jonatan79
Medlem
Jaha, vad ska man ha för kreditkort i stället för Strawberry MC då, när dessa på sistone mer eller mindre diskvalificerat sig själva? Gissar att fler är i liknande sits som jag och vill gärna ha ytterligare ett bra MC/Visa (utöver SAS MC Premium) för alla ställen som inte tar Amex. Just mina förutsättningar är:
Jag har försökt kolla upp några alternativ, men andra har säkert bättre koll än mig och får gärna korrigera eller komplettera. Själv har jag inte bestämt mig än hur jag ska göra.
Bank Norwegian Visa?
- Jag vill ha något som passar som reservkort, dvs lönar sig även om det inte används så mycket.
- Personligen skulle jag hellre ha något som ger poäng än cashback (för det är lite roligare med poäng).
- Helst något där poängen i så fall inte expirerar trots måttlig ihopsamling.
- Försäkringar struntar jag i, har bättre kort för sådant.
- Valutaväxlingsavgifter struntar jag i, så länge de inte är extrema.
- Räntor struntar jag i, kommer inte nyttja sådan kredit.
- Apple Pay är ett minimikrav.
Jag har försökt kolla upp några alternativ, men andra har säkert bättre koll än mig och får gärna korrigera eller komplettera. Själv har jag inte bestämt mig än hur jag ska göra.
Bank Norwegian Visa?
- Årsavgift 0kr.
- 300–500p/100kr på Norwegian-biljetter, 50p/100kr på övrigt (CashPoints).
- Ingen välkomstbonus.
- Poäng expirerar efter 2–3 år.
- Max 100000kr/år ger återbäring.
- (Vore lite ironiskt att gå över från Strawberry MC till Norwegian Visa för att samla CashPoints i stället för Spenn.)
- Årsavgift 348kr.
- 20p/100kr.
- 10000p välkomstbonus.
- Poäng expirerar efter 3 år.
- (Kanske kommer man bo mer på Scandic, men först måste alla ruttnande jordgubbar ätas upp innan årsskiftet.)
- Årsavgift 295kr (om man inte är SJ Prio Svart).
- 20p/100kr.
- Ingen välkomstbonus.
- Poäng expirerar efter 2–3 år.
- (Åker sällan tåg så det känns inte så optimalt för mig.)
- Årsavgift 0kr år 1, därefter 295kr.
- 50p/100kr.
- 10000p välkomstbonus.
- Att handla mat för poängen är väl nästan det enda möjliga nuförtiden, och det är ju nästan lika tråkigt som att få ren cashback.
- Årsavgift 195kr.
- Inget valutapåslag.
- Jag blev lite nyfiken när jag såg att kortutgivaren lyfter fram att man samlar EB-poäng med kortet, men det är lite otydlig info, och jag tolkar det mest som Eurobonus Everyday, dvs samma sak som man kan få med alla andra betalkort också. (Se https://www.collector.se/kreditkort/)