Hej,
Fick detta svar från SAS,
""Bra att du hör av dig, regelverket runt EU-regulativet är svårt att förstå och ibland även svårt att förklara. Jag ska försöka förklara hur SAS resonerar i saken, utan att bli alltför juridisk.
Då din flygning ägde rum för över ett år sedan, anser SAS att ditt krav på ersättning inte kommit in inom rimlig tid och att du därför har förlorat din rätt till ersättning.
EU-domstolen har i dom i mål C-139/11 från den 22 november 2012 klargjort att tidsfristen för att skicka in ett krav på ersättning ska bestämmas av varje medlemsstats egna regler om sk. talepreskription, dvs inom vilken tid ett krav ska skickas in för att anses ha inkommit inom rimlig tid.
Även Allmänna reklamationsnämnden har fastslagit att en passagerare måste skicka in sitt krav och sin reklamation i rimlig tid, för att inte förlora sin rätt att göra gällande ersättning. Med rimlig tid menas inom 12 månader från den dag då förseningen uppstod. Om du som passagerare inte hör av dig till flygbolaget inom 12 månader, har du förlorat din rätt till ersättning i enlighet med EU-förordningen.
I avvaktan på beslut från högre rätt, följer SAS Allmänna reklamationsnämndens praxis och kommer av den anledningen inte att tillmötesgå ditt krav på EU-ersättning.
Du är viktig för oss så jag hoppas att du trots det här, fortsätter att välja SAS för dina resor ut i världen. Vi ser fram emot att snart få se dig ombord igen.""
Det med 12 mån har jag inte sett någon diskussion om tidigare, ska sägas att jag redan 2012 skickade in en claim, men hänvisade inte direkt till eu regeln.
Någon som har en idé om fortsättning?
Önskar er alla en fin sommar!