Senaste nytt

Julbonus 6000 extrapoäng Amex Elite

Om det inte har framgått sedan tidigare att Billhop (och därmed förmodligen Betalo) inkluderas i spenderingen, kan jag meddela att jag har fått julbonusen på 6000 poäng på båda mina Elitekort (betal och kredit) efter att ha använt Billhop för att komma upp i beloppsgränserna på respektive kort. Bra kampanj, trots den darriga starten.

Last edited:
Det det mörkare och mörkare ut för mig ...väntar in mitt Elite som beställdes i förra kampanjen ...ännu inte kommit; kundtjänst sade igår att jag bör ha det innan 2021 :(

Hur är det med återbetalningar (för t ex avbokade flygbiljetter) som kommer in under perioden, kommer de att räknas av från de 10000?
Om jag t ex får tillbaka 7000, behöver jag då spendera 17000 för att komma upp i 10000 nettospend?

Nu har jag svaret.
Det var nettospenden som räknades. Jag behövde alltså göra av med 10000 + beloppet som jag fått i återbetalning för att få in bonusen.

Nu har jag svaret.
Det var nettospenden som räknades. Jag behövde alltså göra av med 10000 + beloppet som jag fått i återbetalning för att få in bonusen.
Bäst för mig att komma upp i 10000 innan jag får 18000 tillbaka för jag måste begära pengarna tillbaka på en avbokad Lufthansa biljett med inställt flyg

Har nått 10.000 för länge sen, men inte fått poängen ännu, flera ge verkar ha fått poängen typ direkt. Ska man bli orolig? Chatten säger 30 dagar som vanligt...

Har nått 10.000 för länge sen, men inte fått poängen ännu, flera ge verkar ha fått poängen typ direkt. Ska man bli orolig? Chatten säger 30 dagar som vanligt...
Dom ser du direkt på ditt Amex-konto under debiteringen som tar dig över 10.000 kr.

Capture.PNG

Last edited:
En varning till de som har fått refund under perioden - även efter eskalering hos kundtjänst bekräftar det att det inte är som i somras att refunds int e räknas. Utan om man har fått en refund på 5000kr, så måste man spendera 15000 för att få bonusen. Ingen aning om hur det funkar om man får refunden efter att de redan delat utpoängen smo en del har fått ovan, eftersom det inte är där jag står (har fortfarande ett par pending charges som inte har slagit igenom).

Jag vet, man ska inte fråga kundtjänst :) Så de kan såklart ha fel, men som sagt även efter eskalering håller de fast vid att så är fallet, och att det skiljer sig från i hur man ska tolka reglerna jämfört med somras.

Edit: De uppdaterade, utan att jag ens frågat om det, och meddelade att om refunden sker efter att poängen har postat, så får man behålla poängen. Det är alltså bara om man får en refund innan man når 10k som man måste spendera extra.

Tur att man kan styra när flygbolagen betalar tillbaka. Eller hur var det nu...

Last edited:
En varning till de som har fått refund under perioden - även efter eskalering hos kundtjänst bekräftar det att det inte är som i somras att refunds int e räknas. Utan om man har fått en refund på 5000kr, så måste man spendera 15000 för att få bonusen. Ingen aning om hur det funkar om man får refunden efter att de redan delat utpoängen smo en del har fått ovan, eftersom det inte är där jag står (har fortfarande ett par pending charges som inte har slagit igenom).

Jag vet, man ska inte fråga kundtjänst :) Så de kan såklart ha fel, men som sagt även efter eskalering håller de fast vid att så är fallet, och att det skiljer sig från i hur man ska tolka reglerna jämfört med somras.

Edit: De uppdaterade, utan att jag ens frågat om det, och meddelade att om refunden sker efter att poängen har postat, så får man behålla poängen. Det är alltså bara om man får en refund innan man når 10k som man måste spendera extra.

Tur att man kan styra när flygbolagen betalar tillbaka. Eller hur var det nu...
Jag har precis spenderat 10000 sek och fått 6000 poäng. Nu ska jag begära återbetalning av cirka 18000 sek för min inställda retur med Lufthansa F från Shanghai. Jag kunde inte få giltighetstiden förlängd bortom 4 januari 2021

Toppen