Senaste nytt

Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

Ericed1

Ny medlem
Låter som SAS Amex Elite, Amex Platinum och SAS Amex Premium (säkerligen i kombination) kan vara för dig. Det du bör kolla upp är om Facebook och Google Ads accepterar Amex som kortbetalning samt om Amex kredittak kan innebär några begränsningar för dig. 20kx31 = 620k i månaden i kredit.

Tack! Jag har mailat Amex för att undersöka det. Och som du säger, en så hög kredit vill de nog inte ge ut hur som helst, kanske kan man bygga upp den över tid, det är väl inte problem att "toppa upp" en lägre kredit ett par gånger under månaden (även om man inte kan utnyttja räntan optimalt då).
 
Jag tänker att det är bäst att köra via mitt egna privata kort, men är även öppen för företagskort

Tyvärr finns det inte företagskort som ger intressant poängintjäning, utan de kort som kan vara aktuella är alla privata. Den begränsande faktorn kommer helt klart vara vilken kreditgräns du personligen tilldelas.

Troligtvis får du inte tillräckligt för att ta all spendering privat från början, utan du kommer behöva dela upp en del på ditt gamla företagskort och en del på ett (eller flera) privata. Dessutom kan du behöva betala av dem oftare än varje månad, för att frigöra kreditutrymme. Efter något år med hög utnyttjad kreditgräns kommer du garanterat erbjudas höjning (förutsatt att du betalat allting i tid utan problem).

Lyckas du flytta 10 miljoner i spendering till ett Amex SAS Elite, så får du in 2 miljoner eurobonus-poäng per år, vilket skulle kunna räcka till att omvandla ALLA dina longhaul till businessbiljetter, beroende lite på vilka sträckor det rör sig om.
 

Migato

Medlem
Lyckas du flytta 10 miljoner i spendering till ett Amex SAS Elite, så får du in 2 miljoner eurobonus-poäng per år, vilket skulle kunna räcka till att omvandla ALLA dina longhaul till businessbiljetter, beroende lite på vilka sträckor det rör sig om.


Om jag räknat det rätt innebär det 15 st poängresor per år med 3 voucher (2 för Elite och 1 för Premium) om poängkostnaden är 165 000 poäng.
 
Om jag räknat det rätt innebär det 15 st poängresor per år med 3 voucher (2 för Elite och 1 för Premium) om poängkostnaden är 165 000 poäng.

Ja, men ett sådant "överflöd" av poäng öppnar även möjligheter som att använda "best availability-awards" och alltså få vilken (SAS)resa som helst med poäng, utan det jagande av bonusbiljetter som annars krävs.
 

Ericed1

Ny medlem
Ja, men ett sådant "överflöd" av poäng öppnar även möjligheter som att använda "best availability-awards" och alltså få vilken (SAS)resa som helst med poäng, utan det jagande av bonusbiljetter som annars krävs.

Okej, tack. Det låter som en no-brainer då att få igång detta så snart som möjligt, jag får vänta på svar från Amex hur de ser på ad spend och om det finns några gränser. Går ju som sagt att toppa upp kortet ett par gånger i månaden till att börja med.
 

Thornado

Medlem
Ja, men ett sådant "överflöd" av poäng öppnar även möjligheter som att använda "best availability-awards" och alltså få vilken (SAS)resa som helst med poäng, utan det jagande av bonusbiljetter som annars krävs.

Som har nämnts tidigare så kan det ju vara vettigt att ha ett Amex Platinum också och lägga en del av spenden där, just på grund av den stora summan poäng som kommer att dras in. Kanske blir svårt att bränna så många Eurobonuspoäng per år, och då kan det vara en idé att få in en del Amex Membership Rewards-poäng också. Detta ger väl rent generellt lite sämre värde, men de kan ju t.ex. växlas till poäng hos Radisson eller Hilton och användas för att betala hotellvistelserna under resorna också.
 

Ericed1

Ny medlem
Som har nämnts tidigare så kan det ju vara vettigt att ha ett Amex Platinum också och lägga en del av spenden där, just på grund av den stora summan poäng som kommer att dras in. Kanske blir svårt att bränna så många Eurobonuspoäng per år, och då kan det vara en idé att få in en del Amex Membership Rewards-poäng också. Detta ger väl rent generellt lite sämre värde, men de kan ju t.ex. växlas till poäng hos Radisson eller Hilton och användas för att betala hotellvistelserna under resorna också.

Tack, det låter smart. Jag har ett Amex Cathay Pacific Elite i nuläget som ger Asiamiles, men är en kvarleva från när jag bodde i den delen av världen. De har ju annual fee waiver om man spenderar 150k HKD per år tror jag, svenska Amex verkar inte ha fee waivers oavsett hur mycket man spenderar?
 

Ericed1

Ny medlem
Som har nämnts tidigare så kan det ju vara vettigt att ha ett Amex Platinum också och lägga en del av spenden där, just på grund av den stora summan poäng som kommer att dras in. Kanske blir svårt att bränna så många Eurobonuspoäng per år, och då kan det vara en idé att få in en del Amex Membership Rewards-poäng också. Detta ger väl rent generellt lite sämre värde, men de kan ju t.ex. växlas till poäng hos Radisson eller Hilton och användas för att betala hotellvistelserna under resorna också.

Tack, det låter smart. Jag har ett Amex Cathay Pacific Elite i nuläget som ger Asiamiles, men är en kvarleva från när jag bodde i den delen av världen. De har ju annual fee waiver om man spenderar 150k HKD per år tror jag, svenska Amex verkar inte ha fee waivers oavsett hur mycket man spenderar?
 

Migato

Medlem
Tack, det låter smart. Jag har ett Amex Cathay Pacific Elite i nuläget som ger Asiamiles, men är en kvarleva från när jag bodde i den delen av världen. De har ju annual fee waiver om man spenderar 150k HKD per år tror jag, svenska Amex verkar inte ha fee waivers oavsett hur mycket man spenderar?

Tror inte det finns en fee waiver. Inte något jag märkt. Jag är osäker på om du kan ta avgiften för korten på företaget eller om din revisor/redovisningsekonom hade blivit lite sur på dig då. Annars så tycker jag att att kortavgifterna för ett SAS Amex Elite och SAS Amex Premium (och eventuellt platinum) kommer vara värt det sett till värdet du får och mängden bonuspoäng som du får utav enbert spendering på korten.

Se också till att bli värvad till korten, särskilt nu när det är kampanj (i 2 dagar till) så får du gratis kortavgift första 3 månaderna och 25 % fler värvningspoäng.

Vore förövrigt helt sjukt om du kunde köra igenom så mycket spendering på korten :)
 

Thornado

Medlem
Tack, det låter smart. Jag har ett Amex Cathay Pacific Elite i nuläget som ger Asiamiles, men är en kvarleva från när jag bodde i den delen av världen. De har ju annual fee waiver om man spenderar 150k HKD per år tror jag, svenska Amex verkar inte ha fee waivers oavsett hur mycket man spenderar?

Ingen fee waiver, nej, men i och med att du skriver att kostnaderna kommer att debiteras i SEK så gissar jag att totala kostnaden ändå kommer att bli lägre med ett svenskt Amex Platinum då du annars åker på valutapåslag (antar jag) på allt du spenderar på det kortet.
 
Toppen