Senaste nytt

Jobbar du på flyget/tåget eller i loungen?

Jeg arbejder næsten hver dag i toget og ofte i lounger/fly.

Jeg plejer at placerer mig således at det ikke er lige til at se på min skærm og så giver det lidt sig selv at "for your eyes only" ikke behandles i det offenlige rum...

Tyvärr är ju alltför många lounger konstruerade för raka motsatsen :( Typ de där små "båsen" som man ska sitta och jobba i, som är perfekta för att andra ska se över axeln på en, men man själv ser ingenting utåt. Eller t.ex. de nya borden i gold-lounge ARN som också är upplagda för att man ska se vad folk jobbar på.

Jobbar nästan alltid på tåg. På SJ tycker jag det är relativt lätt att hitta platser som är tillräckligt avskilda för mitt arbete.

Skärmskydd är en av de största lurendrejerier som jag känner till. Folk tror att de funkar, men i praktiken blockar de bara de två som sitter precis bredvid. De som sitter bakom kan utan problem läsa allt. Har sett många presentationer jag inte borde ha sett på det sättet.

Själv jobbar jag ibland ombord. Men då är det oftast med kod och jag räknar kallt med att det inte sitter så många utvecklare runt mig som dessutom kan de programspråk jag kör. Om så skulle vara fallet vill jag anställa den personen...
Whitespace?;) Whitespace (programming language) - Wikipedia, the free encyclopedia

Jag forsoker undvika att jobba nar jag reser, men visst mailen haller man ju lite kolla pa (dock oftast i mobilen och den ser ju folk inte sa enkelt nar man skriver i den). Annars ar det oftast med kod som @agehall sager och att nagon skulle se den kanns inte sarskilt allvarligt.

Inte ens arbetsytor i många lounger är tillräckligt bra för detta. På Kastrup finns det en plats som är acceptabel att arbeta vid (arbetsytorna mot Hilton, längst bort till vänster - noll insyn). Där finner ni mig.

Inte ens arbetsytor i många lounger är tillräckligt bra för detta. På Kastrup finns det en plats som är acceptabel att arbeta vid (arbetsytorna mot Hilton, längst bort till vänster - noll insyn). Där finner ni mig.
De officiella arbetsytorna är ofta de som är sämst tycker jag :( Ofta finns det ju vanliga stolar/fåtöljer som har ryggen mot väggen, som är mycket bättre.

Det kommer nok i stor grad an på hvilket materiale man arbejder med.

Hvis man har en konsulent/rådgiver funktion har man ofte med ganske følsomme oplysninger at gøre og her må man tage andre forholdsregler.

Hvis man som jeg sidder og læser pressemeddelelser og skriver nyhedsartikler som skal publiceres med det samme kan man i princippet gøre det på en storskærm uden det ville være et problem.

Det brukar man också komma långt med genom att helt enkelt ha litet typsnitt. Inte så många som kan läsa det på en hel stolsrads avstånd (även med tighta stolsrader) :)

Ja, jag kör minst 1920x1200 på min MBP och på det rätt litet typsnitt i Emacs. Det löser det mesta.

Över lag tror jag vi "riktiga" IT-nördar är ganska säkra ombord. De som verkligen läcker info är de som sitter och håller på med powerpoint...

edit: Eller killen som sitter brevid mig i LHR GF just nu och tror att ingen kan svenska. Han sitter och pratar om företagsköp de håller på med...

Toppen