Senaste nytt

Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

Frågan är hur mycket poäng du drar in per år.
Om du får två vouchers (med elite kortet) men bara har poäng för att nyttja en så finns det ingen anledning att skaffa två vouchers.
500k spend på elite-kortet skulle ge 100k poäng in på kontot om du inte får in poäng någon annan stans ifrån. Med en voucher kan du då resa 2 personer till valfri destination med SAS på longhaul, har du två vocuhers så skulle du även kunna göra 2 resor själv för poängen.

Om du bara gör 1-2 resor per år så ser jag inte Amex Platinum som ett bra val, det kortet kommer till sin rätt när man reser mycket och har spend i utländsk valuta. Har du mycket spend i utländsk valuta och kan ta det på amex så kan du skaffa Amex Green som är gratis men ger 3xMR i utländsk valuta.

Du kan även skaffa SAS Mastercard för att dra in lite extra poäng på, det kortet kommer med dubbla poäng kampanjer några gånger per år, var en sådan nu 13-15 december. Kan man styra sin spend till den helgen kan det bli rätt mycket poäng.

Att köpa sas ekonomi-biljetter och sedan använda dina poäng till att uppgradera kan absolut finnas värde i, men det är nästan samma summa om du bokar business med poäng från första början.

Rent spontant efter att ha läst ditt svar så känns det som att det blir svårt för mig att uppnå vad som krävs för att det ska vara värt att ha något av korten. Jag har inte varit en poängjägare direkt utan de poänegn jag får är det som förs över varje månad från Amex till SAS. Skulle dock kunna tänka mig att jaga poäng för att göra det hela hållbart.
 

Delayed

Medlem
skaffa ett Amex Platinum och ha resten av min spend där och få tillgång till lounger
När det gäller lounger ger Amex Platinum dels tillgång till Amex egna lounger där Pontus på Arlanda är väl den som mest nämns här. Sedan ger Amex Platinum även ett Priority Pass som ger tillgång till över 1000 lounger runt om i världen av varierande kvalitet.

Ett annat (billigare) sätt att skaffa Priority Pass är via Eurocard Platinum som även ger ett medföljande Priority Pass med något andra villkor, bland annat ej gratis gästning. Är du poängjägare är Eurocard inget att lägga spenden på men som backup kort "utan" limit kan det säkert vara bra.
 
När det gäller lounger ger Amex Platinum dels tillgång till Amex egna lounger där Pontus på Arlanda är väl den som mest nämns här. Sedan ger Amex Platinum även ett Priority Pass som ger tillgång till över 1000 lounger runt om i världen av varierande kvalitet.

Ett annat (billigare) sätt att skaffa Priority Pass är via Eurocard Platinum som även ger ett medföljande Priority Pass med något andra villkor, bland annat ej gratis gästning. Är du poängjägare är Eurocard inget att lägga spenden på men som backup kort "utan" limit kan det säkert vara bra.
Egentligen är väl inte loungerna superviktiga. Det hade varit trevligt med tillgång till dom, men med tanke på att jag flyger så sällan så är det inte det ett måste. Det jag helst vill åt är minst en 2-4-1 voucher per år om jag på något sätt kan få in mer poäng än de jag får genom min spend. Annars kanske jag borde kolla på något annat kort som passar mig bättre?
 

Dbodenfo

Medlem
Egentligen är väl inte loungerna superviktiga. Det hade varit trevligt med tillgång till dom, men med tanke på att jag flyger så sällan så är det inte det ett måste. Det jag helst vill åt är minst en 2-4-1 voucher per år om jag på något sätt kan få in mer poäng än de jag får genom min spend. Annars kanske jag borde kolla på något annat kort som passar mig bättre?

Jag började mitt medlemskap med AMEX när SAS kortet introducerades.
Jag gillade vouchern och på 1år hinner man tjäna in poäng för att ta en trevlig resa. Dock har jag de senaste 3 åren låtit vouchern brinna inne då jag inte hunnit hitta tid för en resa där jag kände det var värt att använda den på. Men det är schysst när de har drives på vissa destinationer och du får väldigt billiga bonusresor.

Jag bytte dock över till AMEX Platinum efter något år för att
1. jag fick SAS kortet kostnadsfritt (tyvärr finns inte den förmånen kvar)
2. Med Platinum får du mer status på hotell och hyrbil som kan göra resan mer bekväm när du väll kommer iväg. Speciellt om du inte är ute och flänger mycket.

När de sen tog bort kostnadsfria SAS kortet valde jag att bara ha kvar Platinumkortet då jag anser att de försäkringar och status platinumkortet ger är bättre.

Förutom Pontus loungen har du tillgång till alla Amex lounger runt om i världen och många är riktigt bra!
 
Jag började mitt medlemskap med AMEX när SAS kortet introducerades.
Jag gillade vouchern och på 1år hinner man tjäna in poäng för att ta en trevlig resa. Dock har jag de senaste 3 åren låtit vouchern brinna inne då jag inte hunnit hitta tid för en resa där jag kände det var värt att använda den på. Men det är schysst när de har drives på vissa destinationer och du får väldigt billiga bonusresor.

Jag bytte dock över till AMEX Platinum efter något år för att
1. jag fick SAS kortet kostnadsfritt (tyvärr finns inte den förmånen kvar)
2. Med Platinum får du mer status på hotell och hyrbil som kan göra resan mer bekväm när du väll kommer iväg. Speciellt om du inte är ute och flänger mycket.

När de sen tog bort kostnadsfria SAS kortet valde jag att bara ha kvar Platinumkortet då jag anser att de försäkringar och status platinumkortet ger är bättre.

Förutom Pontus loungen har du tillgång till alla Amex lounger runt om i världen och många är riktigt bra!
Det är lite så jag känner också. Därav att jag tänkte att man kör ett Amex SAS Premium och lägger 150.000kr på det för att få vouchern och sen kör man resten med ett Amex Platinum, vilket ändå blir 150.000kr+. Inbillar mig också att Platinum ger bättre/fler erbjudanden i Amex-appen?
 

gneken

Medlem
Det är lite så jag känner också. Därav att jag tänkte att man kör ett Amex SAS Premium och lägger 150.000kr på det för att få vouchern och sen kör man resten med ett Amex Platinum, vilket ändå blir 150.000kr+. Inbillar mig också att Platinum ger bättre/fler erbjudanden i Amex-appen?
Varför ska du lägga spend på platinum om du har premium? Det är endast spend i utländsk valuta som är bra med platinum. Handlar du i SEK får du ungefär 8 EB poäng per 100kr med platinum.
 

Berglund

Medlem
Varför ska du lägga spend på platinum om du har premium? Det är endast spend i utländsk valuta som är bra med platinum. Handlar du i SEK får du ungefär 8 EB poäng per 100kr med platinum.
Han kanske vill växla sina Amex MR poäng mot några poäng i något av de andra anslutna programmen, exempelvis något av hotellprogrammen, för att på så sätt få ned nettokostnaden på hela resan? Många gånger är det hotellkostnaden som drar iväg.
 

Dbodenfo

Medlem
Det är lite så jag känner också. Därav att jag tänkte att man kör ett Amex SAS Premium och lägger 150.000kr på det för att få vouchern och sen kör man resten med ett Amex Platinum, vilket ändå blir 150.000kr+. Inbillar mig också att Platinum ger bättre/fler erbjudanden i Amex-appen?

Om du går in i appen och klickar inställningar så kan du ändra typ av kort och då få fram alla erbjudanden för respektive kort. Amex premierar Platinum och centurion framför SAS korten.

Varför ska du lägga spend på platinum om du har premium? Det är endast spend i utländsk valuta som är bra med platinum. Handlar du i SEK får du ungefär 8 EB poäng per 100kr med platinum.

Kanske inte alltid EB som är målet. Men helt rätt - lägre poäng på Platinum men uppsida med ett större utbud av möjligheter. SAS kort ger EB men MR ger Avios, flying blue, delta, finnair, millemiglia, samt alla hotell plus mer.

Men allt beror på vad du värdesätter.
Tips är att ALDRIG använda poäng för att betala fakturan eller ett köp.
 
Ja, flygpoängen är inte superviktiga. Hade varit trevligt som sagt om man kunde fixa 2-4-1 vouchern en gång per år och tillräckligt med poäng för att antingen uppgradera en köpt resa eller att köpa 2-4-1 resan för EB-poängen. Annars har jag nog mer nytta av erbjudanden på hemmaplan.
 

Tonton

Medlem
Jag reser inte speciellt mycket

Jag har inte varit en poängjägare direkt

Egentligen är väl inte loungerna superviktiga.

Flygpoängen är inte superviktiga.

Det jag helst vill åt är minst en 2-4-1 voucher per år

Hade varit trevligt som sagt om man kunde fixa 2-4-1 vouchern en gång per år


Du måste bestämma dig för vad du vill få ut.... Om inte flygpoäng är viktiga, varför ska du då had en 2-4-1?

Jag tror det blir svårt att hjälpa dig mer om du själv inte vet vad du vill få ut av ditt kreditkort. Rent krasst känns det som ett Amex/annat random kreditkort med cashback skulle passa dig. Du får iaf ut något av det med minimal work för att uppnå resultat.
 
Toppen