Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Stackars SAS, forseningarna fortsatter med det sa annars puntliga bolaget.

Sitter for stunden i SAS Business lounge i ORD for min resa till CPH. Foga forvanande nar jag sag att SAS A330 till ARN parkerad precis utanfor. Den blev forsenad med 3,5 timmar. Fragade loungevardinnan om orsaken. Tydligen hade ett fordon kort pa planet bakifran vilket kravde att man skulle undersoka planet. Paxen hade boardat och skulle taxa ut, sedan fick paxen kliva av och vanta flera timmar for att sedan boarda igen. Stackare. Kanske nagon har pa BC.se som var ombord pa det flyget??

När man läser detta så kan jag inte mer än göra facepalm. Jag har jobbat som pilot i många år och aldrig varit så "rädd" som de gånger jag varit på Svenska flygplatser. Eftersom jag körde 747 så var det dock inte helt ofta jag var i sverige.
MEN, konstant sträckte mark personalen på gränserna, planen taxar för fort, beacons är av och folk står och fipplar allt för nära en snurrade motor. För att inte nämde Landing lights, taxi lights "problemet" (kanske insider grej för piloter...men men)

Även eftersom som jag åkte MYCKET som PAX mellan ARN-UME så stog man och såg hur markpersonalen gjorde övertramp konstant.

Var stationerad på bla AMS, LHR och JFK. Har aldrig sett så många överträdelser som på Arlanda.
 
Stefan, förstår din oro och din väldiga kunskap och erfarenhet. Men i det senaste fallet kan inte ARNs personal hållas skyldiga iom att det inträffade på ORD.
 
Återrapportering:

Jag rapporterade mitt klagomål och anspråk enligt EC 261/2004 till SAS i förra veckan. Igår fick jag svar från kundtjänst där man erbjöd sig stå för ev extrakostnader mot kvitton. Jag svarade genast med ett ganska syrligt mail och ifrågasatte varför man valde att inte följa gällande EU-lagstiftning samt hänvisade till fastslagen praxis.

Någon timme senare fick jag ett svar från SAS där man erbjöd kompensation helt i enlighet med 261/2004, så jag måste säga att de trots allt skötte det ganska bra i slutändan.

Vad bra att du återkom med resultatet. Alltid intressant att se hur företag och kanske framför allt flygbolag följer lagar och förordningar.

Personligen tycker jag att det är för jävligt att SAS inte följer lagar och regler redan från början, INNAN resenären tvingar de. De utnyttjar allmänhetens okunskap på ett sätt vi knappast skulle acceptera i andra sammanhang.

Jättebra att du stod på dig och att du fick din rättmätiga kompensation. Men SAS borde skämmas över att ens försöka bryta mot lagen för egen vinnings skull.
 
Stefan, förstår din oro och din väldiga kunskap och erfarenhet. Men i det senaste fallet kan inte ARNs personal hållas skyldiga iom att det inträffade på ORD.

:) jo... Och senaste det hände SAS var väl på JFK också?. Så egentligen borde jag inte säga så mycket. Men det var några flygplatser som var snackis där jag jobba senast. Arlanda var en av dem.
 
Haha, isf händer det inte alltför ofta alltså. :)

Ja ARN som helhet känns som ett nödvändigt ont när man flyger till Sthlm. :D
 
Personligen tycker jag att det är för jävligt att SAS inte följer lagar och regler redan från början, INNAN resenären tvingar de. De utnyttjar allmänhetens okunskap på ett sätt vi knappast skulle acceptera i andra sammanhang.

Tja, i mitt fall tycker jag inte man kan klaga. Två mail tycker jag är OK. Det kunde ju faktiskt varit så att jag haft utlägg på mer än €600 och då hade deras erbjudande om ersättning mot kvitto varit mer intressant...
 
Tja, i mitt fall tycker jag inte man kan klaga. Två mail tycker jag är OK. Det kunde ju faktiskt varit så att jag haft utlägg på mer än €600 och då hade deras erbjudande om ersättning mot kvitto varit mer intressant...

Hmm... Hade du haft utlägg på ÖVER 600€ hade de såklart aldrig ersatt detta, utan ifrågasatt dina utgifter och "kommit på" att ersättningen för dina utlägg kan begränsas till 600€. Jag tycker att det var bra att de i alla fall ger upp med byxorna neddragna, allt annat hade ju varit direkt pinsamt. Men faktum kvarstår att det enda riktiga hade varit att följa lagen redan från början. Tänk om alla företag gjorde som SAS och försökte bryta mot lagen och bara följde den om de blev påkomna?! ;)
 
Jag tror inte man kan förvänta sig att något bolag självmant erbjuder sig att dela ut ersättning. Det är inte realistiskt imho, tyvärr.
 
Jag tror inte man kan förvänta sig att något bolag självmant erbjuder sig att dela ut ersättning. Det är inte realistiskt imho, tyvärr.

Nej, självmant finns det nog ingen som gör eller ens konsumenter som förväntar sig. Den ersättningen vi pratar om är dock inte på något sätt "självmant", frivillig eller av välvilja från SAS sida. Den är lagstadgad och ingenting SAS kan välja bort även om SAS och Ryanair m.fl. tycks agera som om så var fallet.
 
Vi har väl olika erfarenheter helt enkelt, men jag vidhåller att jag aldrig haft problem att få ersättning från SAS de gånger jag behövt. En gång LÅNGT över €600 för bortkomna väskor. Det räckte med fotostatkopior på kvitton så kom pengarna in på kontot. Så i min värld känns det orättvist att jämföra med Ryan Air faktiskt.
 
Toppen