Senaste nytt

Isabella Lövin och affärsklassresande

Status
Stängd för vidare inlägg.
Självklart har reportrarna börjat yra om att flyga första klass i artikeln också.
Tycker inte det är fel att flyga business om det krävs av olika anledningar, komma fram utvilad till möte eller liknande.
Att priset skiljer sig för 3 personer till NY är ju inte heller konstigt då de kan ha varit bokade vid olika tillfällen och att de haft olika agendor.

Tycker verkligen inte det är något konstigt med att beslutsfattare på denna nivå flyger i C.

De vill precis som många andra vara utvilade till viktiga möten, alternativt arbeta mer ostört.

I detta fall blir det dock precis som vanligt hyckleri av den högre skolan av detta partis representanter. Tror de egentligen själva på den skrämselpropaganda de förmedlar? Jag tvivlar faktiskt starkt på det.

Tror ni att hon ens brydde sig om att klimatkompensera för detta? Hade varit intressant att veta.

Bara jag som tycker att artikeln fokuserar på fel resor. Att flyga business till NYC eller Japan är väl inget jättekonstigt om man reser i tjänsten och behöver vara fräsch när man kommer fram. Vad som är konstigare tycker jag är att hon betala skyhöga belopp för Europaresor, t.ex.
Berlin 6900 SEK
Wien 9990 SEK
Riga 7100 SEK
Bryssel 7100 SEK
Beirut 34000 SEK

Det är ca 15.000:- per månad, jag tycker det låter rimligt för ett statsråd. Det är nog ungefär vad jag snittade på att bara kuska mellan Köpenhamn och Stockholm på mitt förra jobb.

Bara jag som tycker att artikeln fokuserar på fel resor. Att flyga business till NYC eller Japan är väl inget jättekonstigt om man reser i tjänsten och behöver vara fräsch när man kommer fram. Vad som är konstigare tycker jag är att hon betala skyhöga belopp för Europaresor, t.ex.
Berlin 6900 SEK
Wien 9990 SEK
Riga 7100 SEK
Bryssel 7100 SEK
Beirut 34000 SEK
Om hon (eller motparten) bokar sin biljett inom 3 dagar före avresa, tror jag att det är ganska vanligt pris även i Economy class. (förutom till Beirut)

Jag tycker hela den här diskussionen är lite märklig. Att resepolicyb skall följas är väl självklart och har inte Lövin motiverat varför hon test businessclass är det väl sannolikt inte helt enligt policy.

Problemet Är dock snarast ett annat. Hur kan man ha en resepolicy som säger att statsråd skall åka ekonomiklass longhaul. Verkar ju inte klokt att landets regeringsmedlemmar som reser hela tiden skall komma fram outvilade till viktiga möten med andra stater. Det är inte heller rimligt att de stannar utanför landet extra dagar utan möten för att spara några kronor i biljettpengar. Dessutom tillkommer det faktumet att de rimligtvis behöver arbeta på planet och att sitta i ekonomiklass och läsa potentiellt känsliga dokument om Sveroge verkar minst sagt inte särskilt smart från ett informationssäkerhets perspektiv.

Att flyga business till NYC eller Japan är väl inget jättekonstigt om man reser i tjänsten och behöver vara fräsch när man kommer fram.

Det som är konstigt är det rör en person som propagerar hårt mot flyget. Tycker att man i den rollen då bör leva som man lär, och välja tåg istället för flyg när det går, samt den minst påverkande klassen när man måste flyga. Annars känns det inte trovärdigt tycker jag.

Som i förra valet, då min lilla ort hade besök av en partiledare som vill lägga ner Bromma. Personen fick frågan om hur personen tagit sig till den lilla orten - svaret var "flyg från Bromma, det alternativa transportmedlet tar för lång tid".....

Står henne fritt att använda de medel som står till buds för vanliga skattebetalare i Sverige, t.ex. lägga till ur egen kassa eller uppgradera.
Det där är ju nonsens. Hon åker inte som skattebetalare utan i tjänsten som representant för den högsta stadsledningen regeringen. Tror de flesta företag har business som standard vid longhaul för sina högsta företrädare. Men återigen har man en policy skall den följas.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen