Ja det stämmer att avgiften är 1000 kronor, första året är det dock 500 om jag kommer ihåg rätt. Om någon här på forumet värvar dig brukar de erbjuda att betala din första årsavgift så kortet blir då "gratis" första året för dig.
Det finns väl inget egentligen som är mycket bättre med SAS inom Europa jämfört med Norwegian. Enda skulle väl vara om något går fel så har du hela star alliance som kan backa upp dig och ta dig till din destination och hem, med Norwegian så blir du låst till att ta dig hem med Norwegian.
Största fördelen som jag ser det är att du kan boka så länge det finns awardplatser (vilket brukar finnas nära inpå avgång om det inte är väldigt fullt på alla plan). Har du dock 6 månaders framförhållning antar jag att det inte är några problem att hitta billigaste biljetterna med Norwegian heller så du får bra värde där. Till och från är det dock kampanjer där det kan kosta så lite som 10.000 poäng per person för att komma ut i Europa (går dock inte kombinera med 2-4-1 vouchern från Amex), då skulle ni kunna göra 2 sådana resor inom Europa om du lyckas få ihop 40k poäng första året (signupbonus ger en del).
SAS största fördel är dock om du åker intercontinentalt i premium-kabiner, det är då du kan få det största värdet för dina poäng, om man jämför vad det skulle ha kostat att köpa motsvarande biljett.
På 2 års samlande av poäng så skulle du lätt kunna ha 60k poäng minst hos SAS och det skulle vara en tur och retur för 2 personer till USA i economy om du använder 2-4-1 vouchern. Personligen skulle jag tycka det var roligare att komma till USA vart annat år än att få en extra resa till Europa varje år, men inte säkert att alla håller med om det.
SAS-poäng kan du tjäna på fler sätt, inte bara genom att flyga eller använda kreditkort, du kan få poäng om du har skandiabanken, tankar på preem, handlar i vissa nätshoppar osv. Det finns väldigt många fler sätt att få in poäng till SAS Eurobonus än för att få Norwegian Credits.