Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

palmen

Moderator
Alla dessa historier ger mig en ide inför framtida long-hauls. Alltid ta fram alternativa resplaner med flightnr, tider mm och ha dessa redo om det skulle köra ihop sig. Ska praktisera detta på 3 kommande resor till ORD, SJO och LAX.
Det är en bra idé att göra. Praktiserar det själv där jag riskerar missa connections för att vara förberedd, något alla borde göra. If shit hitta the fan är det bara slänga ut frågan på BC så brukar alla hjälpa till att hitta alternativa vägar då det verkligen krisar, har själv fått den hjälpen då vi blev 3h sena till London och jag höll på att missa min connection (kom med trots att de stängt gaten trots allt)
 

Spenlol

Medlem
Det är du som väljer alternativet. Det har tydligen inte riktigt bekräftats om man har rätt till ombokning på annat bolag helt och hållet men man kan försöka iaf.

Jag lyckades byta min Miami resa till NY istället och det är ju inte ett av alternativen man har rätt till. Kanske hjälpte att vara Diamond.

Tack för svaret och ja det kanske hjälper i dom här fallen att vara hög nivå :)
Jag får ta en vända till med kundtjänst och höra vad som är möjligt för oss
 

AABack2ARN

Medlem
OY-KBI, som var ute och prövade sina vingar inför gårdagens Pekingflygning (se post 1513), blev tydligen kvar i Kina. Dagens SK996 är alltså inställd.
Någon som vet vad som har hänt?
Jag antar att maskinen står kvar i Peking, och det återstår att se hur mycket detta kommer att påverka kommande långdistansflygningar.

OY-KBI är nu på väg hem till Köpenhamn som SK6996 och skall därefter flyga en något försenad flight till San Fransisco. Någon som vet om passagerarna bokades om eller helt enkelt fick bo över i Peking?
 

agehall

Medlem
Jag får ta en vända till med kundtjänst och höra vad som är möjligt för oss
Det enda som hjälper är att vara påläst och hävda sina rättigheter utifrån det. Att förvänta sig att kundtjänst ska hjälpa dig utan att du själv talar om hur det ska fungera ger väldigt slumpmässiga resultat tyvärr.
 

AABack2ARN

Medlem
Dagens SK945 är cirka 5 timmar sent ut från Stockholm. Planerad ankomst strax efter 23 till Chicago. Vilket innebär att SAS får fixa hotell till ett (troligtvis) stort antal anslutande resenärer...

Hur sent kan i praktiken denna flight bli och ända ha en teoretisk chans att fixa anslutningsbiljetter utan hotellövernattningar? Det verkar gå en stor mängd flyg mellan 21-22 och då bör man väl i praktiken behöva ansluta gate senast klockan 20 för att hinna med pass, tull och ombokning och säkerhetskontroll?

Eller låter SAS de som garanterat kommer missa sin anslutning vänta i Stockholm i stället? Det känns ju som om SAS utmanar ödet med misconnections genom att ha en sådan sen ankomst till Chicago.
 

Brandten

Medlem
Dagens SK945 är cirka 5 timmar sent ut från Stockholm. Planerad ankomst strax efter 23 till Chicago. Vilket innebär att SAS får fixa hotell till ett (troligtvis) stort antal anslutande resenärer...

Hur sent kan i praktiken denna flight bli och ända ha en teoretisk chans att fixa anslutningsbiljetter utan hotellövernattningar? Det verkar gå en stor mängd flyg mellan 21-22 och då bör man väl i praktiken behöva ansluta gate senast klockan 20 för att hinna med pass, tull och ombokning och säkerhetskontroll?

Eller låter SAS de som garanterat kommer missa sin anslutning vänta i Stockholm i stället? Det känns ju som om SAS utmanar ödet med misconnections genom att ha en sådan sen ankomst till Chicago.
Jag har inte koll men tycker det är intressant att spekulera....

Låta pax vänta = risk att de inte kommer med imorgon pga överbokat flyg OCH totalt längre försening (24h) mot att bara få över pax till ORD och boka om till första möjliga anslutning (2-10h försening).

Boka om direkt från Stockholm med *A partners = dyrare än hotell i Chicago för de som inte kommer vidare direkt?
 

AABack2ARN

Medlem
Man undrar ju hur SAS interna system fungerar. På flightstats och flightradar kom gårdagens SK945 till Chicago klockan 22:58 lokal tid. Samma tid visas på desktop-versionen av sas.se. SAS-appen visar dock 20:58 så något måste ha blivit fel avseende tidszoner. Suck! Kalle Anka-programmerare...
 

Maja

Medlem
Sitter i Plus i LAN-kärran. Har vi rätt till ersättning?

Anmälde mig som frivillig, bokades med Swiss i Y först, men det är ju vanlig ekonomi så det ströks och vi fick ta våra platser i "plus".
 

pswe

Medlem
det verkar varit stök redan från Stockholm igår. Det går två maksiner till Chicago från Stockholm idag, SK6901 lämnade 0930 och ordnarie SK 945 är planerad att gå 1635. Även ordinarie sk 943 från Köpenhamn går idag, så ser väl ut att bli en tomflygning hem til Köpenhamn sedan, förhoppningsvis blir det väl RKP som går tom.
 
Toppen