Senaste nytt

Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

Ericed1

Ny medlem
Tror inte det finns en fee waiver. Inte något jag märkt. Jag är osäker på om du kan ta avgiften för korten på företaget eller om din revisor/redovisningsekonom hade blivit lite sur på dig då. Annars så tycker jag att att kortavgifterna för ett SAS Amex Elite och SAS Amex Premium (och eventuellt platinum) kommer vara värt det sett till värdet du får och mängden bonuspoäng som du får utav enbert spendering på korten.

Se också till att bli värvad till korten, särskilt nu när det är kampanj (i 2 dagar till) så får du gratis kortavgift första 3 månaderna och 25 % fler värvningspoäng. Finns flera som kan värva dig här, jag och andra i denna tråd men det finns också en värvningstråd i detta subforum.

Vore förövrigt helt sjukt om du kunde köra igenom så mycket spendering på korten :)

Tack, det ska jag. Jag har bekräftat från Google och Facebook att de accepterar Amex, så nu väntar jag på svar från Amex att det inte finns några begränsningar från deras sida gällande det hela.
 

Migato

Medlem
Tack, det ska jag. Jag har bekräftat från Google och Facebook att de accepterar Amex, så nu väntar jag på svar från Amex att det inte finns några begränsningar från deras sida gällande det hela.

Om jag får spekulera kommer du få en kreditgräns på 150 000 SEK/månad. Men som sagts tidigare kan du toppa upp kortet några gånger under månaden. Det finns även en smidig funktion på "Mina sidor" på Amex där man kan testa hur mycket man kan handla för för att se om ens kortköp går igenom.
 

Tonton

Medlem
Om jag får spekulera kommer du få en kreditgräns på 150 000 SEK/månad. Men som sagts tidigare kan du toppa upp kortet några gånger under månaden. Det finns även en smidig funktion på "Mina sidor" på Amex där man kan testa hur mycket man kan handla för för att se om ens kortköp går igenom.

Jag har fått mer än det alla gånger jag sökt om Elite. Så min gissning är att @Ericed1 nog får mer än så, under förutsättning att hans ekonomi i helhet ser bra ut och att det finns tillräckligt med stadig inkomst.
 

stare

Medlem
Fick hem ett AmexPremiumSAS för tre veckor sedan, via en värvningslänk här i forumet. Tack för det. Första fakturan nu inlagd för betalning. På den står det att det skall ha skickats en viss mängd poäng till mitt EB. Någon som vet hur/när poängen brukar trilla in på EB kontot?
 

gneken

Medlem
Fick hem ett AmexPremiumSAS för tre veckor sedan, via en värvningslänk här i forumet. Tack för det. Första fakturan nu inlagd för betalning. På den står det att det skall ha skickats en viss mängd poäng till mitt EB. Någon som vet hur/när poängen brukar trilla in på EB kontot?
Om du går in och kollat på registret av genererade poäng bör du se ”auto sweep”. Runt de datumet brukar det vara. Minns jag inte fel brukar jag ofta se poäng på mitt EB konto på tisdagar.
 
Hej,

Som den färsking jag är i kreditkortsgamet vänder jag mig till er i hopp om lite vägledning. Jag har lite svårt att välja hur jag ska lägga upp mitt val av kort.

Idag har jag ett Amex SAS Premium som jag haft i snart två år och har en spend på ca 350k vilket jag förstått inte är speciellt effektivt och därav är jag ute efter att optimera mitt kortinnehav. Skulle även kunna öka min spend till ca 500k om jag tar utlägg till företaget på Amex också. Jag reser inte speciellt mycket heller, det blir kanske 1-2 semesterresor om året så någon EB-nivå når man aldrig. Självklart hade det varit trevligt att utnyttja 2-4-1 vouchern till resorna men kommer man upp i tillräckligt med poäng om året för att utnyttja dom?

Det jag funderat lite på är om jag ska fortsätta med mitt Amex SAS Premium och lägga 150k där om året och sen skaffa ett Amex Platinum och ha resten av min spend där och få tillgång till lounger och alla de andra erbjudanden det har. Då kanske man kan betala 2-4-1 resan med Platinumkortet och sen använda poängen på SAS Premium för att uppgradera resan? Vad tror ni om det upplägget? Eller ska jag uppgradera mitt Premium till ett Elite så jag får silver nivån och lägga all spend på det? Har ni några andra idéer som skulle vara bättre för min situation så lyssnar jag mer än gärna.

Tack på förhand!
 

palmen

Moderator
Hej,

Som den färsking jag är i kreditkortsgamet vänder jag mig till er i hopp om lite vägledning. Jag har lite svårt att välja hur jag ska lägga upp mitt val av kort.

Idag har jag ett Amex SAS Premium som jag haft i snart två år och har en spend på ca 350k vilket jag förstått inte är speciellt effektivt och därav är jag ute efter att optimera mitt kortinnehav. Skulle även kunna öka min spend till ca 500k om jag tar utlägg till företaget på Amex också. Jag reser inte speciellt mycket heller, det blir kanske 1-2 semesterresor om året så någon EB-nivå når man aldrig. Självklart hade det varit trevligt att utnyttja 2-4-1 vouchern till resorna men kommer man upp i tillräckligt med poäng om året för att utnyttja dom?

Det jag funderat lite på är om jag ska fortsätta med mitt Amex SAS Premium och lägga 150k där om året och sen skaffa ett Amex Platinum och ha resten av min spend där och få tillgång till lounger och alla de andra erbjudanden det har. Då kanske man kan betala 2-4-1 resan med Platinumkortet och sen använda poängen på SAS Premium för att uppgradera resan? Vad tror ni om det upplägget? Eller ska jag uppgradera mitt Premium till ett Elite så jag får silver nivån och lägga all spend på det? Har ni några andra idéer som skulle vara bättre för min situation så lyssnar jag mer än gärna.

Tack på förhand!
Frågan är hur mycket poäng du drar in per år.
Om du får två vouchers (med elite kortet) men bara har poäng för att nyttja en så finns det ingen anledning att skaffa två vouchers.
500k spend på elite-kortet skulle ge 100k poäng in på kontot om du inte får in poäng någon annan stans ifrån. Med en voucher kan du då resa 2 personer till valfri destination med SAS på longhaul, har du två vocuhers så skulle du även kunna göra 2 resor själv för poängen.

Om du bara gör 1-2 resor per år så ser jag inte Amex Platinum som ett bra val, det kortet kommer till sin rätt när man reser mycket och har spend i utländsk valuta. Har du mycket spend i utländsk valuta och kan ta det på amex så kan du skaffa Amex Green som är gratis men ger 3xMR i utländsk valuta.

Du kan även skaffa SAS Mastercard för att dra in lite extra poäng på, det kortet kommer med dubbla poäng kampanjer några gånger per år, var en sådan nu 13-15 december. Kan man styra sin spend till den helgen kan det bli rätt mycket poäng.

Att köpa sas ekonomi-biljetter och sedan använda dina poäng till att uppgradera kan absolut finnas värde i, men det är nästan samma summa om du bokar business med poäng från första början.
 
Toppen