Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Blir det inte halverad summa (300€) eftersom förseningen är under 4h? (Rubriken Halvering av eurobeloppen på Konsumentverkets sida)

Den här PDF filen från SAS tycker jag är bra och lättläst när det gäller det här med förseningar. https://www.sas.se/upload/Global/Travel Info/SAS_1709-000_8.pdf Det är 600 € som gäller i fallet ovan.

"E. Kompensation vid inställda flygningar och flygningar försenade mer än 3 timmar vid ankomst.

a) 250 euro vid flygningar upp till1500km.
b) 400 euro vid flygningar inom EU på mer än1500km.
c) 400 euro för övriga flygningar på 1500km–3500km.
d) 600 euro vid alla flygningar som sker utövera alternativa b) och c)

Ovan nämnda kompensation kan reduceras till hälften vid följande tillfällen du får 50% av kompensationen om du erbjuds ombokning till ett flyg som landar:

a) max 2 timmar efter din ursprungliga ankomsttid vid flygningar upp till 1500 km.
b) max 3 timmar efter din ursprungliga ankomsttid vid flygningar mellan länder inom EU på mer än 1500 km
c) max 3 timmar vid alla andra flyg mellan1500km- 3500 km.
d) max 4 timmar efter din ursprungliga ankomsttid vid flygningar som sker utöver a), b) och c)"

Last edited by a moderator:
LN-RKH som idag skulle utfört SK943/944 blev visst ståendes på backen i Köpenhamn. Det är samma plan som haft problem ett tag nu. Den utförde SK910 den 15JAN och därefter SK943/944 21JAN. Silvertejpen måste dock lossnat på hemresan eftersom hon nu blev kvar i Köpenhamn. SAS får väl vara glada att det i alla fall är lite lågsäsong just nu, men jobbigt i alla fall.

Den här PDF filen från SAS tycker jag är bra och lättläst när det gäller det här med förseningar. https://www.sas.se/upload/Global/Travel Info/SAS_1709-000_8.pdf Det är 600 € som gäller i fallet ovan.
Dom ville inte hantera detta via EBD-mailen eftersom det inte gällde EB-ärende men jag fick snabbt svar efter några dagar efter att fyllt i detta formulär: Kontakta Customer Care - SAS

Fick ett erbjudande där dom hänvisade till 4-timmars regel (som @seat56f påpekade) med 300Eur i cash alt. 600Eur i SK-checkar.
Är inte helt säker om jag skall stå på mig och kräva 600Eur i cash.
Vad tycker expertisen?

Fick ett erbjudande där dom hänvisade till 4-timmars regel (som @seat56f påpekade) med 300Eur i cash alt. 600Eur i SK-checkar.
Är inte helt säker om jag skall stå på mig och kräva 600Eur i cash.
Vad tycker expertisen?

Jag tycker ju fortfarande att jag (tyvärr) inte hittar någon annan tolkning än att <4h ger halva summan.

Eller så vill jag bara att det ska vara så, eftersom jag varit i precis samma sits (3h45min sen, begärde och fick €300) och inte vill ha gått miste om lika mycket till ;)

(Det jag verkligen undrar är varför det står något om en tvåtimmarsgräns på korta flygningar när det ändå krävs tre timmar enligt första paragrafen för att EU261 ska vara applicerbar.)

(Det jag verkligen undrar är varför det står något om en tvåtimmarsgräns på korta flygningar när det ändå krävs tre timmar enligt första paragrafen för att EU261 ska vara applicerbar.)

Är det inte så att kompensationen egentligen gäller för inställda flyg (men att det sen också är så att ett flyg som blir mer än 3 timmar försenat räknas på samma sätt som ett inställt flyg)?
Alltså kan det vara applicerbart för korta flygningar om det är så att ditt ursprungliga flyg faktiskt blir inställt, men du erbjuds en annan routing som gör att du kommer fram inom två timmar av vad tidtabellen angav.

Jag har också funderat på det där och min tolkning är att om du får åka med samma flight som du var bokad på, så är gränsen tre timmar, men om du blir ombokad så är gränsen två timmar. Vet inte hur mycket det ligger i min tolkning iofs då jag inte varit så nära gränsen.

EDIT: Ser att Thornado hann före med samma idé :)

Mer än 3h försening => Flighten ses som inställd. Därmed bör det vara €600 om det är tillräckligt lång sträcka.

Toppen