Senaste nytt

Jämförelse Bank Norwegian Master Card VS SAS Eurobonus Master Card

Något man bör tänka på är att SAS lägger till avgifter på sina bonusresor. T ex, jag bokade några bonusresor till Storbritannien och det tillkom ca 350 kr i avgifter. När man använder Norwegians cashpoints förekommer inga sådana avgifter. Å andra sidan har man på sistone börjat kunna köpa Norwegian-biljetter hos resebyråer billigare än hos Norwegian, men då kan man inte lösa sina cashpoints.
 

Moco

Medlem
Nu är det här ett forum för frekvent resande med folk som gladeligen gör MR och segment runs enkom för att dra ihop ett guldkort, men visst kan man prioritera olika saker i livet.
Jag har enkom presenterat alternativ, vilket TS efterfrågade.
Någon faktakontroll verkar du inte ha gjort. AmEx Elite ger 20 poäng per 100 kr, dvs 200 kkr ger 40k poäng. TS säger sig idag flyga ihop ett EBS, dvs 20k. Med 20k statuspoäng från AmEx elite ger det 40k bas/statuspoäng, inte särskilt långt bort från 45k=EBG.
Kom gärna med egna förslag, men kritiserar du andras ska du åtmistone ha lärt dig grundläggande lågstadiematematik först.

Det var ingen kritik, Nemo. Du missförstod mig. Sa ju tom att Coop alternativet kunde vara vettigt.

Jag ser bara inte inte hur Elite-kortet skulle vara ett bra alternativ. EBS är 10 resor, dvs. 5 t/r, och inte nödvändigtvis 20k poäng. Flyger du 5 t/r i GO till Sundsvall är det ju 2500 poäng, lika många resor till t.ex. London ger ju i värsta fall 5000.... Tittade enkom på de saker han nämnde och att priskänslighet var en faktor.

Återigen, ingen kritik. Ber om ursäkt om du uppfattade min humor som så.
 

Morgan

Medlem
Everydaycard, OKQ8-kortet och Coopkortet utan Eurobonusöverföring är också vettiga alternativ - de ger med låg årsavgift 1% i cashback utan att låsas till något flygbolag. Dvs 2000 kr/år med 200 tkr i spend.
 
  • Gilla
Reactions: Pho

Bibinski

Medlem
Tack för alla förslag hittills!
Anledningen till att jag inte har satt mig in i rena cash back kort är för att jag vill flyga. Det finns för mig personligen en glädje i att kunna resa gratis och jag ser inte riktigt någon charm i att få dessa 2k i handen då de förmodligen används till nåt annat jag tycker att jag behöver då jag får dem.
Sen kan man väl ändå konstatera att 2k inte räcker långt med något annat bolag än Norwegian ?
Även med en 2-4-1 som jag hade kvalificerat för så kommer jag inte upp i de poäng jag behöver för 2 pers t/r till varken EU1 eller EU2?
Eller är det något jag inte begriper här ?
 

palmen

Moderator
Tack för alla förslag hittills!
Anledningen till att jag inte har satt mig in i rena cash back kort är för att jag vill flyga. Det finns för mig personligen en glädje i att kunna resa gratis och jag ser inte riktigt någon charm i att få dessa 2k i handen då de förmodligen används till nåt annat jag tycker att jag behöver då jag får dem.
Sen kan man väl ändå konstatera att 2k inte räcker långt med något annat bolag än Norwegian ?
Även med en 2-4-1 som jag hade kvalificerat för så kommer jag inte upp i de poäng jag behöver för 2 pers t/r till varken EU1 eller EU2?
Eller är det något jag inte begriper här ?

Jo om du spenderar 200k på amex får du 30k poäng för detta, plus att du borde kunna få signupbonus på 10k poäng eller vad det nu är.
Vouchern gäller som sagt res två personer betala för en. Det kostar 30k poäng till europa enligt nya tabellen som Agö påpekade.
SAS points charts - SAS

Du kan med andra ord resa 2 personer till europa för 30k poäng plus skatter och avgifter som är ca 30€ per person enligt SAS sida
 

Bibinski

Medlem
@palmen
Avgiften för ett vanligt EB AmEx är 1k right ? plus ca 60€ i avgifter och skatter. vilket är över 75% av kostnaden för att göra en till resa med DY (grovt räknat).
Vad är det på en SK-flight i ekonomiklass inom europa som överträffar DY förutom gratis kaffe?
Jag är bekant med SAS's produkt och vad medlemmarna här generellt har för inställning till Norwegian men om vi fortf utgår från att målet är att resa så mycket som möjligt i kombintion med informationen jag gett inledningsvis, finns det något som jag inte har i åtanke som skulle få dig att välja ett annat förmånskort och bolag ?
 

palmen

Moderator
@palmen
Avgiften för ett vanligt EB AmEx är 1k right ? plus ca 60€ i avgifter och skatter. vilket är över 75% av kostnaden för att göra en till resa med DY (grovt räknat).
Vad är det på en SK-flight i ekonomiklass inom europa som överträffar DY förutom gratis kaffe?
Jag är bekant med SAS's produkt och vad medlemmarna här generellt har för inställning till Norwegian men om vi fortf utgår från att målet är att resa så mycket som möjligt i kombintion med informationen jag gett inledningsvis, finns det något som jag inte har i åtanke som skulle få dig att välja ett annat förmånskort och bolag ?

Ja det stämmer att avgiften är 1000 kronor, första året är det dock 500 om jag kommer ihåg rätt. Om någon här på forumet värvar dig brukar de erbjuda att betala din första årsavgift så kortet blir då "gratis" första året för dig.
Det finns väl inget egentligen som är mycket bättre med SAS inom Europa jämfört med Norwegian. Enda skulle väl vara om något går fel så har du hela star alliance som kan backa upp dig och ta dig till din destination och hem, med Norwegian så blir du låst till att ta dig hem med Norwegian.
Största fördelen som jag ser det är att du kan boka så länge det finns awardplatser (vilket brukar finnas nära inpå avgång om det inte är väldigt fullt på alla plan). Har du dock 6 månaders framförhållning antar jag att det inte är några problem att hitta billigaste biljetterna med Norwegian heller så du får bra värde där. Till och från är det dock kampanjer där det kan kosta så lite som 10.000 poäng per person för att komma ut i Europa (går dock inte kombinera med 2-4-1 vouchern från Amex), då skulle ni kunna göra 2 sådana resor inom Europa om du lyckas få ihop 40k poäng första året (signupbonus ger en del).
SAS största fördel är dock om du åker intercontinentalt i premium-kabiner, det är då du kan få det största värdet för dina poäng, om man jämför vad det skulle ha kostat att köpa motsvarande biljett.
På 2 års samlande av poäng så skulle du lätt kunna ha 60k poäng minst hos SAS och det skulle vara en tur och retur för 2 personer till USA i economy om du använder 2-4-1 vouchern. Personligen skulle jag tycka det var roligare att komma till USA vart annat år än att få en extra resa till Europa varje år, men inte säkert att alla håller med om det.

SAS-poäng kan du tjäna på fler sätt, inte bara genom att flyga eller använda kreditkort, du kan få poäng om du har skandiabanken, tankar på preem, handlar i vissa nätshoppar osv. Det finns väldigt många fler sätt att få in poäng till SAS Eurobonus än för att få Norwegian Credits.
 

Bibinski

Medlem
Ja det stämmer att avgiften är 1000 kronor, första året är det dock 500 om jag kommer ihåg rätt. Om någon här på forumet värvar dig brukar de erbjuda att betala din första årsavgift så kortet blir då "gratis" första året för dig.
Det finns väl inget egentligen som är mycket bättre med SAS inom Europa jämfört med Norwegian. Enda skulle väl vara om något går fel så har du hela star alliance som kan backa upp dig och ta dig till din destination och hem, med Norwegian så blir du låst till att ta dig hem med Norwegian.
Största fördelen som jag ser det är att du kan boka så länge det finns awardplatser (vilket brukar finnas nära inpå avgång om det inte är väldigt fullt på alla plan). Har du dock 6 månaders framförhållning antar jag att det inte är några problem att hitta billigaste biljetterna med Norwegian heller så du får bra värde där. Till och från är det dock kampanjer där det kan kosta så lite som 10.000 poäng per person för att komma ut i Europa (går dock inte kombinera med 2-4-1 vouchern från Amex), då skulle ni kunna göra 2 sådana resor inom Europa om du lyckas få ihop 40k poäng första året (signupbonus ger en del).
SAS största fördel är dock om du åker intercontinentalt i premium-kabiner, det är då du kan få det största värdet för dina poäng, om man jämför vad det skulle ha kostat att köpa motsvarande biljett.
På 2 års samlande av poäng så skulle du lätt kunna ha 60k poäng minst hos SAS och det skulle vara en tur och retur för 2 personer till USA i economy om du använder 2-4-1 vouchern. Personligen skulle jag tycka det var roligare att komma till USA vart annat år än att få en extra resa till Europa varje år, men inte säkert att alla håller med om det.

SAS-poäng kan du tjäna på fler sätt, inte bara genom att flyga eller använda kreditkort, du kan få poäng om du har skandiabanken, tankar på preem, handlar i vissa nätshoppar osv. Det finns väldigt många fler sätt att få in poäng till SAS Eurobonus än för att få Norwegian Credits.

Jag håller med dig, USA eller Asien i business hade varit guld. Har bara flugit premium economy en gång mellan MIA-LHR och var riktigt nöjd!
Av vad jag lyckats läsa mig till här på forumet är att det inte alls behöver bli speciellt dyrt att göra en sådan resa för cash om man flyger business då de kabinerna har låg belastning (högtider och lov) ? En sådan resa är jag 100% säker att jag inte skulle boka med norwegian även om jag hade CashPoints som räckte till premiumbiljetter sålänge de inte får ordning på sin long haul..

Dock så stämmer det inte riktigt med att intjäningen av CashPoints är begränsad till flygbussar, omsättning och flygbiljetter utan det finns en mängd partners där jag kan tjäna in väldigt bra poäng. Bla el via TeliNet som ger 700 CashPoints första året och sedan 200 löpande , runt 200 nätbutiker som ger mellan 1-20% extra på min omsättning bla CDON, Nelly Man, GymGrossisten, inkCLUB osv. och det mest förmånliga Rocket Miles där man får flera hundralappar per dag när man bokar hotell. (ska visserligen satsa på att göra en fast track till HHG denna månad så det kommer kanske inte nyttjas av just mig).
 
Toppen