Senaste nytt

Jobbar du på flyget/tåget eller i loungen?

I nödfall blir det en och annan tidrapport. Men undviker det i största möjliga mån.

På mitt första jobb hade jag en tidigare kollega som satt och dumförklarade sin kund över telefon på ett tåg. Olyckligt för han så satt en passagerare i närheten och som var anställd av samma kund.. F d kollegan fick sparken och konsultföretaget förbjöd allt arbete på allmänna platser/flyg och tåg.

Jag har precis som många andra hört och sett mer än jag borde..

Ja, man ska tänka på vad man säger om folk när man är på offentlig plats. Även om min kundgrupp är ganska obskyr, så undviker jag att nämna firmanamn och liknande ifall jag måste prata om dem på publik plats.

Jobbar jag på tåget eller flyget så har jag alltid privacy filter på och jag brukar dessutom inte välja arbetsuppgifter där informationen inte är känslig. Jag brukar även undvika telefonsamtal på tåg då det brukar brytas ibland samt att jag inte gillar att störa andra människor i onödan.

Som japansktalande ursvensk vore det väl också kul att säga något till en ljudligt mobilpratande japan? Känner ett par som skulle kunna fixa det.
Fast de japaner jag hittills har sett i lounger har varit av det mera diskreta slaget.

Då är det extra kul att få ett tillfälle att svara vederbörande på svenska.
Alltid lika uppskattat!

En annan bra variant är en "hej då, ha en trevlig dag" när man går därifrån. En halvtimme senare eller så, när man hört mycket.

Fungerar också väldigt bra på turister i valfri storstad där de trodde de var de enda svenskarna på buss/tunnelbana/whatever.

Tänk först tala sedan. Detta visdomsord hade varit bra om Håkan Juholt fördjupat sig i innan han kommenterade pris och kvalité på Dry Martini i Turkiet:) Jag finner det uppseendeväckande att så många tjänstemän högt diskuterar affärer på offentliga platser, tåg,flyg,restaurang,bar m.m. Arbetsgivaren borde såklart redan vid rekryteringstillfället bedöma en persons integritet och lämplighet för en befattning.

Man upphör inte att förvånas hur mycket folk pratar hemligheter på flyg eller tåg. Men om de utelämnade företagsnamn eller förnamn+efternamn på de omtalade blir det ju i alla fall svårare att hänga med i diskussionen.

Sedan finns det ju dessutom de som har en röst som nästan är helt omöjligt att inte höra. Precis när jag läste början av denna tråd i morse (på pendeltåget in mot Stockholm) står en kvinna och pratar i mobiltelefon en bit ifrån mig. Hon beställer en soffa och uppger leveransadress, namn på dörren och portkod samt att hon inte kommer hem förrän tidigast klockan 20 ikväll...

Toppen