Senaste nytt

Jobbar du på flyget/tåget eller i loungen?

Tar i princip aldrig upp datorn om andra passagerare sitter nära nog för att överse information. Däremot kan passa på att fundera/reflektera över aktuella frågor, och ibland så kommer man på riktigt bra saker som man skriver ner på servetten eller boardingkortet.... :)

Själv jobbar jag bara med saker som är mer eller mindre offentliga. Presentationer som ändå skickas vidare av kunderna kan jag arbeta med på flyg/tåg/lounger.
Men kalkyler, offerter, konfidentiellt material håller jag borta från skärmen. Samtal med konfidentiell info försöker jag göra i avskildhet.

Vid ett tillfälle satt jag bredvid en person från en "partnerfirma" som satt och gick igenom min firmas material för att lära sig mer. Inget konfidentiellt men lustigt att världen är så liten. Han var övertygad att inga inom branschen fanns i närheten.

Jag vet en kille som åkte tunnelbana i Stockholm i budgettider då han jobbade för ett av våra större börsbolag. Han svarade på ett jobbsamtal och märkte att folk blev tysta och tittade på honom när han hade sagt "det är ju bara 200MSEK"......

Nu har de gått från loungen.
Två herrar i 30-35 års åldern med amerikansk accent pratade hela tiden om företagsförvarv (M&A) i telefonen oavbrutet tills de lämnade loungen för Frankfurtflyget.
Med tanke på sättet de pratade tror jag att det var ett konferenssamtal.

Jag undrar om deras finansinstitut inte har någon sekretesspolicy, så där öppet får man inte prata i loungen tycker jag...

Nu har de gått från loungen.
Två herrar i 30-35 års åldern med amerikansk accent pratade hela tiden om företagsförvarv (M&A) i telefonen oavbrutet tills de lämnade loungen för Frankfurtflyget.
Med tanke på sättet de pratade tror jag att det var ett konferenssamtal.

Jag undrar om deras finansinstitut inte har någon sekretesspolicy, så där öppet får man inte prata i loungen tycker jag...
Alltid de finansiella rådgivarna som läcker.

Om jag jobbar under resa så är det något som gått snett (kris eller liknande). Resor skall njutas (sova, äta, reflektera beroende på tid och plats).

Jag är också mycket medveten om vad jag jobbar med / pratar om i offentliga miljöer. Har många gånger sett "intressanta" dokument eller hört spännande telefonsamtal... Bästa gången var på väg hem från en mässa. Satt vid sidan av en kvinna som jobbade oavbrutet på sin sales-forecast komplett med kundnamn osv. Tittade inte så noga, men ni skulle sett hennes blick när vi skulle av planet och jag presenterade mig som produktchef för största konkurrenten.

Toppen