Senaste nytt

Jag skall åka på charter...

Ja.. precis? Det är min poäng... Du angriper inte "problemet" (att åka på charter istället för fin-flyg) utan gör exakt tvärtom = du åker på charter själv. Att säga "du gör X, så nu stämmer jag i bäcken och gör också X" är helt bakvänt, helt enligt ditt eget citat ovan.

Ordspråk/uttryck som hade varit korrekta:

"Stämma i bäcken" hade fungerat i den här meningen:

/OT
OT 2

Tolkningsfråga. Menar att det på detta forum kan ses som ett problem att åka charter och efter Agös ”bikt” är det att stämma i bäcken enligt ovan definition att bekänna. Som sagt OT.
Hur som helst gött med resa :)

Dagens goda gärning går till personalen ombord JTG320 (JetTime) från Teneriffa till Köpenhamn. Galet ansträngande flygplats (som fler säkert vet), strulig boarding där vi fick gå tillbaka eftersom bussar saknades, varmt och charterstökigt ombord en fullsatt B737.

Nåväl, väl ombord en halvtimme efter att flygplanet skulle ha lämnat Teneriffa, meddelar kaptenen att en passagerare som checkat in två bagage inte boardat. Följaktligen ska väskorna lastas av. Höga suckar.

Fem minuter senare frågar purser om någon har varit i resesällskap med en Mogens Sørensen. Någon plingar på knappen. Tystnad och tiden går. Solen steker i kabinen och luften är på väg att ta slut. Min treåring, som nu varit på (charter)resande fot i fem timmar, förefaller otåligare och otåligare.

Nytt anrop. Mogens visar sig vara en äldre dansk herre med obefintliga kunskaper i engelska och spanska och är ”gone missing” i terminalen. Sökinsats pågår (och som sagt, det är inte det lättaste med ett femtiotal Jet2-, Ryanair-, DAT-, Germania-, JetTime-, Thomas Cook-, och Norwegianavgångar inom loppet av ett par timmar). Kaos är ett milt uttryck för terminalen denna lördag eftermiddag.

Spansk effektivitet! Mogens är återfunnen och får i bästa FCT-stil bil direkt till flygplanet. På sant chartermaner uppmanas alla att applådera Mogens när han väl kommer ombord iklädd tjock skinnjacka och fodrad basker. Och det sker!

Ett fint stycke att inte lämna den gamle mannen på Teneriffa. Om inte annat kanske Mogens anhöriga hade gråtit ut i Ekstrabladet...Kanske var det enklare än att lasta ut ett par hundra Samsonitehårdplastväskor från 90-talet. Vem vet? Mogens verkade i vart fall ta det hela med ro från sin plats på rad 17.

a06cce22482c6b1cc70b717d8e85ea3b.jpg

Jag åkte charter i september med Ving till Cypern. Det var första chartern på 20 år, sist var en resa till Miami (tror inte det går charter dit längre).
Hurusom helst så blev jag glatt överraskad. Visserligen skulle boardingen ske 50 min innan avresa, vilket den självklart inte gjorde men planen var fräscha, personalen riktigt trevliga och inga skrikande barn. Att få bagaget på flygplatsen tog dock en mindre evighet, men väl därefter så utdelas rumsnyckel, kartor och infon direkt i ankomsthallen, Transfern fungerande utmärkt och väl vid hotellet stod det personal utanför som visade vägen till rummet. Att sen kunna checka in bagage direkt vid hotellet på morgonen innan avresa var ju himla smidigt. Efter den här resan så är jag inte alls lika anti mot charter som tidigare, .. vet inte om det är bra eller inte.

Dagens goda gärning går till personalen ombord JTG320 (JetTime) från Teneriffa till Köpenhamn. Galet ansträngande flygplats (som fler säkert vet), strulig boarding där vi fick gå tillbaka eftersom bussar saknades, varmt och charterstökigt ombord en fullsatt B737.

Nåväl, väl ombord en halvtimme efter att flygplanet skulle ha lämnat Teneriffa, meddelar kaptenen att en passagerare som checkat in två bagage inte boardat. Följaktligen ska väskorna lastas av. Höga suckar.

Fem minuter senare frågar purser om någon har varit i resesällskap med en Mogens Sørensen. Någon plingar på knappen. Tystnad och tiden går. Solen steker i kabinen och luften är på väg att ta slut. Min treåring, som nu varit på (charter)resande fot i fem timmar, förefaller otåligare och otåligare.

Nytt anrop. Mogens visar sig vara en äldre dansk herre med obefintliga kunskaper i engelska och spanska och är ”gone missing” i terminalen. Sökinsats pågår (och som sagt, det är inte det lättaste med ett femtiotal Jet2-, Ryanair-, DAT-, Germania-, JetTime-, Thomas Cook-, och Norwegianavgångar inom loppet av ett par timmar). Kaos är ett milt uttryck för terminalen denna lördag eftermiddag.

Spansk effektivitet! Mogens är återfunnen och får i bästa FCT-stil bil direkt till flygplanet. På sant chartermaner uppmanas alla att applådera Mogens när han väl kommer ombord iklädd tjock skinnjacka och fodrad basker. Och det sker!

Ett fint stycke att inte lämna den gamle mannen på Teneriffa. Om inte annat kanske Mogens anhöriga hade gråtit ut i Ekstrabladet...Kanske var det enklare än att lasta ut ett par hundra Samsonitehårdplastväskor från 90-talet. Vem vet? Mogens verkade i vart fall ta det hela med ro från sin plats på rad 17.

a06cce22482c6b1cc70b717d8e85ea3b.jpg
Intressant att resten av familjen gått ombord på planet och lämnat honom på flygplatsen själv utan några språkkunskaper. Dom verkar inte heller ha sagt till att han saknades utan satt där i godan ro innan personalen efterfrågade om han hade någon som kände honom. Vilken trevlig familj att tillhöra.

Intressant att resten av familjen gått ombord på planet och lämnat honom på flygplatsen själv utan några språkkunskaper. Dom verkar inte heller ha sagt till att han saknades utan satt där i godan ro innan personalen efterfrågade om han hade någon som kände honom. Vilken trevlig familj att tillhöra.
Jag tror inte att det var en familj som sådan utan snarare någon som den gode Mogens kanske hade träffat på hotellet under vistelsen, dvs. någon som kände till honom och inte mer.

Vi firar en jubilar i helgen och befinner oss på Gran Canaria.

Är det någon som har tips på trevlig och mysig restaurang i Las Palmas? Inriktning antingen köttrestaurang eller tapas. Kanske @Berglund har förslag att bidra med som Gran Canariakännare?

Jag orkar inte skriva allt igen men hänvisar gärna till den här tråden där jag har skrivit om ett par av mina favoriter:
Tipsa mig på bra boende i Las Palmas | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Tack.
Har läst genom tråden tidigare, men hittade ingen specifik restaurang i Las Palmas, endast tips om tapastorsdagarna. Det finns naturligtvis många förslag via Google, men chansade på att du kanske hade någon favorit att dela med av.

Får se var vi landar och återkommer :)

@Hafermann Jag har ingen särskild favorit. Spenderar sällan särskilt många dagar i just Las Palmas. Men att gå ned till stranden Playa De Las Canteras och gå den strandpromenaden med restaurangerna på ena sidan och stranden och Atlanten på den andra sidan är bra. Det är möjligen lite åt det turistiga hållet men det är fortfarande mysigt. Fick en kväll här för ett par år sedan när ett åskväder sveper in. Jag satt under tak och såg blixtarna slå ned ganska nära land, det var ett härligt skådespel!

Toppen