Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

SK989

Medlem
Finland har närapå generalstrejk i övermorgon och på fredag. Flygplatserna kommer ha mycket reducerad kapacitet. SAS har blockat försäljning dessa dagar men inte ställt in flyget än. Jag hoppas att de ställer in flygen snart så jag kan bli ombokad snarast då alternativen är riktigt, riktigt fullbokade. Finnair har ställt in sina flyg. Eller kanske hoppas SAS på att kunna genomföra flygningen?

Visa bifogad bild 149896
Om man kollar på Swedavias hemsida för Arlanda gällande i övermorgon så finns det totalt 21 schemalagda flyg till Finland (merparten till Helsingfors) men endast tre av dem är markerade som inställda. Så i nuläget verkar en hel del flyg planeras att gå.

Enligt SAS salesinfo verkar bara Helsingfors vara berört och inte andra flygplatser såsom Åbo. Det går inte att boka biljetter längre till Helsingfors de berörda dagarna men försäljningen till Åbo är öppen (direktflyget Stockholm - Åbo) så om du behöver komma fram kanske det är ett alternativ, tåget från Åbo till Helsingfors tar väl inte så lång tid.

 
Last edited:

Jannes

Medlem
Om man kollar på Swedavias hemsida för Arlanda gällande i övermorgon så finns det totalt 21 schemalagda flyg till Finland (merparten till Helsingfors) men endast tre av dem är markerade som inställda. Så i nuläget verkar en hel del flyg planeras att gå.

Enligt SAS salesinfo verkar bara Helsingfors vara berört och inte andra flygplatser såsom Åbo. Det går inte att boka biljetter längre till Helsingfors de berörda dagarna men försäljningen till Åbo är öppen (direktflyget Stockholm - Åbo) så om du behöver komma fram kanske det är ett alternativ, tåget från Åbo till Helsingfors tar väl inte så lång tid.

Räkna med 2 timmar på tåget. OBS: Pga banarbete så avgår tågen till Helsingfors från Kuppis(Kupittaa) station, inte Åbo centralstation.
 
Jag sitter med samma problem. Ska flyga den 1a, men Finnair har ställt in alla flygen nu och när jag pratade med en flygvärdinna i förrgår på Finnair så trodde hon inte att någon kommer kunna flyga till Helsingfors 1a och 2a. I får grupp bokades alla om direkt till 31 med Finnair utan kostnad. SAS vill inte göra det så jag har köpt nya biljetter som går att boka av 12h innan flyget ska gå om de bokar om oss utan kostnad.
 

Gnopps

Medlem
Jag sitter med samma problem. Ska flyga den 1a, men Finnair har ställt in alla flygen nu och när jag pratade med en flygvärdinna i förrgår på Finnair så trodde hon inte att någon kommer kunna flyga till Helsingfors 1a och 2a. I får grupp bokades alla om direkt till 31 med Finnair utan kostnad. SAS vill inte göra det så jag har köpt nya biljetter som går att boka av 12h innan flyget ska gå om de bokar om oss utan kostnad.
Lustigt att SAS inte har ställt in sina avgångar för 1 februari än, eftersom de som drabbas skulle kunna bokas om till imorgon och då behöver få veta det snarast.
Fast å andra sidan har inte heller t ex Lufthansa eller KLM ställt in sina flygningar (än).

Kanske hoppas de alla på att kunna flyga flygen?
 
Ja så är det kanske. Känns dock som Finnair borta ha bäst information här…det som händer för SAS just nu är att dom säljer många svindyra biljetter för flygen imorgon så det kanske inte är så stor problem för dom….
 

AABack2ARN

Medlem
Men även Finnair har hanterat detta lite märkligt. Förvisso gick de tidigt ut och erbjud passagarerna att boka om flyg som går mellan 31.1 och 3.2 (och nollade alla flyg den 1.2 och 2.2). Men de började ställa in flyg först idag vilket medför att biljetter som var utställda av andra bolag inte kunde röras förrän nu.

En stor utmaning verkar ligga i att Helsingfors begränsat antalet flygrörelser till 10 per timme så vissa plan kommer ju kunna hanteras. Frågan är bara vilka...
 

Gnopps

Medlem
Verkar som att jag har haft fel, SAS tänker flyga i alla fall. Så då kanske KL/LH/SK, etc al lyckas flyga? VI får se :)

1706687882114.png


Källa: https://www.sas.fi/en/customer-service/traffic-information/travel-alerts/
 
Toppen