Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Idag ställs Shanghai-kärran in (dvs SK997/SK998) och i 3 dagar ersätts IAD med wetlease från euro atlantic.

Wet lease operation SK925 and SK926 20JUL12 – 22JUL12Due to unforeseen maintenance one of our long-haul aircraft has been temporary taken out of service. Due to unforeseen maintenance one of our long-haul aircraft has been temporary taken out of service.
In order to avoid a cancellation and as the rebooking possibilities are very limited, SAS have leased an aircraft from euroAtlantic airways.

If passengers have any questions or comments, they may contact SAS via www.flysas.com/feedback

Känns ju proaktivt av SAS att hänvisa eventuella kommentarer omgående till deras site. Att (i synnerhet business)passagerare riskerar att ha kommentarer om det bytet är nog ställt utom allt tvivel då kärrorna som euro atlantic har är ganska välfyllda

B763 med plats för 250 passagarere C16Y234 eller 300 pax (Y300). De har även en B772 för 323 pax (C30Y293)

Erbjuds man kompensation för downgrade? Eller bokar om man betalande C till andra bolag och sätter EcoExtra i C-delen?

Idag ställs Shanghai-kärran in (dvs SK997/SK998) och i 3 dagar ersätts IAD med wetlease från euro atlantic.

Känns ju proaktivt av SAS att hänvisa eventuella kommentarer omgående till deras site. Att (i synnerhet business)passagerare riskerar att ha kommentarer om det bytet är nog ställt utom allt tvivel då kärrorna som euro atlantic har är ganska välfyllda

B763 med plats för 250 passagarere C16Y234 eller 300 pax (Y300). De har även en B772 för 323 pax (C30Y293)

Erbjuds man kompensation för downgrade? Eller bokar om man betalande C till andra bolag och sätter EcoExtra i C-delen?

Ser ut som de kommer köra med YU's 772'a enligt nedan:
SK/YU 925 CPH 12:20 IAD 15:00 777

De har ju plats för alla men som sagt inte plats så alla kan få rätt typ av stol, hade varit intressant att höra hur de löser det med tanke på att 340'n har 46C och 28Y.

Last edited:
Economy Extra passagerare kommer hamna i den främre delen av Economy sektionen med mittensättet blockerat.

Det hade varit schysst att få se B772 målad i SAS färger också.

Det är väl knappast 46C sålda på sommaren, så det blir färre op-ups och färre gate-uppgraderingar för poäng. Och 50in mellan stolsraderna i C är ok. Om jag haft en betald Y-biljett hade jag däremot nog klagat ganska högljutt, blockat mittensäte eller inte. Men det är så klart ombokning till en annan rutt hade medfört nedgradering till Lufthansa ekonomiklass eller liknande och det är ju inte speciellt sexigt.

Det känns ibland som premium economy är lite laglöst land i händelse av ombokningar.

Hoppas dessa problem löser sig för SAS.Åker 90% med SAS och trivs med det,men på sistone känns det som jag blivit utsatt för ändringar lite för ofta(förklaringen hittar jag på denna utmärkta sida). Till hösten kommer mina resor bli österut .om jag säger så ,önskar det vore lättare välja SAS dEn riktningen.

Men hur gör man med kabinpersonalen?? Följer det med en uppsättning med planet, som får leka SAS personal?? Eller tränar man och utbildar man upp ett gäng SAS damer akut? Tänkte eftersom det är ett annan flygplansmodell mot vad SAS normalt använder. För det brukar väl vara ganska så strikt på vad man får flyga och inte flyga?

Toppen