Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

SK1824, som jag skulle ha åkt med, ställdes in förra lördagen också. Det var ganska uppenbart att det berodde på att det var för få bokade ombord.

Tror SAS har en uträkning för när det blir billigare att ställa in en avgång och inte betala för bränsle och crew mot att betala hotell, ersättning och nya biljetter för de som redan är inbokade.
 

AABack2ARN

Medlem
Nu tillkom SK2931 till Nice som inställd. Planerad att beflygas med EI-SIU som har en minst sagt dålig tidspassning senaste dagarna:

1688226841818.png


P.S. Intressant nog listar nu Swedavia SK945 som inställd (vilket den ju är). Men ett tag var den helt borta från avgångstavlan.
 

SK989

Medlem
SAS har haft mer inställda flyg än vanligt senaste veckan och jag tror inte dålig beläggning är anledningen. SAS har också varit sämre än vanligt att hålla tidtabellen - många flyg har varit 30-60 min sena även till destinationer som andra bolag gått i tid till. Tittar man på SAS avgångar från Arlnda idag t.ex. mellan kl. 14.00 och 15.00 skulle SAS haft 9 avgångar. En var i tid, en var inställd och resterande 7 var alla minst 1 timme försenade, en del flera timmar sena.

En bekant igår skulle åkt till Luleå och planet blev inställt p.g.a. teknik och han blev ombokad till ett flyg först på söndag eftersom alla andra flyg såväl fredag som lördag var fullbokade.

Teknik kan vara en förklaring men skulle jag gissa är det snarare bemanningsproblem som spökar.
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Bemanningsproblem låter som en ganska rimlig förklaring. Igår kväll var "enbart" SK1583 från Arlanda till Malaga inställd. Nu har SK689 (LIN), SK1571 (ALC) och SK2933 (ATH) tillkommit.

Ser det likadant ut i Oslo ocjh Köpenhamn?
 

pswe

Medlem
Bemanningsproblem låter som en ganska rimlig förklaring. Igår kväll var "enbart" SK1583 från Arlanda till Malaga inställd. Nu har SK689 (LIN), SK1571 (ALC) och SK2933 (ATH) tillkommit.

Ser det likadant ut i Oslo ocjh Köpenhamn?
Låter rimligt.

Oslo hade en Malaga och en London inställd igår, vet inte om det är direkt kopplat till dagens problem i Stockholm.
Idag från Oslo ett par ställda, Manchester och Florens, så planeringen/ arbetsmoralen verkar funka i alla fall lite bättre där.
 

Tobbe.O

Medlem
Saknar SAS några flyg just nu? Igår (30JUN) var det 6 SAS-avgångar inställda från Arlanda

Visa bifogad bild 143459

Idag är det två (än så länge): Malaga och Thessaloniki. Eller är det störningar ute i Europa som göra att vissa flighter ställs in just nu?
Jag trodde i min enfald att alla inställning skulle ha flugits av Smart Lynx men det visade sig att det endast var
SK579 och SK1809 som Smart Lynx skulle ha utfört.
Erkänner har ibland förutfattade tankar.

Någon inställd avgång från ARN, CPH, OSL är standard varje dag året runt. Men nu under sommaren är det tyvärr en något högre andel (vilket det även varit tidigare somrar)


Jag tror att en del kan förklaras av följande:

- Fortsatt bemanningsproblem efter pandemin (följer någon yngre pilot på Instagram som nu strax är välkommen tillbaka och redo att flyga SAS igen). Det kan låta som att pandemin är långt borta men det är ett stort jobb att få tillbaka bland annat piloter som måste gå igenom bland annat fler pass i simulatorerna och det är inte lätt att få tider till dessa. Simulatorerna runt om i Europa är igång dygnen runt.


- Även piloter och kabinanställda vill självklart ha lite semester även på sommaren, vilket gör bemanningen skörare. Du behöver inte gå längre än till dig själv - vill du jobba hela sommaren?


- Varit stora problem med bemningen på Naviar som sköter flygledningen på Kastrup (även om det nu blir bättre med nytt avtal på plats) samtidigt är en bana stängd på Kastrup till den 7/7 pga underhåll vilket också i nuläget gör att det blir kö och förseningar. Förhoppningsvis bättre efter 7/7.


- Det är inte så lätt som att säga att ARN eller CPH har problem. Besättningar och plan blandas mellan baserna och pga förseningar på Kastrup kan det få följ förseningar/inställningar dagen efter på t,ex ARN. Vilo tider regleras av EU.


- Jag kollar dagligen en del flighter från CPH, ARN, OSL och det är en fantastiskt hög beläggning på många avgångar. Mer passagerare = längre turn around tid och lättare förseningar.


- Om man backar säg 7 år i tiden när allt drevs i egen regi med SAS Scandinavia var det betydligt lättare att parera förseningar och undvika inställningar när det fanns mer resurser att ta ifrån och planera om, istället för som idag med flera "isolerade" personalgrupper som sköter "sin del" i produktionen.


- slutligen trångt i luftrummet över Europa och brist på flygledare som lätt skapar förseningar samtidigt som flygplatser kring medelhavet nu jobbar på bristningsgränsen. Chania på Kreta är ett sådant exempel där det ofta uppstår förseningar.


Det var min analys av det hela. Så tyvärr är nog detta något som kommer fortsätta hela säsongen.

Tack för ordet :)
 
Toppen