Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Du har rätt till ombokning som passar dig och troligtvis €300 i ersättning samt lite andra prylar. Googla EU261/2004 så ser du.

Befinner mig i Chicago nu och skulle åka hem med SK944 (ORD-CPH-ARN) kl 22.05. Fick nyss sms om att SK944 är inställd och jag har blivit ombokad på SK946 direkt till ARN. Denna flight går redan 19.45. Vad har jag för rättigheter här? Om jag åker med den så borde jag väl ha rätt till 300 EUR enligt 261/2004 (mer än en timme tidigarelagd avgång, men kommer fram tidigare än enligt itinerary så 50% reduktion).

Du har rätt till 300 EUR.

Du har rätt till ombokning som passar dig och troligtvis €300 i ersättning samt lite andra prylar. Googla EU261/2004 så ser du.

Jo, jag har läst de relevanta delarna av 261/2004. Min fundering handlar framförallt kring vad som händer om jag säger att denna ombokning (2h20min.tidigare) inte är acceptabel och det medför ombokning till imorgon. Har jag då rätt till:
1) hotell på SAS bekostnad
2) 600 EUR istället för 300 då jag isf kommer hem mycket senare än planerat?

Hade det nuvarande ombokningsförslaget också varit senare än schemalagd avgångstid så förstår jag att 2) inte hade varit aktuellt då jag själv valt att åka senare. Nu handlar det ju dock om att välja att inte åka tidigare än bokat.

Ångrar redan att jag åkte till ohare och inte försökte bli ombokad imorgon istället. Proppfullt plan, så ingen möjlighet till uppgradering, oändligt mycket folk i security (och fast track bara för C/F, inte Star gold), och middagsplanerna spoilerade.

Ångrar redan att jag åkte till ohare och inte försökte bli ombokad imorgon istället. Proppfullt plan, så ingen möjlighet till uppgradering, oändligt mycket folk i security (och fast track bara för C/F, inte Star gold), och middagsplanerna spoilerade.

Proppfullt var ordet. Nekad uppgradering M->C, men de försökte fem (!) gånger att erbjuda M->Y. Trots att jag checkade in nästan tre timmar före avgång (och är ebd).

Fast track gäller även Guld, om man visar kortet vid incheckning och får stämpel på boardingkortet. Dock rätt ineffektiv fast track här. Tog 15 min för mig och jag tror att vanliga kön hade tagit 16 min.

Logistik. Det är vad flyg handlar om, tyvärr skulle jag vilja säga . Ett flygplan funkar inte på avgång, en C eller F stol är trasig. Flyget inställt på utestation innan tech bedömer. Visst är det trist.
Törs inte ens nämna om någon gör fel av någon orsak mot mig..
Vi är alla kunder och leverantörer och ibland går det fel.

Ibland måste man tänka om man själv har gjort fel gentemot kunden för att förstå.

Oavsett bransch.

Mvh

Logistik. Det är vad flyg handlar om, tyvärr skulle jag vilja säga . Ett flygplan funkar inte på avgång, en C eller F stol är trasig. Flyget inställt på utestation innan tech bedömer. Visst är det trist.
Törs inte ens nämna om någon gör fel av någon orsak mot mig..
Vi är alla kunder och leverantörer och ibland går det fel.

Ibland måste man tänka om man själv har gjort fel gentemot kunden för att förstå.

Oavsett bransch.

Mvh

- Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag

Ingemar Stenmark

Ovanstående citat är mycket tänkvärt. Att en flygning ställs in är givetvis tråkigt för alla inblandade, och ofta kan man sammanfatta orsaken som "otur".

När man gör det så missar man att man med rätt förbereder har möjlighet att påverka mängden "otur" som man har, och hur mycket passagerarna påverkas.

Det är självklart inte bara flyget som detta gäller inom. Även inom min bransch drabbas kunder ibland av "otur", men det är märkligt att vissa kunder drabbas oftare än andra...

Framme i Stockholm nu, men vi blev 2h30min sena från Chicago (så flyget gick senare än mitt ursprungliga ORD-CPH skulle ha gått trots allt) eftersom en bil hade krockat med planet och skadat en lucka till ett lastutrymme.

En positiv sak var dock att det pep när mitt boardingkort scannades i gaten. Tyvärr ingen riktig uppgradering till Plus/C, men jag hade iaf fått ett ny plats på rad 30 (första raden i Go). Vi incheckning så hade jag frågat om uppgraderingsmöjligheter och även beklagat mig över att jag förlorat min plats på första raden från förra flighten, så incheckningsagenten sa att hon skulle "se vad vi kan göra".

Strul på båda flygen till EWR idag... SK909 var uppe i luften och vände innan man landade igen på CPH. Dock verkade det som man kom iväg lite efter 14-snåret igen.

Nyss skulle SK901 lyft en timme försent pga teknik men har nu vänt tillbaks till gate är är enligt infosysyemet här nu cancellerad.

Toppen