Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Från Shanghai flygs idag två avgångar SK998D och det är LN-RKG som utför den flygningen och 998 flygs av OY-KBA. SK-998D måste väl ha pax ombord med det flygnummret?

Ska väl vara LN-RKG som flyger SK998D. Den maskinen är blev cancelled igår så den har säkerligen passagerare.

Spooky flightnummer... Om man skall följa "SAS-standard" så borde det väl varit SK 6998?

Flightradar24 anger i sina loggar att den flög som SK9131 - och det skulle väl antyda "tomtur"?
Däremot syntes den som 998D under själva flygningen på FR24, så lite skumt är det.

En fråga... Vi har bokat en bonusresa til min svåger och hans fru. De ska flyga SK903 till NY kl. 12:25 i business. Dock är deras anslutning från Umeå försenad (tror inte ens att det planet lyft från Arlanda än då det är lätt kaosigt här). Oklart om de kommer med NY-flighten således.. (om inte även den blir sen då).

När det gäller ombokning - har man någon möjlighet att påverka rutt/bolag eller är det bara att ta vad som finns? Har *peppar peppar* aldrig behövt bli ombokad på en longhaul så har ingen erfarenhet..

Om man kan påverka, vad är att föredra gällande bolag/rutt? De vill nog komma fram relativt snabbt och via Asien är således ej ett alternativ ;)

Tack på förhand!

En fråga... Vi har bokat en bonusresa til min svåger och hans fru. De ska flyga SK903 till NY kl. 12:25 i business. Dock är deras anslutning från Umeå försenad (tror inte ens att det planet lyft från Arlanda än då det är lätt kaosigt här). Oklart om de kommer med NY-flighten således.. (om inte även den blir sen då).

När det gäller ombokning - har man någon möjlighet att påverka rutt/bolag eller är det bara att ta vad som finns? Har *peppar peppar* aldrig behövt bli ombokad på en longhaul så har ingen erfarenhet..

Om man kan påverka, vad är att föredra gällande bolag/rutt? De vill nog komma fram relativt snabbt och via Asien är således ej ett alternativ ;)

Tack på förhand!
Ingen expert på detta men det är aldrig fel att själv ha några alternativ att presentera. Om det sedan gör ngn skillnad är en annan sak? :rolleyes:

Tack på förhand!
de gånger jag haft cancellerad flight, i synnerhet med SAS till eller ifrån USA så har jag ofta blivit ombokad 24h senare.
Jag har därför ofta haft alternativ rutt bakfickan, antingen med SAS eller Star Alliance, i princip aldrig varit problem bli ombokad (har dock alltid ringt in till gold/diamond linjen, huruvida det spelar roll eller inte låter jag vara osagt). New york lär ju finnas tämligen många rutter till via Europa med Star alliance.

De vill ju ofta bara lösa situationen på snabbast möjligaste sätt. Det billigaste och bekvämaste för SAS är ju att du åker med nästa SAS-flight, antingen dagen efter eller om du kan få en anslutning via köpenhamn (så slipper de boka dig med andra bolag). I min erfarenhet så är det mycket värt om man själv gör lite research (det är här man verkligen har nytta av expertflyer i mobilen :) och kan presentera sina föredragna alternativ direkt vid servicedisken. Ofta är det ju inte heller så lätt att ens hitta platser. Jag tror inte de har några direkta direktiv att följa i sådana har lägen, så om du redan har något du föredrar så tror jag säkert att de inte har något emot det.

I ditt läge verkar det som finns hos SAS är att åka 15:30 istället till ORD och sedan bakåt till EWR. Lite omväg och det kanske inte ens går att komma ner till den tiden? Nu verkar det vara närapå fullt på det flyget dock (kanske fler med samma problem)...

Tack på förhand!
Det är sas ansvar att lösa, men det är bra att själv ha tittat upp alternativ hur man vill flyga.

Om det är många sena anslutningar lär de dock försöka hålla planet ett tag om det går.

Ok, tack för alla svar! Ska vidarebefordra detta. Landade just i Luleå efter att mitt plan stått still på Arlanda i 1,5 timme så verkar som sagt stökigt på Arlanda.

Toppen