Senaste nytt

Isabella Lövin och affärsklassresande

Status
Stängd för vidare inlägg.

mattley

Medlem
Detta är bullshit, både gällande dubbelmoralen för vad miljöpartiet förespråkar men även allt annat som påpekas här. Va fan det tar 8 timmar att flyga, som en helt vanlig arbetsdag. Sen snacket om rikets säkerhet. Väx upp, tror ni ryska spioner sitter och tjuvtittar på flygplanen? Skaffa en sån där svart jävla plastbit som man sätter framför skärmen? Eller kanske koppla av under resan så är du utvilad när du kommer fram?

Nej, jävla politiker ska hantera skattemedel aktsamt och de lökarna som bokar resor har fått direktiv från högre ort så att skylla på dem är trams. Det är ett privilegium att få äran att representera Sverige, inte en rättighet.

Personligen tycker jag lönen skulle kapas till 30000kr för alla politiker. Antingen är du politiker för att du vill hjälpa andra eller inte alls. 75% av Sveriges befolkning klarar sig utmärkt på en sån lön.
 
Jag ser absolut inga som helst problem med att företrädare för Sveriges regering reser i affärsklass på tjänsteresor, för våra skattepengar. Tvärtom, jag ser det som direkt löjligt att förvänta sig att statsråd ska kuska omkring i ekonomi eller LCC.

Storyn här är ju endast skenheligheten, att Miljöpartiets (och andra partiers) företrädare ständigt ertappas med att göra helt rimliga, normala saker (flyga, köra diesel-pickup, etc) som de vill förvägra andra. Det finns alltid goda anledningar till att just de måste göra dessa saker, men det är otänkbart att detsamma gäller någon annan.
 

Patrik

Medlem
Absolut. Men nu är skillnaden att jag KRÄVER att rikets representanter ska flyga på ett sådant sätt att det inte äventyrar rikets säkerhet. Vad de gör utanför ämbetet struntar jag i. Då får de allt leva som de lär.

Struntprat, hon hade kunnat välja att aktivt minimera koldioxidavtrycket om hon nu tycker att det är viktigt (vilket hon borde tycka eftersom hon VALT att vara miljöpartist) genom att aktivt minimera resandet, välja bort en del resor och välja klimatsmartare ressätt, då kunde hon både arbeta och vara utvilad på alla europaresor om hon valt tåg t.ex.

Och VILKEN förebild för världen hon hade varit när hon anlänt med tåg.
 
Och som vanligt spelar allt sånt här SD i händerna. Politiker som inför flygskatten och sen flyger hur de vill. Eller vill förbjuda dieselbilar men har själv en för att de ibland måste frakta jättejättetunga stenar. Oavsett om de har rätt i sak (flyga business då och då kan ju vara ok om det krävs med avseende på tider och schema) så spär det på politikerföraktet. Då röstar folk på de två tomtepartier vi har längst ute på de båda kanterna.

Också intressant att ibland är politiska trådar tydligen välkomna här på BC.
 

Agö

Medlem
Riktigt dålig journalistik av skvallerblaskan. För mig är det självklart att våra statsråd dels ska kunna arbeta på flyget och dels vara utvilade när de ska resa för att representera landet. Det går inte att arbeta med vad som helst om man flyger ekonomi och framförallt inte när det handlar om sekretessbelagt material och statens angelägenheter. Ingen ska inbilla mig att tidigare statsråd i samma position har gjort annorlunda, oavsett partitillhörighet. I så fall skullle jag kalla det ytterst oansvarigt. Man får också ta i beaktning att dessa rikets representanter i princip arbetar sju dagar i veckan, dygnet runt. Att begära att de ska sätta sig i longhaul ekonomi då de ska fatta viktiga beslut och sitta i möten med andra statschefer är befängt.
Sedan kan man så klart ha invändningar kring partiet och hur de vill att vi andra ska resa om sköta våra transporter. Men det är en annan femma.
Sitter Isabella Lövin och läser sekretessbelagt material om statens angelägenheter i SAS Business Class misstänker jag att hon ligger risigt till. Snacka om olämpligt, eller ytterst oansvarigt.

Att avslöja osunt utnyttjande av skattemedel kan aldrig vara riktigt dålig journalistik. Eller ja, kanske i Sverige där det är svårt att skilja på mitt och ditt.
 
Struntprat, hon hade kunnat välja att aktivt minimera koldioxidavtrycket om hon nu tycker att det är viktigt (vilket hon borde tycka eftersom hon VALT att vara miljöpartist) genom att aktivt minimera resandet, välja bort en del resor och välja klimatsmartare ressätt, då kunde hon både arbeta och vara utvilad på alla europaresor om hon valt tåg t.ex.

Och VILKEN förebild för världen hon hade varit när hon anlänt med tåg.
Vet du att hon inte aktivt har valt att minimera resandet då? Kanske hon har skurit ner på sina långresor med 20%, det har du väl ingen aning om?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen