Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

Kanske lite OT, men en personlig "favorit" är en f.d. kollega som alltid brukade bli sjuk 5 dagar mitt i semestern och på så vis få tillbaka en semestervecka... Väldigt synd om honom som alltid befann sig på semesterort men ändå inte kunde få den "vila och återhämtningstid" som krävs för att kunna komma tillbaka till arbetet... Hände varje år, men, troligtvis pga ständiga omorganisationer och nya chefer varje gång, så tror jag aldrig att det fick några konsekvenser. Han tyckte förmodligen att han var smart som kommit på ett sätt att få 7 istället för 6 semesterveckor varje år...

Kanske lite OT, men en personlig "favorit" är en f.d. kollega som alltid brukade bli sjuk 5 dagar mitt i semestern och på så vis få tillbaka en semestervecka... Väldigt synd om honom som alltid befann sig på semesterort men ändå inte kunde få den "vila och återhämtningstid" som krävs för att kunna komma tillbaka till arbetet... Hände varje år, men, troligtvis pga ständiga omorganisationer och nya chefer varje gång, så tror jag aldrig att det fick några konsekvenser. Han tyckte förmodligen att han var smart som kommit på ett sätt att få 7 istället för 6 semesterveckor varje år...
Men då måste han ha haft läkarintyg från första dagen. Detta är ju ett krav vid sjukskrivning under semester.

Men då måste han ha haft läkarintyg från första dagen. Detta är ju ett krav vid sjukskrivning under semester.

Det visste jag inte, det är i så fall kanske en orsak till att detta inte är så vanligt. Situationen jag tänker på inträffade ganska många år sedan, och jag vet inte hur reglerna såg ut på den tiden. Var det så även på den tiden så ger det åtminstone lite mer indikation på att det faktiskt var en osedvanligt otursförföljd person, och inte någon som satt fuskandet i system... alternativt att det är lätt att få ett läkarintyg utomlands om man bara vill.

Från Malaga eller från Köpenhamn? Är det Köpenhamn ska de självklart ha access till lounge för familjen.

Missade att du svarat, det var från Köpenhamn såklart. Att det inte finns någon lounge för SAS i Malaga har jag koll på så skulle inte försöka styra in dem där.

SK1850 försenad till tidigast 2120 från ordinarie 1955.

Edit: Kapten sa "Beklagar att vi missade slottiden men ingenting som vi kan påverka tyvärr". Varpå jag ställde frågan VARFÖR man missade den?
- Det var försenat från Arlanda.
- Ja det vet jag men VARFÖR?
- Det var sent in från Antalya sa purser.

Kollade FR24 och den landade ju till och med tidigare!!

Fortfarande fattas VARFÖR! Hoppas på mer försening så man kan claima något.

Last edited:
SK1850 försenad till tidigast 2120 från ordinarie 1955.

Edit: Kapten sa "Beklagar att vi missade slottiden men ingenting som vi kan påverka tyvärr". Varpå jag ställde frågan VARFÖR man missade den?
- Det var försenat från Arlanda.
- Ja det vet jag men VARFÖR?
- Det var sent in från Antalya sa purser.

Kollade FR24 och den landade ju till och med tidigare!!

Fortfarande fattas VARFÖR! Hoppas på mer försening så man kan claima något.
Ser framför mig hur du tar fram mobilen och visar att planet landade tidigare än planerat, hur kan det vara för sent :D

Älskar hur "nördigt" det kan bli på BC ibland.
Allt från att folk har koll på hur alla plan slingas, när plan har haft service och kollar i solstolen på FR24 vilka plan som för dagen har knas :D

Hej
Jag och min familj (3st tot) var på väg ner till ALC från ARN i lördags (14juli) men den flighten blev inställd (SK 1853 avgång 1340 / ankomst ALC 1745).
Klockan 1120 fick jag ett sms om att flyget är inställt, då vi var på ARN redan så gick vi och pratade med servicedisk och blev ombokade till ett nytt flyg som avgick söndag den 15juli kl 1510 / ankomst ALC 1915.
Hur ser det ut vad kan vi få för kompensation.

Tack för hjälpen
Å ser fram emot denna sida ( detta är mitt första inlägg)
// Tomas

Hej
Jag och min familj (3st tot) var på väg ner till ALC från ARN i lördags (14juli) men den flighten blev inställd (SK 1853 avgång 1340 / ankomst ALC 1745).
Klockan 1120 fick jag ett sms om att flyget är inställt, då vi var på ARN redan så gick vi och pratade med servicedisk och blev ombokade till ett nytt flyg som avgick söndag den 15juli kl 1510 / ankomst ALC 1915.
Hur ser det ut vad kan vi få för kompensation.

Tack för hjälpen
Å ser fram emot denna sida ( detta är mitt första inlägg)
// Tomas

Välkommen. Här kan du nog hitta infon du söker http://www.businessclass.se/forum/t...-eus-regler-om-passagerares-rättigheter.6200/

@Tomas85 Välkommen hit.

Man kan få ersättning enligt EU 261/2004 för inställda flyg. Dock beror det litegrand på orsak till varför flygbolaget tvingades ställa in. Om det är orsak som ligger inom flygbolagets kontroll, såsom personalbrist, ingen tekniker på plats och så vidare, då kan du får ersättning. Flygbolaget måste vidta alla rimliga åtgärder för att undvika och minska en eventuell försening. Om det finns speciella skäl, sådant som ligger utanför flygbolagets kontroll och möjlighet att påverka, då kan du bli utan ersättning.

Läs den här tråden, eller i varje fall ett gäng inlägg för att få bättre förståelse:
Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 375 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Sedan kan du prova att skicka in ett claim här:
SAS - Claim Form
så får du se vad SAS säger och anser om det hela.

Toppen