Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

Att kunna köpa sas poäng för 10 öre gör jag alla dagar i veckan. Värdet på dessa i kombination med amex voucher eller flypremium är betydligt högre än så.

Sen är det ju inte fel att fylla på med pengar heller. Jag tar det jag behöver mest för tillfället.

SK1850 försenad till tidigast 2120 från ordinarie 1955.

Edit: Kapten sa "Beklagar att vi missade slottiden men ingenting som vi kan påverka tyvärr". Varpå jag ställde frågan VARFÖR man missade den?
- Det var försenat från Arlanda.
- Ja det vet jag men VARFÖR?
- Det var sent in från Antalya sa purser.

Kollade FR24 och den landade ju till och med tidigare!!

Fortfarande fattas VARFÖR! Hoppas på mer försening så man kan claima något.
Det var, som du själv kunde konstatera, INTE sent in till Arlanda från Antalya - men det var planerat att avgå till Palermo 30 minuter efter ankomst - och det håller inte på Arlanda.
Undrar förresten hur mycket SAS Go Light-företeelsen har spelat in på sommarens många förseningar.
Min erfarenhet av Light-resenärer är att lastning tar betydligt längre tid. Och det i kombination med SAS nedkortade vändtider har säkert spelat en stor roll i de växande förseningarna i sommar.

Undrar förresten hur mycket SAS Go Light-företeelsen har spelat in på sommarens många förseningar.
Min erfarenhet av Light-resenärer är att lastning tar betydligt längre tid. Och det i kombination med SAS nedkortade vändtider har säkert spelat en stor roll i de växande förseningarna i sommar.
Det stora bekymret verkar ju vara skriande personalbrist, primärt hos SAS Ireland och CityJet men även hos Mainline. Någon postade denna ganska skrämmande artikel i en annan tråd. Lägger in ett långt citat:

”Sist helg – en av sommerens travleste - opplevde SAS kaos og et ras av innstillinger og forsinkelser. I mediene sto fortvilte passasjerer frem og fortalte om havarerte ferieplaner. Ventetiden på SAS’ kundesenter var opptil tre timer. Bare fra Arlanda lørdag ble fem fullbookede fly til Palma, Nice, Alicanta, Paris og Frankfurt kansellert.
SAS svenske pressesjef Freja Annamatz skyldte på tekniske feil – og de ansatte. Hun hevdet det plutselig kom så mange sykemeldinger, altså at de aksjonerte. Det ble det ikke særlig god stemning av.

– Det er ikke tilfelle, det er underleverandørene som ikke har levert. Men skaden er skjedd overfor passasjerene. Men vi jobber ræva av oss - selv på fridager og ferie, sier Laulund, og legger til:
– Spørsmålet er om det er lønnsomt og satse på underleverandørene.

Anneli Nyberg i Parat Kabinforbund er like overrasket:
– Sykemeldinger? Det finnes ikke på kartet! Skylder man på ansatte, har man tapt grepet. Alle forsøker så godt de kan, men vi er bare mennesker, sier hun.

Kommunikasjonsdirektør Karin Nyman beklager at det ble antydet sykemeldingsaksjoner.

– Alle jobber på for fullt. Når det er ferie, går vi på maks kapasitet. Det finnes ikke store reserver å ta av. Nå holder vi tommelen opp for at det holder seg, folk jobber enormt på. Mange sliter hardt for at kundene skal komme til destinasjonen de har booket, sier Nyman.”

Varslerbrev fra 26 piloter til SAS-ledelsen: – På randen av kollaps | ABC Nyheter

För att använda ett gammalt och ungdomligt ord men lämpligt i sammanhanget: LOL! (Finns det några gamla gamers där ute? :)

Vi landade i Visby 22.20 enligt officielle landningstiden och skulle ha landat 19.20. Så följaktligen inte MER än tre timmars försening. Jag har lämnat in ett claim mot Eurobonuspoäng så vi får se vad som händer...

För att använda ett gammalt och ungdomligt ord men lämpligt i sammanhanget: LOL! (Finns det några gamla gamers där ute? :)

Vi landade i Visby 22.20 enligt officielle landningstiden och skulle ha landat 19.20. Så följaktligen inte MER än tre timmars försening. Jag har lämnat in ett claim mot Eurobonuspoäng så vi får se vad som händer...
När öppnades dörren på planet?

Tre, fyra minuter senare. Vi får se vad de säger. Det finns ju några argument att anföra som typ dörrarna osv. Kanske något med bagaget etc...

I avtalet med City Jet, finns det högst troligt hur sådant skall regleras som inställda avgångar på grund av personalbrist o.s.v.
Frågan är långt man kan pressa leverantören innan de kastar in handduken, och SAS står utan ett bolag som flyger regionaltrafiken.

När det gäller SAS Irland och dess underleverantör undrar jag om deras personal har fått försämringar sedan de blev anställda, eller tar man en anställning och går därefter till media och berättar hur illa man har det på jobbet och hoppas på att få förbättrade villkor.

I avtalet med City Jet, finns det högst troligt hur sådant skall regleras som inställda avgångar på grund av personalbrist o.s.v.
Frågan är långt man kan pressa leverantören innan de kastar in handduken, och SAS står utan ett bolag som flyger regionaltrafiken.

När det gäller SAS Irland och dess underleverantör undrar jag om deras personal har fått försämringar sedan de blev anställda, eller tar man en anställning och går därefter till media och berättar hur illa man har det på jobbet och hoppas på att få förbättrade villkor.
Gällande SAS Ireland tolkar jag det som att de saknar personal både piloter och i kabin.
Jag fick läsa ett öppet mail (internt inom SAS) till Rickard Gustafsson att han måste stiga fram och ta kontroll då planeringen på somrarna blir sämre och sämre och slutar med inställda flyg och missnöjda kunder (+ SAS aktieägare).

När öppnades dörren på planet?

Tre, fyra minuter senare. Vi får se vad de säger. Det finns ju några argument att anföra som typ dörrarna osv. Kanske något med bagaget etc...

Det är när dörren öppnas som räknas - när hjulen slår i backen spelar ingen som helst roll.

Toppen