Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

Canadien

Medlem
SK1484 OSL-ARN 19.15 var mycket riktigt 1.25 sen idag och torde varit den kärra som skulle flugit SK1527 20.00 ARN-LHR. Varför de istället slingade om till ett plan från LLA kanske beror på crew rest tider eller annat.
 

Le Tjomp

Ny medlem
SAS lever inte alltid upp till sina löften. Var inbokad söndag 26/6 ARL-FCO 07:10. Kom ett sms 01:50 (då jag låg och sov) om att planet var inställt.
Guldstatus och bokat I SAS PLUS ( tyvärr i prisklass S). PRövade att ringa guldkortsnumret som ska vara öppet 24/7 sju ganger men kom aldrig fram till annat än deras "customer survey" Åkte ut och hamnade i en enorm kö. Ingen uppdelning för vare sig Plus eller kortstatus. Lyckades få tag på en medarbetare som var mer än lovligt stressed. fanns en kärra till Milano men någon prioritering vare sig för status eller biljett hanterades inte. Fick en senare flight med Swiss till Zurich och sedan vidare till Rom (FCO) Totalt 12 timmar senare, och en bokning i economy då våra biljetter var bokade i prisklass S (dvs en discount SAS Plus) Swiss har inte eonomy extra eller motsvarande. Hade en lång discussion och bad att få tala med överordnad, det är aldrig någon idé att bli arg men det var mycket nära och bara en massa dravel om policies. Vill man så kan man frångå allt vad biljettregler heter. orsaken till att vi skulle komma fram 12 timmar senare var inte orsakad av mig, det var SAS Man angav en kryptisk förklaring om åska i Grekland föregående dag. jag kommer inte att godta några som helst sådana diskussioner krign väder och andra forsook till att inte betala vad de är ansvariga för enligt gällande EU-förordning.
Har mejlat och krävt ersättning med 400 Euro per person för förseningen på 12 timmar och/eller för ersättning för nedgradering. Ringde även helpdesk senare men det var lika kaotiskt där. Missade mitt inledande mote och på Arlanda förutom loungen så fick vi hela 100 SEK per person för måltidsersättning, dvs frukost och lunch. Ett otroligt taffligt bemötande, barnfamiljer på väg till semester och de som skrek högst verkade få sin vilja igenom. SAS bör dock inte glömma vem som håller dem flytande på helårsbasis. Om inte annat per automatik boka om de passagare som flyger SAS Plus till första bästa flight som var endast 45 minuter efter den ordinarie, från Milano finns det otaliga flighter till Rom vilket det var ett antal som fick. Så slutsatsen är att jag som betalade mest för min biljett och flyger frekvent fick sämsta tänkbara ombokning. Vid min bestämda begäran om att flyga C-klass så hänvisades jag till flyg påföljande dag, då avslutade jag diskussionen för att bjuda på en utskällning är under min värdighet. Dock håller jag i avtalet inom koncernen och det är trots allt runt 1500 biljetter per år hos oss som SAS riskerar att tappa delar av.
 

Bryant

Medlem
Grymt tråkigt att bli så försenad!

Men jag är inte riktigt med på hur SAS ska bevilja en business class biljett på annat bolag när man har en ekonomiklass biljett hos SAS?

Någon som lyckats?
 

Bryant

Medlem
Ja, jag har blivit ombokad till affärsklass på Brussels Airlines från en SAS Economy Extra (före Plus-tiden). Ganska övertygad om att folk lyckats med detta - som alltid gäller det ju att stå på sig, vara påläst och föreslå flighter.

Ok, man måste alltså "tjata" sig till det?
 

Agö

Medlem
Ok, man måste alltså "tjata" sig till det?
Jag är lyckligtvis inte expert på detta (peppar peppar) men så kan det säkerligen vara. Sedan kan det säkerligen skilja sig beroende på vilken bokingsklass du har på biljetten. Ditt case är säkert bättre om du har C eller D-klass. Precis som när andra irrops händer och du blir ombokad på ett sätt du tycker är fel så skadar det ju aldrig att försöka.
 

Le Tjomp

Ny medlem
Grymt tråkigt att bli så försenad!

Men jag är inte riktigt med på hur SAS ska bevilja en business class biljett på annat bolag när man har en ekonomiklass biljett hos SAS?

Någon som lyckats?

Jag har en biljett bokad i SAS Plus vilket är class C (business) men den var bokad i S vilket är en business discounted, inte en ekonomibiljett.
SAS menar att för att få en motsvarande biljett i flygklass C med annat bolag så ska man ha köpt en full fare biljett utan några som helst restriktioner, det som oftast benäms som full flex har full busïeness fare. SAS har på short o midhaul flights två kabinklasser: economy och plus.
Economy är Y och business är C vilket framgår på biljetten.
Alltså motsvarar inte den biljett jag har köpt till den flygklass jag var bokad och incheckad i ( Class C plats 1C) en economy i(Y) på rad 38 C allra längst bak i en överbokad Airbus från Swiss. då föreligger en ersättning med 50% av biljettpriset vid nedgradering. Hade man fått en Lufthansaflight så hade man troligen fått en economy extra vilket om man jämför är den klass som motsvarar SAS Plus som är någon slags lågprisbusiness men bättre än economy.(pitch, val av plats, längst fram i kabinen, måltider, loungetillgång och normala förmåner som priority boarding, dubblerad bagagemängd osv).. Om SAS då staller in en flight och varken lyckas boka om mig (vilket stod i sms:et att ombokning pågår) och mitt ressällskap till första bästa nästa flight (där det fanns plats när vi anlände till ARL och framförallt inte svarar på sin telefonservice som för guldkortsresenärer och uppåt ska vara bemannad dygnet runt så är det ett misslyckande i hanteringen av en frekvent kund, det är min åsikt och den kommer jag aldrig att ändra på. Jag hade nya biljetter med Swiss i min mejl 07:02 efter att ha köat och fått lite hjälp på ARL men att få komma med en tidigare flight till Rom en söndagmorgon via alternativ destination gick inte, dock fungerande detta för ett tjugotal som lyckades med detta konststycke och de var bokade i economy från början och inte var frekventa resenärer, en konstig prioritering enligt mig. Arbetsdelen av resan är avslutad så nu är det några semesterdagar kvar fore hemfärd med SAS i SAS Plus, det kommer säkert att gå bra!
 
Toppen