ITA Matrix hjälp och tips

AABack2ARN skrev:Du har lyckats pricka in de UA-flighter som har Z och P-klass utnollade. Om jag stället väljer SK945, UA743, UA300, UA284 och SK946 får jag ett pris på 29037SEK där inrikessegmenten blir bokade i P och hela faren är en SK-fare i Z.Klicka för att utvidga...
Varför skiljer det sig om man inkluderar första benet? Utan detta går hela resan att boka.
 
RickardG skrev:Varför skiljer det sig om man inkluderar första benet? Utan detta går hela resan att boka.Klicka för att utvidga...


Nja, boka och boka vet jag inte. ITA kan åtminstone räkna ut ett pris. En bra resebyrå borde kunna fixa det i alla fall



Varför det inte funkar vet jag inte men kan tänka mig att om du börjar experimentera med olika forcerade fares kan resultatet bli annorlunda. Har en känsla av att SAS Z-fare har begärnsningar som gör att prissättningen blir omöjlig för ITA att fixa.
 
Ja boka var kanske att ta i. Teoretiskt möjlig att boka kanske. Det jag vill förstå är varför jag kan boka (och nu menar jag boka för jag har pratat med SAS) samma rutt om jag väljer tre andra United-flighter på samma sträckor och samma dagar. Och som sagt, det går teoretiskt att boka just de tre United-flighter jag vill ha om jag skippar första delen med SAS.



Det måste vara något som gör att jag inte kan kombinera att resan startar med SK945 i Business med just de tre United-flyg jag vill ha - men vad?
 
Finns det verkligen tillgänglighet i rätt bokningsklasser på alla dessa flyg då? Låter ju som att det är något sådant som strular.
 
agehall skrev:Finns det verkligen tillgänglighet i rätt bokningsklasser på alla dessa flyg då? Låter ju som att det är något sådant som strular.Klicka för att utvidga...
Du menar att beroende på om jag påbörjar resan med SK945 eller inte så blir det olika bokningsklasser på de tre United-flygen? Med de tre United-flyg som är bokningsbara blir det Z-P-P-P-Z, d.v.s. P för alla tre. Skippar jag SK945 blir det F-F-F-C, d.v.s. F för alla tre. Jag antar att det då innebär att det inte finns tillgänglighet i P på de tre flyg jag vill ha? Kan man kolla upp det på något sätt, att den teorin stämmer?
 
Z och P är ju discounted business/first. F och C är fullfare. Det tyder på att du får en helt annan farebasis i det senare fallet som tillåter dessa bokningsklasser.



Det bästa är om du slår upp tillgänglighet för alla flighter i ExpertFlyer men ett annat alternativ är att söka på ITA Matrix utan att ta hänsyn till platstillgång. Får du upp resultat då så är det platstillgången som är problemet.
 
Jag sitter och använder ITA för första gången och funderar på om jag fattat de rätt om man för varje segment skall boka på respektive bolag för att säkra att man får sina poäng för varje flight?



Jag har gjort en sökning där jag får i stort sett samma pris av Air Canada med en codeshare för att ta mig till CPH som om jag väljer de som ITA beskriver som "multiple carriers".
 
Nej, du ska boka hos ett bolag. Normalt sett bokar man hos det bolag som flyger längsta segmentet men det finns gott om undantag. Det som är viktigt är att du försöker boka med resp bolags egna flightnr så att du inte av misstag får codeshares.
 
agehall skrev:Z och P är ju discounted business/first. F och C är fullfare. Det tyder på att du får en helt annan farebasis i det senare fallet som tillåter dessa bokningsklasser.Det bästa är om du slår upp tillgänglighet för alla flighter i ExpertFlyer men ett annat alternativ är att söka på ITA Matrix utan att ta hänsyn till platstillgång. Får du upp resultat då så är det platstillgången som är problemet.Klicka för att utvidga...
Sedär, då dök mitt önskade alternativ upp utan problem när jag bockade ur det valet. Helt enkelt fullt i de klasserna på dessa flighter alltså. Bra att veta för framtida sökningar.
 
Detta har absolut med tillgänglighet att göra men inte bara det - utan jag tror även att det spelar in att du har långa stopovers.



Det är väldigt ont om P och Z (discounted business) på Uniteds flyg i största allmänhet och det verkar som alla SK fares mellan STO-HNL måste mappas in Z eller P om man tittar på mappningstabellen i EF oavsett prisnivå:





016 STOHNL 14MAY16 SK SEK 51613 CSEBIZ STAY---/-- BK-CFARE CLS EXPLANATION BOOK CODES-------- ---------------------- ----------Klicka för att utvidga...


CSEBIZ BUSINESS UNRESTRICTED FARES C CSEBIZ BETWEEN EUROPE AND AREA 1 APPLIES FOR ROUND TRIP FARESBOOKING CODE EXCEPTIONSVIA SK C REQUIRED WHEN OFFERED C- FARES WITHINEUROPEVIA SK Y REQUIRED C- FARES WITHIN EUROPEIF VIA SK C- FARESVIA DX C REQUIREDVIA AS P REQUIRED WHEN AVAILABLEVIA AS Y REQUIREDAlternate Airline (UA)>$LB16/UA016 STOHNL 14MAY16 SK SEK 51613 CSEBIZ STAY---/-- BK-CFARE CLS EXPLANATION BOOK CODES-------- ---------------------- ----------CSEBIZ BUSINESS UNRESTRICTED FARES CCSEBIZ BETWEEN EUROPE AND AREA 1 APPLIES FOR ROUND TRIP FARESBOOKING CODE EXCEPTIONS FOR CARRIER: UAVIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTS FLTS2120-2369VIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTS FLTS2725-2899VIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTS FLTS2950-3249VIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTS FLTS6549-9999IF VIA AC C- FARES VIA ATLANTICVIA UA C REQUIRED WHEN AVAILABLE WITHIN AREA 1IF VIA AC ALL BUSINESS VIA ATLANTICVIA UA Y REQUIRED WITHIN AREA 1IF VIA AC C- FARES VIA PACIFICVIA UA D REQUIRED WHEN AVAILABLE WITHIN AREA 1IF VIA AC ALL BUSINESS VIA PACIFICVIA UA Y REQUIRED WITHIN AREA 1IF VIA AC C- FARES VIA PACIFICVIA UA D REQUIRED WHEN AVAILABLE WITHIN AREA 3IF VIA AC ALL BUSINESS VIA PACIFICVIA UA Y REQUIRED WITHIN AREA 3IF VIA SK C- FARES VIA UA Z REQUIRED WHEN AVAILABLE IF VIA SK ALL BUSINESS VIA UA P REQUIRED WHEN AVAILABLE IF VIA SK ALL BUSINESS VIA UA E REQUIRED IF VIA BR BETWEEN CHINESE TAIPEI-HOU FLTS0051/0052VIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTSBETWEEN HOU-USAIF VIA NZ C- FARES BETWEEN SFO-AKL VIAPACIFICVIA UA C REQUIREDIF VIA NZ C- FARES BETWEEN LAX-SYD VIAPACIFICVIA UA D REQUIRED WHEN AVAILABLEIF VIA NZ C- FARES BETWEEN SFO-SYD VIAPACIFICVIA UA D REQUIRED WHEN AVAILABLEIF VIA NZ C- FARES BETWEEN LAX-MEL VIAPACIFICVIA UA D REQUIRED WHEN AVAILABLEIF VIA NZ C- FARES BETWEEN SFO-MEL VIAPACIFICVIA UA D REQUIRED WHEN AVAILABLEIF VIA NZ ALL BUSINESS BETWEEN LAX-SYDVIA PACIFICVIA UA Z REQUIRED WHEN AVAILABLEIF VIA NZ ALL BUSINESS BETWEEN SFO-SYDVIA PACIFICVIA UA Z REQUIRED WHEN AVAILABLEIF VIA NZ ALL BUSINESS BETWEEN LAX-MELVIA PACIFICVIA UA Z REQUIRED WHEN AVAILABLEIF VIA NZ ALL BUSINESS BETWEEN SFO-MELVIA PACIFICVIA UA Z REQUIRED WHEN AVAILABLEVIA UA M REQUIREDVIA UA M REQUIREDVIA UA M REQUIREDVIA UA M REQUIREDKlicka för att utvidga...


Min markering i rött indikerar vad som krävs för att en plats på ett UA-kodat flyg med en SK-biljett. I exemplet ovan så måste även den absolut dyraste SK-biljetten bokas i Z eller P - annars så blir det ekonomi. Det är förhoppningvis ett fel men tyvärr tror jag helt enkelt att SAS inte har lyckats förhandla fram bättre villkor med United. E-klass väljer ITA bort eftersom du valt "business or higher".



Det finns några SK-codeshares på den sträckan du vill åka som har bra tillgänglighet i rätt bokningsklasser men eftersom du inte väljer närmast tillgängliga flyg får du problem med att välja dessa.
 
P.S. Här fungerar avtalen mellan exempelvis AA och BA mycket bättre. På min nästa resa mellan ARN-LHR-JFK bokat på AA-biljettnummer var det slut på I-klass mellan ARN-LHR-ARN. På utresan bokades det i D och på hemresan i J med AA-nummer på flighterna. Detta trots att jag reser på billigaste I-faren över Atlanten...
 
AABack2ARN skrev:Detta har absolut med tillgänglighet att göra men inte bara det - utan jag tror även att det spelar in att du har långa stopovers.Det är väldigt ont om P och Z (discounted business) på Uniteds flyg i största allmänhet och det verkar som alla SK fares mellan STO-HNLmåstemappas in Z eller P om man tittar på mappningstabellen i EFoavsettprisnivå:Min markering i rött indikerar vad som krävs för att en plats på ett UA-kodat flyg med en SK-biljett. I exemplet ovan så måste även den absolut dyraste SK-biljetten bokas i Z eller P - annars så blir det ekonomi. Det är förhoppningvis ett fel men tyvärr tror jag helt enkelt att SAS inte har lyckats förhandla fram bättre villkor med United. E-klass väljer ITA bort eftersom du valt "business or higher".Det finns några SK-codeshares på den sträckan du vill åka som har bra tillgänglighet i rätt bokningsklasser men eftersom du inte väljer närmast tillgängliga flyg får du problem med att välja dessa.Klicka för att utvidga...
Ja vi har planerat in långa stopovers med flit för att barnen ska få lite avbrott i resandet och hinna anpassas sig lite till tidzonerna. Finns det en UA codeshare för SK945 som jag kan knappa in istället och därmed undvika att de tre efterföljande flighterna måste bokas i P eller Z?
 
Har SAS ens codeshare-avtal med United?



Du kan boka alltihop under en annan fare, men det är ju en vidöppen fråga vilken. Testa om du kan boka alltihop via united.com - det är nog det enklaste sättet skulle jag tro.
 
Det verkar inte finnas någon UA codeshare på SK945 (längre) eller några andra transatlantiska rutter heller för den delen.



Iden med att bryta upp resan är bra men mitt tips är ända att flyga hela vägen till västkusten i ett svep och ta en hotellnatt där i stället. Resan blir lite väl onödigt lång med att stanna till i både ORD och SFO. Barnen sover npg ganska bra ombord på sista flyget - värre kanske det är med er vuxna ;-)



Hur skall ni för övrigt ta er från Hawaii till SFO? Båt?
 
agehall skrev:Har SAS ens codeshare-avtal med United?Du kan boka alltihop under en annan fare, men det är ju en vidöppen fråga vilken. Testa om du kan boka alltihop via united.com - det är nog det enklaste sättet skulle jag tro.Klicka för att utvidga...
Det går inte att välja exakta flighter på united.com så jag har inte kunnat testa online.


AABack2ARN skrev:Det verkar inte finnas någon UA codeshare på SK945 (längre) eller några andra transatlantiska rutter heller för den delen.Iden med att bryta upp resan är bra men mitt tips är ända att flyga hela vägen till västkusten i ett svep och ta en hotellnatt där i stället. Resan blir lite väl onödigt lång med att stanna till i både ORD och SFO. Barnen sover npg ganska bra ombord på sista flyget - värre kanske det är med er vuxna ;-)Hur skall ni för övrigt ta er från Hawaii till SFO? Båt?Klicka för att utvidga...
Bonusbiljetter för fyra pers med merparten i business så det var svårt att hitta en annan rutt. Jag, som resenär nummer fem, åker på betald biljett (Ekonomi avbokningsbar just nu) och håller utkik efter både billigare och bekvämare alternativ, men fortfarande på samma plan.

På vägen hem stannar vi tre dagar i San Francisco. Resan från HNL-SFO på vägen tillbaka sker med Hawaiian premium som jag hittade bra pris på.
 
agehall skrev:Nej, du ska boka hos ett bolag. Normalt sett bokar man hos det bolag som flyger längsta segmentet men det finns gott om undantag. Det som är viktigt är att du försöker boka med resp bolags egna flightnr så att du inte av misstag får codeshares.Klicka för att utvidga...


Tack, då får jag alltså poäng för båda flighter såvida det är air canadas flightnummer på båda flighter även om den ena är med sas metall?
 
STOP! Du vill inte ha AC-nummer på en flight med SAS-metall. Då är det codeshare och det går inte att förutsäga vad du får för intjäning.



Men det ska inte vara några som helst problem att boka en AC-flight och en SK-flight i samma bokning.
 
agehall skrev:STOP! Du vill inte ha AC-nummer på en flight med SAS-metall. Då är det codeshare och det går inte att förutsäga vad du får för intjäning.Men det ska inte vara några som helst problem att boka en AC-flight och en SK-flight i samma bokning.Klicka för att utvidga...


Via resebyrå då antar jag som kan ordna detta för bokar jag direkt på flygbolagets sida antar jag det blir AC-nummer på båda?
 
Back
Top