Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

mha321

Medlem
Verkar som SK901 har varit upp och sen ner igen. Mötte OY-KBI över centrala Malmö för en stund sen.
Det står ju faktiskt SK9101 på den. Och CPH-CPH. Någon testflygning? OY-KBI verkar schedulerad för att gå till Beijing ikväll med 1 timmes försening.

SK901 verkar ju flygas av LN-RKF och ha lämnat strax efter, enligt tabell ungefär.
 
Ja jag såg det sen. Brukar aldrig gå en A340 på den höjden i den riktningen vid den här tiden över Malmö så blev lite konfys. :)
Måste varit någon testflygning som sagt.
 

KalleSus

Medlem
OY-KBI har varit på service i närmare en vecka. Så kvällens flygning, som SK9101 var uppenbarligen en testflygning inför ordinarie kvällstur till Peking.
 

Spenlol

Medlem
Jag ser att några fler verkar ha råkat ut för SAS inställda flyg från Oslo - Miami.
Och det verkar även vara blandade åsikter om hurvida SAS varit behjälpliga med ombokningar.

Är det verkligen rimligt att man ställer in en rutt så vi blir en dag sena trots "tidig" bokning och sen har mage att mena att vi visst kan få flyga samma dag men med byte i Chicago/Washington och även betala mellanskillnaden på dom nya biljetterna....
Har svårt att se att vi som resenärer borde stå för den eventuella extra kostnaden som ombokningen skulle medföra.

Sen var det tydligen helt omöjligt att få flighten ombokad till annat star alliance, exempelvis lufthansa som flög den aktuella dagen. Detta trodde jag var en vanlig lösning inom gruppen men det kanske endast är specialfall?

Slutade med att vi får skyffla om i schemat och åka en dag senare. Men känns som att man är måttligt imponerad av SAS service i detta ärende vilket känns lite trist.
 

jumbooze

Medlem
Jag ser att några fler verkar ha råkat ut för SAS inställda flyg från Oslo - Miami.
Och det verkar även vara blandade åsikter om hurvida SAS varit behjälpliga med ombokningar.

Är det verkligen rimligt att man ställer in en rutt så vi blir en dag sena trots "tidig" bokning och sen har mage att mena att vi visst kan få flyga samma dag men med byte i Chicago/Washington och även betala mellanskillnaden på dom nya biljetterna....
Har svårt att se att vi som resenärer borde stå för den eventuella extra kostnaden som ombokningen skulle medföra.

Sen var det tydligen helt omöjligt att få flighten ombokad till annat star alliance, exempelvis lufthansa som flög den aktuella dagen. Detta trodde jag var en vanlig lösning inom gruppen men det kanske endast är specialfall?

Slutade med att vi får skyffla om i schemat och åka en dag senare. Men känns som att man är måttligt imponerad av SAS service i detta ärende vilket känns lite trist.
Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Här finns e liten mastodont tråd om rättigheter vid diverse strul, kan vara en bra idé att läsa på om.
 

palmen

Moderator
Jag ser att några fler verkar ha råkat ut för SAS inställda flyg från Oslo - Miami.
Och det verkar även vara blandade åsikter om hurvida SAS varit behjälpliga med ombokningar.

Är det verkligen rimligt att man ställer in en rutt så vi blir en dag sena trots "tidig" bokning och sen har mage att mena att vi visst kan få flyga samma dag men med byte i Chicago/Washington och även betala mellanskillnaden på dom nya biljetterna....
Har svårt att se att vi som resenärer borde stå för den eventuella extra kostnaden som ombokningen skulle medföra.

Sen var det tydligen helt omöjligt att få flighten ombokad till annat star alliance, exempelvis lufthansa som flög den aktuella dagen. Detta trodde jag var en vanlig lösning inom gruppen men det kanske endast är specialfall?

Slutade med att vi får skyffla om i schemat och åka en dag senare. Men känns som att man är måttligt imponerad av SAS service i detta ärende vilket känns lite trist.
Ni ska absolut inte behöva betala några kronor extra för att åka via New York eller Chicago eller liknande. Den som har sagt det kan onekligen inte sitt jobb.
Ni har rätt att bli ombokade gratis till något som passar er som kommer fram så snabbt som möjligt.
Tråden @jumbooze länkar till är bra att titta i och läsa den wiki som finns länkad i början på tråden för att veta dina rättigheter.
 

Spenlol

Medlem
Tack @jumbooze för länken.
@palmen Skönt att höra, det var lite så jag kände också. Aja det får bli ett nytt varv att leta lämpliga ersättningsflyg och köa sig fram till kundtjänst.
När jag ändå har dig på "tråden" kanske du kan svara på två frågor till.
Dom tre alternativen, re-routing samma dag, re-routing senare eller avbokning. Är det jag som resenär som avgör vilket alternativ som passar eller kan dom alltid hävda att jag ändå har möjligheten att avboka fortfarande och därmed undvika att lösa problemet?

Och vet du/ni andra om det är troligt att få byta till exempelvis Lufthansa som hade en flight ungefär samma tid och dag som vår ursprungliga flight?
Om så är fallet, får man byta rakt av? Från Business på SAS till Business på Lufthansa?

Jag hoppas detta inte är frågor som jag borde ha lyckats söka rätt på, då ber jag om ursäkt och försöker skylla på att jag är lite av en nybörjare här på forumet :)
/Eric
 
Alla dessa historier ger mig en ide inför framtida long-hauls. Alltid ta fram alternativa resplaner med flightnr, tider mm och ha dessa redo om det skulle köra ihop sig. Ska praktisera detta på 3 kommande resor till ORD, SJO och LAX.
 

KalleSus

Medlem
OY-KBI, som var ute och prövade sina vingar inför gårdagens Pekingflygning (se post 1513), blev tydligen kvar i Kina. Dagens SK996 är alltså inställd.
Någon som vet vad som har hänt?
Jag antar att maskinen står kvar i Peking, och det återstår att se hur mycket detta kommer att påverka kommande långdistansflygningar.
 

palmen

Moderator
Tack @jumbooze för länken.
@palmen Skönt att höra, det var lite så jag kände också. Aja det får bli ett nytt varv att leta lämpliga ersättningsflyg och köa sig fram till kundtjänst.
När jag ändå har dig på "tråden" kanske du kan svara på två frågor till.
Dom tre alternativen, re-routing samma dag, re-routing senare eller avbokning. Är det jag som resenär som avgör vilket alternativ som passar eller kan dom alltid hävda att jag ändå har möjligheten att avboka fortfarande och därmed undvika att lösa problemet?

Och vet du/ni andra om det är troligt att få byta till exempelvis Lufthansa som hade en flight ungefär samma tid och dag som vår ursprungliga flight?
Om så är fallet, får man byta rakt av? Från Business på SAS till Business på Lufthansa?

Jag hoppas detta inte är frågor som jag borde ha lyckats söka rätt på, då ber jag om ursäkt och försöker skylla på att jag är lite av en nybörjare här på forumet :)
/Eric
Det är du som väljer alternativet. Det har tydligen inte riktigt bekräftats om man har rätt till ombokning på annat bolag helt och hållet men man kan försöka iaf.

Jag lyckades byta min Miami resa till NY istället och det är ju inte ett av alternativen man har rätt till. Kanske hjälpte att vara Diamond.
 
Toppen