SAS lever inte alltid upp till sina löften. Var inbokad söndag 26/6 ARL-FCO 07:10. Kom ett sms 01:50 (då jag låg och sov) om att planet var inställt.
Guldstatus och bokat I SAS PLUS ( tyvärr i prisklass S). PRövade att ringa guldkortsnumret som ska vara öppet 24/7 sju ganger men kom aldrig fram till annat än deras "customer survey" Åkte ut och hamnade i en enorm kö. Ingen uppdelning för vare sig Plus eller kortstatus. Lyckades få tag på en medarbetare som var mer än lovligt stressed. fanns en kärra till Milano men någon prioritering vare sig för status eller biljett hanterades inte. Fick en senare flight med Swiss till Zurich och sedan vidare till Rom (FCO) Totalt 12 timmar senare, och en bokning i economy då våra biljetter var bokade i prisklass S (dvs en discount SAS Plus) Swiss har inte eonomy extra eller motsvarande. Hade en lång discussion och bad att få tala med överordnad, det är aldrig någon idé att bli arg men det var mycket nära och bara en massa dravel om policies. Vill man så kan man frångå allt vad biljettregler heter. orsaken till att vi skulle komma fram 12 timmar senare var inte orsakad av mig, det var SAS Man angav en kryptisk förklaring om åska i Grekland föregående dag. jag kommer inte att godta några som helst sådana diskussioner krign väder och andra forsook till att inte betala vad de är ansvariga för enligt gällande EU-förordning.
Har mejlat och krävt ersättning med 400 Euro per person för förseningen på 12 timmar och/eller för ersättning för nedgradering. Ringde även helpdesk senare men det var lika kaotiskt där. Missade mitt inledande mote och på Arlanda förutom loungen så fick vi hela 100 SEK per person för måltidsersättning, dvs frukost och lunch. Ett otroligt taffligt bemötande, barnfamiljer på väg till semester och de som skrek högst verkade få sin vilja igenom. SAS bör dock inte glömma vem som håller dem flytande på helårsbasis. Om inte annat per automatik boka om de passagare som flyger SAS Plus till första bästa flight som var endast 45 minuter efter den ordinarie, från Milano finns det otaliga flighter till Rom vilket det var ett antal som fick. Så slutsatsen är att jag som betalade mest för min biljett och flyger frekvent fick sämsta tänkbara ombokning. Vid min bestämda begäran om att flyga C-klass så hänvisades jag till flyg påföljande dag, då avslutade jag diskussionen för att bjuda på en utskällning är under min värdighet. Dock håller jag i avtalet inom koncernen och det är trots allt runt 1500 biljetter per år hos oss som SAS riskerar att tappa delar av.