UPPDATERING.
Fick idag svar från SAS Customer Care. Här följer SAS svar i två omgångar.
Hello X!
Thank you for your feedback.
In SAS Plus we serve Polarrulle untill 16:00, and after that we serve Fresh bite we can also offer something from the Cafe stroller.
The cabin crew can serve Polarrulle after 16:00 if they see that there is enough of Polarrulle.
We can not meet your question for 5.000 Eurobonuspoints since the cabin crew did not do anything wrong.
Best regards
X X
Jag ifrågasatte förstås hur detta går ihop med SAS marknadsföring av produkten ("During the rest of the day you are welcome to enjoy drinks and snacks of your choice") och fick svar att en sådan synpunkt skulle vidarebefordras till "rätt avdelning".
Det står alltså nu med all önskvärd tydlighet klart (det gjorde det kanske i och för sig även tidigare) att:
1. Polarrulle ingår inte i SAS Plus efter kl. 16 trots att det i menyn står att man har rätt att välja vad man vill äta, trots att Polarrulle finns lastad och i cafévagnen och trots att Polarrulle säljs i SAS Go.
2. SAS marknadsföring av produkten inte håller måttet. Jag utgår ifrån att SAS kommer att förtydliga detta i menyn m.h.t. min konversation med SAS. Så har det ju tidigare varit när man införde förbud mot smoothie i SAS Plus på långflygningar och skulle införa max antal alkoholhaltiga drycker i Plus.
Sammanfattningsvis: SAS besättning bryter alltså mot de egna instruktionerna när de efter kl. 16 serverar polarrulle i Plus.