Senaste nytt

Jämförelse av kreditkort med Eurobonus

@MrRob

Hejsan Med AMEX har man möjlighet till 2-4-1 voucher.

Det är riktigt. Tjänar du en stor del av dina EB-poäng vid sidan av dina kortinköp så är det en bra förmån om du har behov av en voucher per år.

Tjänar du däremot in merparten/alla poäng via kortköp så hade jag bunkrat poäng under några år med SAS MC Premium och Curve istället och tjänat in vouchern det året jag vill köpa en/två biljetter med den.

@Berglund Nu talar jag utifrån att man gör allt dettapå vardagar. Stämmer informationen? Med SAS Mastercard och Curve utomlands att man inte har några avgift/utgifter på vardagar vid köp. Samt gratis 2000kr/månad uttag i kontant genom Curve?

Samt jag har ej SAS Mastercard Premium kort därmed går jag miste om alla dessa dubbla poäng vid användning av GBIT när det är kampanjer. Skulle uppskatta om ”Informationen” jag skrev skulle bekräftas / korrigeras. Inte nämnde det jag INTE nämnt. :)

@MrRob
Menar du att man tjänar mer poäng med SAS Mastercard Premium än med Amex Premium?

Och hur ska jag använda 2-4-1 det året jag vill utan att faktiskt ha ett Amex kort där jag spenderat 150k på ett kalender år? Menar du att man fixar Amex vid ett senare tillfälle?

Det är mycket missförstånd här.

Inga (vanliga) kort tar en avgift för att man använder dem till vanliga köp, vare sig i sverige eller utomlands.

Däremot tar de vanligtvis en avgift för att växla pengar, dvs att betala för något i en lokal valuta och debitera det på ditt konto i SEK. Denna avgift varierar mellan kort, men det är alltså inte så att SAS Mastercard tar "växlingskursavgift + 2% avgift på köp", utan avgiften ÄR valutaväxlingsavgiften. Om du inte växlar pengar, så kostar det ingenting, även utomlands.

Kontantuttag är en annan sak, det är en separat tjänst som de flesta kort tar en fast och/eller rörlig avgift för.

För att tjäna maximalt med Eurobonuspoäng så bör du skaffa ett Amex Elite istället.

Elite är knappast värt bekymret sett till intjänande av poäng per spenderad krona. 20p/100:- berättigas inte av kortavgiften, särskilt inte då man utan större problem med GBiT tjänar in 30p/100:- med Curve och ett bakomliggande SAS MC Premium.

@MrRob
Menar du att man tjänar mer poäng med SAS Mastercard Premium än med Amex Premium?

Och hur ska jag använda 2-4-1 det året jag vill utan att faktiskt ha ett Amex kort där jag spenderat 150k på ett kalender år? Menar du att man fixar Amex vid ett senare tillfälle?

Tillsammans med Curve GBiT tjänar du in mer med ett SAS MC Premium än med ett Amex Premium, yes.

Nu vet jag inte vad du tänkt använda din första 2-4-1 voucher till men en resa för två till USA kostar dig 130.000 EB med en voucher. För att tjäna in de poängen på enbart kortköp med ett Amex Premium måste du spendera 866.000:-.

(Finns så klart många "sidovägar" till att tjäna in poäng på andra sätt än att spendera med kreditkort)

@Jane Insane Tack

SAS mastercards hemsida säger/
Övriga priser
Kontantuttag**3% på uttaget belopp, min 40 kr
Valutaväxlingspåslag för köp/uttag utomlands 2%

Vid uttag finns en avgift & vid KÖP vid en avgift.
Så om jag använder SAS MASTERCARD vid KÖP genom Curve då slipper jag alla extra avgifter visst?

Vad är då skillnaden på att göra köp i en butik med REVOLUT där pengar överförts från SAS mastercarf tillskillnad med köp med SAS Mastercard genom Curve.

(Dessa ovanför alternativen är kanske då likadana)?

@MrRob

Hur ofta är det Kampanj på poäng med SAS Mastercard Premium. Samt hur långt tillbaka kan man gå med alla ens köp med GBIT?

Men använder jag bara SAS Mastercard Premium & GBIT i Curve och tjänar mer poäng som du säger då måste jag ändå ha JÄTTE mkt poäng för 2 personer jag och min fru tex. Tillskillnad från att ha 2-4-1. Eller menar du att jag skulle kunna lyckas få mer poäng med GBIT och Mastercard Premium än det jag lyckas utnyttja genom en 2-4-1 då man får färre poäng med Amex Premium?

Samt jag har ej SAS Mastercard Premium kort därmed går jag miste om alla dessa dubbla poäng vid användning av GBIT när det är kampanjer.
Kampanjens gäller för både premium och "vanliga" sas mc kortet. Så att inte nyttja den möjligheten försämrar din intjäning markant.

Vid uttag finns en avgift & vid KÖP vid en avgift.
Så om jag använder SAS MASTERCARD vid KÖP genom Curve då slipper jag alla extra avgifter visst?

Om du använder Curve för att utföra växlingen, så debiteras ditt SAS Mastercard i SEK, således ingen valutaväxling hos SAS Mastercard och ingen avgift.

Eftersom det är Curve som utför valutaväxlingen, så är det Curve som tar en eventuell avgift. Curves avgift för valutaväxling är 0% på vardagar, och (om jag minns rätt) 0,5%-1,5% på helger.

Vad är då skillnaden på att göra köp i en butik med REVOLUT där pengar överförts från SAS mastercarf tillskillnad med köp med SAS Mastercard genom Curve.

Skillnaden är att med Curve sker en valutaväxling (som ibland är till 0% avgift) och ett underliggande kort debiteras vid köptillfället.

Med Revolut så fyller man på kortet och växlar valutan, som alltså har ett eget sparat saldo, vid något tillfälle FÖRE köpet utförs. När köpet görs minskas bara saldot man har på Revolut. Därmed kan man göra en växling i förväg när det är förmånligt, och använda pengarna senare, men om man å andra sidan inte har riktig koll på hur mycket pengar man kommer behöva så kanske det inte räcker, och så låser man upp pengar i en valuta innan man använder dem (vilket kan vara bra eller dåligt; lämpligt för valutaspekulanter alltså).

Toppen