Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Kom ej med planet till Boston igår. Spenderade kvällen i Munchen på lämplig lokal krog.
I morse vart det vidare till Frankfurt och härifrån ska det förhoppningsvis bli LH0422 till Boston istället, försökte se om det gick att uppgradera till 1:a klass men det fanns ej enligt dem på denna flight :(
Hade varit trevligt med en till tripp (fick mersmak i julas), och hade ju också varit tur i oturen om allt detta lett till att jag konverterat en SAS plus till en 1 klass biljett med lufthansa men nu får jag nöja mig med att det blev business.

Dock undrar jag vad som händer gällande intjäning, ordinarie biljett var SAS plus (jag är diamond) men nu har det blivit en lufthansa Business biljett (P klass, det är rabatterad eller hur?) sedan har jag ju nu istället haft två sträckor med lufthansa P klass innan det blir FRA - BOS.
Kan detta generera mer poäng än ordinarie bokning tro?

Angående bil m.m. Har en ford excursion på logan som väntar, det med en stor nypa försiktighet tar mig förhoppningsvis fram till min destination men håller med föregående talare angående vinterdäck i USA. Inte deras grej.

/T
Om du krediterar en SAS operated flight till SAS EuroBonus och den flighten har blivit inställt sedan har blivit ombokad via en annan routing, kan du få poängen enligt ursprunglig reserutt till SAS EuroBonus. (+ ombokade flighter ifall bokningsklassen på de flghterna ger poäng).

I fall du tänkte att kreditera inställt SAS operated flight till ett annat bonusprogram än SAS EuroBonus, har du inte rätt att tjäna poäng enligt ursprunglig reserutt.

Satt och läste tidningen och funderade precis på hur det gick för dig... Vilket flyg var du inbokat på? Enligt flightstats så kom ju LH424 iväg och var cirka 1 timme sen till Boston...

Personligen tror jag du kommer tjäna mest poäng på att claima tillbaka poängen av SAS för originalresan (i och med att du får 25% bonus). Men vänta och se tills du har fått poängen från Lufthansa.

Apropå bilkörning - igår rådde dessutom körförbud för civila bilar i delar av New York-området. Borde vara borta idag men kan vara värt att kolla upp. Kan du inte bli ombokad direkt till New York?

I fall du tänkte att kreditera inställt SAS operated flight till ett annat bonusprogram än SAS EuroBonus, har du inte rätt att tjäna poäng enligt ursprunglig reserutt.

OK tack för svar yes stämmer ska kreditera till SAS. Helt enkelt måste jag se till att poäng kommer in enligt ordinarie biljetts intjäning, sedan hålla koll på att ARN - MUN och MUN - FRA dyker upp så småningom har jag fattat rätt då?
Just nu känns det som bäddat för trubble då det varit svårt för dem att lägga in mitt EB, tror EBD prefixet eller något annat krånglar för dem.

T

Last edited:
Dock undrar jag vad som händer gällande intjäning, ordinarie biljett var SAS plus (jag är diamond) men nu har det blivit en lufthansa Business biljett (P klass, det är rabatterad eller hur?) sedan har jag ju nu istället haft två sträckor med lufthansa P klass innan det blir FRA - BOS.
Kan detta generera mer poäng än ordinarie bokning tro?
Nu vet jag inte vart du utgår från, men förutsatt att det inte är CPH så kalkylerar jag så här:

Billig plus: 750+4000 = 4750, +25% = 5938
Dyr plus: 1000+6000 = 7000, +25% = 8750
LH: 750+500+3670 = 4920

Satt och läste tidningen och funderade precis på hur det gick för dig... Vilket flyg var du inbokat på? Enligt flightstats så kom ju LH424 iväg och var cirka 1 timme sen till Boston...

Personligen tror jag du kommer tjäna mest poäng på att claima tillbaka poängen av SAS för originalresan (i och med att du får 25% bonus). Men vänta och se tills du har fått poängen från Lufthansa.

Apropå bilkörning - igår rådde dessutom körförbud för civila bilar i delar av New York-området. Borde vara borta idag men kan vara värt att kolla upp. Kan du inte bli ombokad direkt till New York?

De höll på att boarda planet, personalen på mitt flyg från ARN sa att vi var tre som skulle till Boston och att de var sena så det skulle förhoppningsvis inte vara några problem att hinna med.
Men det pep till när jag kom fram, han såg förvånad ut för han att fick inte släppa på mig. Vet ej varför, antagligen överbokat eller är det att bagaget inte skulle hinna på?

Jag ska besöka en vän innan lite arbete i NYC så båda destinationerna går bra, de bor mellan NYC och Boston.
De verkar fortfarande inte ha öppnat flygplatserna runt NYC vad jag ser så jag har inte kunnat ha det som ett alternativ.

T

Nu vet jag inte vart du utgår från, men förutsatt att det inte är CPH så kalkylerar jag så här:

Billig plus: 750+4000 = 4750, +25% = 5938
Dyr plus: 1000+6000 = 7000, +25% = 8750
Lufthansa: 750+500+3670 = 4920

OK ser ju ut som ni har rätt så ska hålla ögonen på detta och se till att det räknas enligt ordinarie rutt/bolag.
Tack!

Men det pep till när jag kom fram, han såg förvånad ut för han att fick inte släppa på mig. Vet ej varför, antagligen överbokat eller är det att bagaget inte skulle hinna på?

Var boardingen "closed"? Om inte så är det troligen att jämställa "Involuntary Denied Boarding" - under förutsättningen att du hade en bekräftad biljett med den flighten. Väderproblematik är ju alltid knepigt men i detta fall verkar det vara någon annan anledning. Kanske läge att få lite EU-pengar för trasslet. Upplyste Lufthansa dig om dina rättigheter?

Var boardingen "closed"? Om inte så är det troligen att jämställa "Involuntary Denied Boarding" - under förutsättningen att du hade en bekräftad biljett med den flighten. Väderproblematik är ju alltid knepigt men i detta fall verkar det vara någon annan anledning. Kanske läge att få lite EU-pengar för trasslet. Upplyste Lufthansa dig om dina rättigheter?

Ingen upplyste mig om mina rättigheter och ja, det var en bekräftad biljett.
Sedan var jag ju sen till MUN från ARN men flighten hade ju enligt tavlan inte stängt boardingen, inte ens final call, det i samband med att gate agenten blev förvånad gjorde ju att jag undrade.
Hur går jag bäst till väga om det är en involentary deneid boarding?

T

Ingen upplyste mig om mina rättigheter och ja, det var en bekräftad biljett.
Sedan var jag ju sen till MUN från ARN men flighten hade ju enligt tavlan inte stängt boardingen, inte ens final call, det i samband med att gate agenten blev förvånad gjorde ju att jag undrade.
Hur går jag bäst till väga om det är en involentary deneid boarding?

T
Ursäkta, förkortning MUN är för Matrín i Venezuella och förkortning för München är MUC.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Toppen