Senaste nytt

ITA Matrix hjälp och tips

P.S. Här fungerar avtalen mellan exempelvis AA och BA mycket bättre. På min nästa resa mellan ARN-LHR-JFK bokat på AA-biljettnummer var det slut på I-klass mellan ARN-LHR-ARN. På utresan bokades det i D och på hemresan i J med AA-nummer på flighterna. Detta trots att jag reser på billigaste I-faren över Atlanten...

Detta har absolut med tillgänglighet att göra men inte bara det - utan jag tror även att det spelar in att du har långa stopovers.

Det är väldigt ont om P och Z (discounted business) på Uniteds flyg i största allmänhet och det verkar som alla SK fares mellan STO-HNL måste mappas in Z eller P om man tittar på mappningstabellen i EF oavsett prisnivå:

Min markering i rött indikerar vad som krävs för att en plats på ett UA-kodat flyg med en SK-biljett. I exemplet ovan så måste även den absolut dyraste SK-biljetten bokas i Z eller P - annars så blir det ekonomi. Det är förhoppningvis ett fel men tyvärr tror jag helt enkelt att SAS inte har lyckats förhandla fram bättre villkor med United. E-klass väljer ITA bort eftersom du valt "business or higher".

Det finns några SK-codeshares på den sträckan du vill åka som har bra tillgänglighet i rätt bokningsklasser men eftersom du inte väljer närmast tillgängliga flyg får du problem med att välja dessa.
Ja vi har planerat in långa stopovers med flit för att barnen ska få lite avbrott i resandet och hinna anpassas sig lite till tidzonerna. Finns det en UA codeshare för SK945 som jag kan knappa in istället och därmed undvika att de tre efterföljande flighterna måste bokas i P eller Z?

Har SAS ens codeshare-avtal med United?

Du kan boka alltihop under en annan fare, men det är ju en vidöppen fråga vilken. Testa om du kan boka alltihop via united.com - det är nog det enklaste sättet skulle jag tro.

Det verkar inte finnas någon UA codeshare på SK945 (längre) eller några andra transatlantiska rutter heller för den delen.

Iden med att bryta upp resan är bra men mitt tips är ända att flyga hela vägen till västkusten i ett svep och ta en hotellnatt där i stället. Resan blir lite väl onödigt lång med att stanna till i både ORD och SFO. Barnen sover npg ganska bra ombord på sista flyget - värre kanske det är med er vuxna ;-)

Hur skall ni för övrigt ta er från Hawaii till SFO? Båt?

Har SAS ens codeshare-avtal med United?

Du kan boka alltihop under en annan fare, men det är ju en vidöppen fråga vilken. Testa om du kan boka alltihop via united.com - det är nog det enklaste sättet skulle jag tro.
Det går inte att välja exakta flighter på united.com så jag har inte kunnat testa online.
Det verkar inte finnas någon UA codeshare på SK945 (längre) eller några andra transatlantiska rutter heller för den delen.

Iden med att bryta upp resan är bra men mitt tips är ända att flyga hela vägen till västkusten i ett svep och ta en hotellnatt där i stället. Resan blir lite väl onödigt lång med att stanna till i både ORD och SFO. Barnen sover npg ganska bra ombord på sista flyget - värre kanske det är med er vuxna ;-)

Hur skall ni för övrigt ta er från Hawaii till SFO? Båt?
Bonusbiljetter för fyra pers med merparten i business så det var svårt att hitta en annan rutt. Jag, som resenär nummer fem, åker på betald biljett (Ekonomi avbokningsbar just nu) och håller utkik efter både billigare och bekvämare alternativ, men fortfarande på samma plan.
På vägen hem stannar vi tre dagar i San Francisco. Resan från HNL-SFO på vägen tillbaka sker med Hawaiian premium som jag hittade bra pris på.

Nej, du ska boka hos ett bolag. Normalt sett bokar man hos det bolag som flyger längsta segmentet men det finns gott om undantag. Det som är viktigt är att du försöker boka med resp bolags egna flightnr så att du inte av misstag får codeshares.

Tack, då får jag alltså poäng för båda flighter såvida det är air canadas flightnummer på båda flighter även om den ena är med sas metall?

STOP! Du vill inte ha AC-nummer på en flight med SAS-metall. Då är det codeshare och det går inte att förutsäga vad du får för intjäning.

Men det ska inte vara några som helst problem att boka en AC-flight och en SK-flight i samma bokning.

STOP! Du vill inte ha AC-nummer på en flight med SAS-metall. Då är det codeshare och det går inte att förutsäga vad du får för intjäning.

Men det ska inte vara några som helst problem att boka en AC-flight och en SK-flight i samma bokning.

Via resebyrå då antar jag som kan ordna detta för bokar jag direkt på flygbolagets sida antar jag det blir AC-nummer på båda?

Toppen