Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Inte svar på frågan, men relaterat. SAS Amex ger:

1. Följande kostnader för resa, förfriskningar och logi samt inköp eller hyra av nödvändiga artiklar måste debiteras den Försäkrades
American Express Card och kan endast göras under en resa. Om den Försäkrade inte är Kortmedlem och reser utan sällskap av en
Kortmedlem kan den Försäkrade betala med ett annat kort. Uppvisande av samtliga originalkvitton krävs vid ersättningsanspråk.
2. Försäkrad ersätts med upp till 1 500 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi under tiden
mellan den ursprungliga avgångstiden enligt bokning/biljett och den faktiska avgångstiden i följande fall:
a) Missad avgång. Försäkrad missar sitt flyg, tåg eller fartyg på grund av en olycka eller på grund av att den Försäkrades fordon
havererar eller det inträffar en olycka, ett haveri eller ett avbrott i kollektivtrafiken och detta medför en väntan på nästa
tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett,

Så upp till 1500:- i ombokningsavgift/resa-ikapp-kostnader kan man få då. Min hemförsäkring hos Länsförsäkringar är dock lite generösare och ger upp till 5000:- "på grund av en plötslig och oförutsedd händelse" (och med resetilläggsförsäkring 15000:).

Försening SK903

Ska jag vara orolig:confused::confused: Imorgon ska jag flyga med Sk945 till ORD. Ser nu idag att det verkar vara en försening med SK903 idag till EWR.
Om jag har fattat rätt, så är det EWR som kommer åter imorgon som blir SK945? Stämmer det ?
Vill inte ha en försening eftersom jag ska vidare med AA till orlando, har 3 h på mig i ORD.

Du ska väl vara glad ifall du missar din AA flight. Det kan bara bli bättre ifall du får något annat. Så länge allt är i en och samma bokning så är det ju lungt.

plus om du missar sista anslutning så kan du ju be om hotell + 600 euro i cash för försenad ankomst enligt EU regler

Been there... Done that

Tyvärr så flyger vi för poäng med SAS, så är en separat bokning med AA. Men är det så att EWR ankomsten imorgon bitte blir SK945 ? Så jag ska vara nervös ? Någon som vet varför SK903 är försenad. SAS , EWR , ORD var tidiga imorse. Teknik Igen ......

Ajajaj, inte bra. Om man har olika PNR ska man inte ha tighta byten. Skulle inte ha gjort det med mindre än 24h tror jag.

Men det är väl inte säkert att de byter maskinerna. Det kan säkert bli så att de låter den maskin som har högst load gå på tid och den andra får bli försenad, men jag har dålig koll.

De skulle väl eventuellt kunna köra SK903 som SK908 respektive SK907 som SK904 eftersom SK908 har en senare avgångstid än SK904 från EWR men jag vet inte hur det funkar. Blir väl trubbel med besättningar mm då kanske.

Det varierar, ibland så blir inkommande maskin SK 904 åter en EWR maskin och ibland så blir det SK 945
Så här ser du ut på SAS hemsida ang avgångar från EWR idag

Tid

Till

Flygnummer

Trafikeras av

Status

17:20
Arlanda
SK 0904
Scandinavian Airlines
Beräknad 17:20
17:40
Kastrup
SK 0910
Scandinavian Airlines
Beräknad 17:40
19:00
Gardermoen
SK 0908
Scandinavian Airlines
Beräknad 19:00

Last edited:
Ser ut som om att den sena ARN-EWR kommer flyga EWR-OSL nu...

17:20 Arlanda SK 0904 Scandinavian Airlines Beräknad 17:20

17:40 Kastrup SK 0910 Scandinavian Airlines Beräknad 17:40

19:00 Gardermoen SK 0908 Scandinavian Airlines Beräknad 19:20

Det är den som är lite sen iaf.
Lycka till!

Toppen