Senaste nytt

Jag skall åka på charter...

Efter ett dygns funderande så har jag kommit fram till att det finns en stor fördel med charter. Nämligen de luftiga bagagehyllorna. Eftersom charterflygningar känns mer stränga gällande mått och vikt av incheckat (fick en heavy-tagg när min vägde 20 kg) och handbagage så tar folk inte med sig så mycket. Helt full flygning, men fanns gott om plats när vi boardade bland de sista.

Klassiker detta....lär väl möjligen få mig tänka extra om jag ev skall utsätta mig och familjen för detta. Någon som vill skriva en rapport på charter till Phuket i vinter kanske:)...

Drar på charter till Kreta på tisdag... Flera familjer, massor med barn. Enkelt med charter då - men jag fick aldrig chansen att pussla ihop resan heller...
Ska sammanställa erfarenheterna och posta!
Vet redan nu ett aber med charter! De vedervärdiga flygtiderna. Är det verkligen så mycket billigare med avgångar när vanliga dödliga sover?

Drar på charter till Kreta på tisdag... Flera familjer, massor med barn. Enkelt med charter då - men jag fick aldrig chansen att pussla ihop resan heller...
Ska sammanställa erfarenheterna och posta!
Vet redan nu ett aber med charter! De vedervärdiga flygtiderna. Är det verkligen så mycket billigare med avgångar när vanliga dödliga sover?

Det har jag också undrat. Sparar man verkligen så mycket pengar på att låta planet gå i okristlig tid?

Kan det inte vara så att man helt enkelt inte får någon annan slot-tid?

Kan det inte vara så att man helt enkelt inte får någon annan slot-tid?

Det kan det nog i vissa fall vara på de hårdast belastade charterflygplatserna (exempel: Norwegians nattflight Stockholm-Santorini och tillbaka, där har ni okristliga tider..).
Men annars är det helt enkelt så att flygmaskinerna måste utnyttjas maximalt. Då blir en vanlig dag för en Novair-kärra nåt i stil med :
05.30 avgång till Antalya
4 timmar ner, 1 timme på marken och 4 timmar hem:
14.30 landar på arlanda
2 timmar för tankning och catering
16.30 avgång till Rodos
4 timmar ner, 1 timme på marken och 4 timmar hem.
01.30 landning på Arlanda.

och sen iväg igen nästa dag.
Så med charter gäller i princip , antingen åka tidigt som attan eller komma hem sent som tusan. Det är åtminstone sällan man råkar ut för bäggedera :)

Toppen