Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Som om inte SAS har nog med bekymmer.
BMI kommer nu i början av hösten att lämna tillbaka 2 stycken A330-200 till leasingbolaget, perfekt för SAS på OSL-EWR

SAS personal flög väl dessa maskiner för ca 12 år sedan innan man fick sina egna 330/340

SK973 blir försenad idag

Har precis landar in i Chicago och såg en SAS 330 stå på Remote stand. Flighten till ARN rammlade in 3h sent och jag var nervös att vi skulle bli sena till ORD. Vi hade dock tur att det var EWR kärran som skickades till ORD imorse.

SAS börjar flyga 777

I helgen i allafall...tänkte skojja lite med en lika missvisande subject som man dagligen ser i dagspressen :)

Vad jag fattade det som så har SAS wetlease på en EuroAtlantic Airways 777:a mellan CPH-IAD denna helg för att de gör service på sin vanliga maskin.

Min erfarenhet av liknande korta wetlease är att kabinen är frukstansvärd. Inge IFE och ett benutrymme som kan gämnföras med ryanair.

Någon som flög med dem?

Det är fasen ingen ände på problemen för SAS. Tycker synd om dem, passagerarna som drabbas och på sikt oss alla SAS-resenärer eftersom alla dessa störningar kostar pengar (trots eventuella försäkringar) och riskerar leda till ytterligare neddragningar eller prishöjningar.

Hoppas verkligen de kommer tillrätta med detta så fort som möjligt

Det känns ibland som premium economy är lite laglöst land i händelse av ombokningar.

Håller helt med!

Mina erfarenheter av Premium Economy/Economy Extra är att man blir behandlad lite hur som helst.

Ett exempel är om man checkat in online och de sedan behöver extra rader i C eller extra rader i vanlig economy så flyttas man runt och ingen hänsyn tas till hur man valt sin plats i planet, (window eller aisle).

Jag sa ju till SAS att de ska wet-leasa Singapore Airlines flygplan med tillhörande Singapore Girls!
Det skulle ha varit positivt både för SAS och för Singapore Airlines.

Jag har lekt med tanken ytterligare.
Om SAS låter Singapore Airlines(SQ) köra Singapore-Köpenhamn-Newark-Köpenhamn-Singapore med wetlease avtal mellan Köpenhamn-Newark, går det faktiskt att köra som SK909/910 med Boeing B777-200 och SQ351/352 mellan Singapore-Köpenhamn påverkas inte.

SQ352
SIN 01:10 CPH 07:50

SK909
CPH 12:25 EWR 14:50

SK910
EWR 17:40 CPH 07:15 +1​

SQ351
CPH 11:20 SIN 05:20+1​

Det krävs dock att SQ kör Singapore-Köpenhamn dagligen och kräver 2 flygplan i rotation. Men som jag skrev tidigare, det finns gott om lediga flygplan och piloter hos SQ för tillfället.

Det blev tyvärr inte bara SK973 som är försenat när agehall startade tråden, utan en hel rad SAS longhaul flotta har fått problem under senaste tiden.
Därför ändrade jag trådsrubriken till mer generellt. Hoppas att ni har överseende med detta.

Last edited:
Toppen