Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

Habe

Medlem
Fick insatt 250EUR idag efter ett inställt flyg mellan Arlanda-Ängelholm den 6e juni. Inga konstigheter, bra och proffsigt svar från SAS :)
 

Le Tjomp

Ny medlem
Jag har fått ersättning från SAS enligt EU-direktiv med 400 Euro avseende försening ( I detta fallet blev det 12 timmar) och 300 Euro avseende nedgradering från SAS Plus till Economy.
Därmed är det ett case closed. Hemresan FCO-ARN gick mycket smidigt och på tid.
Det är tråkigt att de kunde svara på SAS telefonnummer som enligt uppgift ska vara bemannat 24/7 för Guld och Diamondmedlemmar. Det hade troligen sparat SAS några sköna slantar, men nu är det som det är.

Historiskt sett är detta inte så mycket försening som för många år sedan en dimmig höstkväll från AGH-ARN som väl lyfte några timmar försenad efter att ha väntat in passagerare från såväl Everöd (Kristianstads flygplats salig I åminnelse) och Sturup. Vi kom ända till Jönköping och därifrån blev det buss efter ytterligare väntan då det var för dimmigt att landa på ARN. Bussen lyckades med konststycket att köra av vid Kungens Kurva och förirra sig in bland villaområdena I Huddinge och det var på den tiden då det inte fanns navigatorer I varken bussar eller bilar. Resan tog totalt runt 16 timmar och vi anlände på morgonen dagen efter istället för sen eftermiddag. Var inte ens tal om så mycket som en macka ens...
Tack för inläggen och fortsatt trevlig sommar!
 
Bummer. Fick just veta att SK1550 från AMS till CPH kl 17.25 är inställt och ombokat till 20.20. Ringde gold support och det finns tydligen inga andra anslutningar. Damen jag talade med hade heller ingen information om VARFÖR det är inställt. Fint väder i Amsterdam och inga strejker eller annat vad jag kan se. Har möjligen @KeXx någon information att dela? Kan vara bra att ha om jag blir 3 timmar sen. Just nu är det 2h 50 min enligt ny scheule, men det kan lätt bli mer.
 

KeXx

Medlem
Bummer. Fick just veta att SK1550 från AMS till CPH kl 17.25 är inställt och ombokat till 20.20. Ringde gold support och det finns tydligen inga andra anslutningar. Damen jag talade med hade heller ingen information om VARFÖR det är inställt. Fint väder i Amsterdam och inga strejker eller annat vad jag kan se. Har möjligen @KeXx någon information att dela? Kan vara bra att ha om jag blir 3 timmar sen. Just nu är det 2h 50 min enligt ny scheule, men det kan lätt bli mer.

Ni lyckas alltid haffa mig på mina enda lediga dagar... men jag har undersökt genom mina kollegor på plats och inte heller dom kunde få fram någon mer information än att SK1550 är CNL. Borde ju lukta teknik då väder och vind är gynnsamma och inga strejker pågår.
 

Napapijri

Medlem
Stockholm-Åbo blev inställd ikväll, men blev ombokad till Stockholm-Helsingfors imorgon bitti. Har aldrig varit med om att de bokar om en passagerare till en helt annan stad? Är det bara vanliga EU-reglemente som gäller här? Bör ju rimligtvis kunna ta Åbo-kärran imorgon eftermiddag, med sisådär 16 timmars försening. Var redan på väg till Arlanda när sms:et kom, ersätter SAS de omkostnader som uppstod på grund av det inställda flyget (flygbuss, taxi) eller är det tänkt att schablonbeloppet ska täcka detta?
 

Jensik

Medlem
Stockholm-Åbo blev inställd ikväll, men blev ombokad till Stockholm-Helsingfors imorgon bitti. Har aldrig varit med om att de bokar om en passagerare till en helt annan stad? Är det bara vanliga EU-reglemente som gäller här? Bör ju rimligtvis kunna ta Åbo-kärran imorgon eftermiddag, med sisådär 16 timmars försening. Var redan på väg till Arlanda när sms:et kom, ersätter SAS de omkostnader som uppstod på grund av det inställda flyget (flygbuss, taxi) eller är det tänkt att schablonbeloppet ska täcka detta?

En kollega till mig var med om samma. Åboflyget blev inställt, ombokning till HEL och sedan erbjöds det marktransport för resterande del. Det passade dock inte honom med tiderna, så han fick avboka hela resan.
 

SK989

Medlem
Skulle flugit med SK2856 från Biarritz till Arlanda kl. 11.20 idag men ny beräknad avgångstid är nu kl. 22.30. Planet från Arlanda landade i tid kl. 10.30 idag i Biarritz och står här men ska ha skadat ett hjul i landningen som måste lagas. Så värst mycket information har inte handlingagenten i Biarritz men tydligen ska inget nytt flyg hit utan det som står här ska lagas. Får dock inte ihop det med crew rest-reglerna men kanske flyger SAS hit en tekniker och besättning med nåt vanligt Air France flyg? Några andra SAS-flighter finns inte idag.

Detta borde väl vara en klockren EU-förordning 261 kompensation?
 
Toppen