte här.

Dock finns det anslag bland annat vid ankomstgaterna som proklamerar att övervakningskameror opereras av Tullverket, vilket får i alla fall mig att dra på smilbanden.
 
Last edited:

RobHK

Medlem
Rolex priser har kommit ner rätt rejält nu iaf, om man gillar two-tone så går många av dom att plocka upp över disk igen. Detta sker ju direkt när priset på andrahandsmarknaden faller under listpriset, då finns klockorna magiskt att köpa igen i butik. Visar på hur mkt det är klock-entusiaster som köper Rolex..
 

Hachans

Medlem

Kort version: Det måste finnas misstanke/uppsåt för att du ska tvingas bevisa ursprung för var du köpt en viss sak. Dock så finns specifika lagar för vapen, tobak och sprit för att man inte ska kunna hävda att man köpt det hemma och tagit med på återresan.

Men tullen måste väl kunna misstänka uppsåt om du har en sprillans ny klocka på armen?

Intressant! Var kan jag läsa mer om detta? ;)
Titta på artiklarna på Tullens hemsida om hur de jobbar med underrättelse.

Eller valfritt avsnitt av Gränsbevakning Sverige.

Om du nu faktiskt ville veta eller bara var ute efter att försöka vara rolig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen