Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Tack för svar, det var trist bemötande i såväl gate som ombord. Så vi sitter separerat. De enda som genuint verkade försöka var lounge-personalen, så all heder åt dem.

Tack för svar, det var trist bemötande i såväl gate som ombord. Så vi sitter separerat. De enda som genuint verkade försöka var lounge-personalen, så all heder åt dem.
Jag har bytt säte några gånger så att par ska kunna få sitta ihop. Om det inte innebär något försämring för mig så gör jag det gärna om någon frågar vänligt.

Jag har bytt säte några gånger så att par ska kunna få sitta ihop. Om det inte innebär något försämring för mig så gör jag det gärna om någon frågar vänligt.
Det har jag också gjort när jag åkt ensam. Då spelar det ju ändå inte så stor roll för mig. Jag hoppas på god karma om jag själv behöver ett par-säte någon gång :)

Skulle åkt ARN-OSL imorse 0920 för att därefter åkt OSL-EWR 1100. Båda resorna skulle gjorts i business och är bokade med eurobonuspoäng. Fick ett SMS i morse 0601 att ARN-OSL var inställt och jag därför var ombokad till ARN-EWR 1040.

Otur med tanke på hur många flighter det går mellan ARN och OSL.

Misstänker att jag inte kan få någon ersättning enligt (EG) 261/2004
Korrekt, du har inget att hämta där.

Naturligtvis kommer jag skicka ett klagomål till SAS i efterhand, men har någon tips på vad jag kan göra NU för att minimera skadeverkan?
Lite sent, men be att få bli ombokad med DY via OSL igen?

Fast egentligen - hur stor är skadan? Jag har rätt stor förståelse för att SAS inte kan omplacera folk numera - det är ju rätt få platser som lämpar sig för två personer och om flera par redan valt dessa så finns det helt enkelt inga platser de kan ta åt er. Det är er flight som blev inställd och det är ni som är ombokade.

Ett annat alternativ hade givetvis varit att titta på ombokning med tex LH via FRA då EU 261/2004 hade möjliggjort detta, men då hade du nog fått bråka rätt rejält med SAS.

Skulle åkt ARN-OSL imorse 0920 för att därefter åkt OSL-EWR 1100. Båda resorna skulle gjorts i business och är bokade med eurobonuspoäng. Fick ett SMS i morse 0601 att ARN-OSL var inställt och jag därför var ombokad till ARN-EWR 1040.

Resan är bokad för 11 månader sedan och jag hade naturligtvis platserna 1D och 1F för EWR flighten. Nu när vi fått ny flight i sista minuten så har jag och sambon naturligtvis fått sämre och spridda platser. All SAS personal vägrar att placera oss tillsammans (incheckning, servicecenter, lounge) och hänvisar mig till att fråga på planet(!). Misstänker att jag inte kan få någon ersättning enligt (EG) 261/2004 i och med att ankomsttiden i princip är likadan. Naturligtvis kommer jag skicka ett klagomål till SAS i efterhand, men har någon tips på vad jag kan göra NU för att minimera skadeverkan?
Jag är SAS Gold och har som sagt businessbiljetter.
Du har ingen rätt till ersättning enligt (EG) 261/2004 enligt egen erfarenhet.
Däremot så är det inte omöjligt att få annan ersättning om du klagar hos SAS kundtjänst.
Hoppas personalen gör sitt för att hjälpa er att sitta tillsammans.

Hoppas ni fick en trevlig flight och att det löste sig att ni fick sitta bredvid varandra. Men att SAS skulle flytta runt personer med bokade sittplatser för att ni skulle få sitta ihop tycker jag är lite långsökt - i synnerhet platserna 1D och 1F. Hade ni betalt för de platserna så tycker jag givetvis ni skulle fått tillbaka pengarna men andra former av (monetär) kompensation kan inte jag se är riktigt motiverat i detta fall. Jag hade i alla fall inte krävt SAS på pengar och troligen inte ens kontaktat SAS kundtjänst. Men det senare beror lite på hur taskig attityd ni mötte från personalen.

Det är så klart inte passagerarens fel att planet ställdes in men SAS fixade en resa som ledde till att ankomsten till Newark skedde cirka 35 minuter tidigare än annars. Skillnaden var att de fick andra platser. Om det fanns andra passagerare som skulle resa samma väg i ekonomi eller Plus skulle de också få kompensation om de inte fick samma stolar som innan? Eller är stolarna 1D och 1F avgörande i detta fall?

Jag tror SAS fick tillräckligt många passagerare på halsen som faktiskt var tvungna att resa via Oslo och nu kom fram betydligt senare än väntat. För dem bör ersättning utgå.

Det är så klart inte passagerarens fel att planet ställdes in men SAS fixade en resa som ledde till att ankomsten till Newark skedde cirka 35 minuter tidigare än annars. Skillnaden var att de fick andra platser. Om det fanns andra passagerare som skulle resa samma väg i ekonomi eller Plus skulle de också få kompensation om de inte fick samma stolar som innan? Eller är stolarna 1D och 1F avgörande i detta fall?

Jag tror SAS fick tillräckligt många passagerare på halsen som faktiskt var tvungna att resa via Oslo och nu kom fram betydligt senare än väntat. För dem bör ersättning utgå.
Jag tror att du missar min poäng. Det är tal om goodwillersättning, typ en sådan ersättning som du får när något går snett. Jag fick 5000 p när jag tvingades sitta på ett blött säte och 10 000 p när jag klagade på SAS urusla information på Chania Airport, andra har fått poäng för att WiFi inte fungerade, någon i crew inte uppmärksammat Diamondförmånerna i Go eller trasigt armstöd. Det är inte märkvärdigare än så. Skulle jag t.ex. åka på bröllopsresa med min fru skulle jag inte heller vara särskilt glad för detta och påpeka det för SAS.

Du blandar följakligen äpplen och päron helt vilt när du snackar om förseningar eller annat i sammanhanget irrelanta aspekter som, under rätt förutsättningar, alltid ska ge ersättning.

Befinner mig i Chicago nu och skulle åka hem med SK944 (ORD-CPH-ARN) kl 22.05. Fick nyss sms om att SK944 är inställd och jag har blivit ombokad på SK946 direkt till ARN. Denna flight går redan 19.45. Vad har jag för rättigheter här? Om jag åker med den så borde jag väl ha rätt till 300 EUR enligt 261/2004 (mer än en timme tidigarelagd avgång, men kommer fram tidigare än enligt itinerary så 50% reduktion).

Eftersom den går tidigare än min ursprungliga flight så behöver jag ju dock ändra mina planer här en del. Måste jag acceptera denna ombokning eller skulle jag kunna begära att bokas om senare (antingen LOT eller Lufthansa 21.35 eller SK imorgon), och har jag isf (om jag bokas om imorgon) rätt till betald övernattning samt 600 EUR kompensation då jag kommer hem väldigt sent?

I mitt fall så handlar det om planer som är tråkiga att skippa, men inte omöjliga att hoppa över, men det kan ju också vara så att man har planer som gör det omöjligt att åka tidigare än planerat.

(Givetvis har jag även blivit.av med min bokade plats på första raden i Go och det går inte att välja plats i appen, så jag hamnar väl.på ett mittsäte längst bak...)

Toppen