Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

Hej
Jag och min familj (3st tot) var på väg ner till ALC från ARN i lördags (14juli) men den flighten blev inställd (SK 1853 avgång 1340 / ankomst ALC 1745).
Klockan 1120 fick jag ett sms om att flyget är inställt, då vi var på ARN redan så gick vi och pratade med servicedisk och blev ombokade till ett nytt flyg som avgick söndag den 15juli kl 1510 / ankomst ALC 1915.
Hur ser det ut vad kan vi få för kompensation.

Tack för hjälpen
Å ser fram emot denna sida ( detta är mitt första inlägg)
// Tomas
Sen kan du även kolla på denna sida, det ger dig svar efter du svarat på frågorna

Detta får jag om jag knappar in ditt ärende

upload_2018-7-21_22-11-19.png

Hej
Jag och min familj (3st tot) var på väg ner till ALC från ARN i lördags (14juli) men den flighten blev inställd (SK 1853 avgång 1340 / ankomst ALC 1745).
Klockan 1120 fick jag ett sms om att flyget är inställt, då vi var på ARN redan så gick vi och pratade med servicedisk och blev ombokade till ett nytt flyg som avgick söndag den 15juli kl 1510 / ankomst ALC 1915.

Tack för hjälpen
// Tomas
Det låter som du har ett klockrent fall för att få 400€ per person i ersättning. Ni kan redan nu lägga in claim om detta på sas sida för feedback. Om du får problem med ersättningen så skriv mer i forumet så kan vi säkert hjälpa dig med vad du bör göra.
Tråkigt att ni kom iväg 1 dygn försent men hoppas ni får ersättning som blir bra plåster på såren och som ni kan unna er något extra för på semestern.

Hej

Tack för hjälpen
// Tomas
Beroende på vilket typ av kort resan betalades med, kan du nog få ersättning för extra utlägg även där.
Kan vara värt att kolla upp.

Skulle flugit Övik-Visby via Arlanda men har just fastnat på Arlanda. SK083 med avgång 18.40 verkar nu bli 21.45. Det tar ju oss inom gränsen för 250 Euro per person men vad händer om vi avbokar flighten och tar oss till Bromma istället för att hoppa på ett flyg till Visby därifrån?

Edit: Fanns inga lediga platser :(

Skulle flugit Övik-Visby via Arlanda men har just fastnat på Arlanda. SK083 med avgång 18.40 verkar nu bli 21.45. Det tar ju oss inom gränsen för 250 Euro per person men vad händer om vi avbokar flighten och tar oss till Bromma istället för att hoppa på ett flyg till Visby därifrån?

Edit: Fanns inga lediga platser :(
Avbokar ni själva så får ni inger ersättning från SAS

Jag gick in på claim-sidan och såg att de pushar för ersättning i eurobonuspoäng istället ”till ett mycket bra värde”. Nu reser jag, frun och våra två barn så det torde bli 4*250 Euro. Om jag skulle ta poäng istället så pytsar de väl ut det på alla fyra? Sönerna är dessutom inte medlemmar... Är det värt att fundera på istället för cash om man kan snacka till sig alla poäng till mitt konto i förstaläget?

Jag gick in på claim-sidan och såg att de pushar för ersättning i eurobonuspoäng istället ”till ett mycket bra värde”. Nu reser jag, frun och våra två barn så det torde bli 4*250 Euro. Om jag skulle ta poäng istället så pytsar de väl ut det på alla fyra? Sönerna är dessutom inte medlemmar... Är det värt att fundera på istället för cash om man kan snacka till sig alla poäng till mitt konto i förstaläget?
Är det en betald resa eller en award resa?

Sist vi flög och vi skulle få kompensation i EB poäng av olika anledningar så var det på en award resa. Dock inget EU261 claim.
Dom betalade då ut poängen till både mig och sambon, jag påpekade efter dom fört över till oss båda att resan var betald med poäng från mitt konto och önskar att kompensation poängen blir överförda till mitt konto.
Det var inga problem, någon dag senare var det korrigerat och poängen drogs från sambon och över till mig.
Sambon fick ett mejl med info att överföring skett.

Sen undrar jag vad SAS anser är "ett bra värde".
Hur mycket EB poäng pratar vi om?

Last edited:
Betald resa. Frun tyckte cash då vi ändå har poäng tor till Usa med Amex voucher men det är ju rätt bra valuta på poängen. Sitter med claimen just nu och man får 25000 poäng istället för 250 Euro.

Betald resa. Frun tyckte cash då vi ändå har poäng tor till Usa med Amex voucher men det är ju rätt bra valuta på poängen. Sitter med claimen just nu och man får 25000 poäng istället för 250 Euro.
Bara ni själva som känner vad ni helst tar.
Jag tycker dock spontant 25 000 EB är lite.
Vist det är billigare än att köpa dom men nja

Tänkte så också först men sedan tänkte jag att 4*25000 poäng blir en tor business till USA igen för två med voucher :)

Toppen