Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Mer än 3h försening => Flighten ses som inställd. Därmed bör det vara €600 om det är tillräckligt lång sträcka.

Fast inte enligt ovan? Ersättningen i första listan gäller alltså inställda och (minst 3h) försenade flyg. Den ersättningen ("Ovan nämnda kompensation", ingen åtskillnad avseende försenade eller inställda flyg görs) sätts enligt andra paragrafen ned om ombokning erbjuds (@abacklund blev re-routad) till ett flyg som landar under 4h sent (för resor >3500km).

Antingen finns det någon annan text någonstans, eller så läser vi helt olika - jag lyckas inte tolka ovan på något annat sätt. Och tittar du på Konsumentverkets sida som länkades för någon sida sen, så finns samma halveringstabell med både under "Ersättning vid försenat flyg" och "Ersättning vid inställt flyg".
 
Det bör vara korrekt då ja. Man ska inte svara på EU261/2004-frågor från sin iPad när man inte har tid att läsa all bakgrund...

3h försening gör att du har rätt till €600 i ersättning. MEN eftersom du blev omroutad och kom fram inom givna tidsramar så halveras ersättningen. Därmed bör €300 vara korrekt i ditt fall.
 
Igår (10FEB2015) var SK903/904 inställt och idag var det SK945/946 som fick ta smällen. Något plan borde således stå på backen för lite akut underhåll. Förhoppningsvis är det löst inom kort.
 
Igår (10FEB2015) var SK903/904 inställt och idag var det SK945/946 som fick ta smällen. Något plan borde således stå på backen för lite akut underhåll. Förhoppningsvis är det löst inom kort.
Känner en som skulle åkt med SK945 idag och han får åka via CPH istället.
Verkar vara tekniskt fel och att man väntar på reservdelar enligt info som han fått.
 
SK925 har problem idag, vet inte vilken kärra,men jag kan inte se att inkommande SK926 ens lämnat IAD. Här på Kastrup skjuter de fram avgången hela tiden.

Någon som har insyn i vad som händer?
 
Både SK935 och SK925 verkar ha drabbats av något flygtekniskt fel idag enligt Wideroe och bägge var cirka 2 timmar sena men är på väg nu.
 
Igår vart SK943/944 (Chicago) inställt och idag var det turen till Tokyo (SK983/984) som fick kalla fötter och stannade på backen (troligen LN-RKP). Verkar vara ett par av deras A340 som är lite illvilliga just nu.

Fast å andra sidan är det väl bra om SAS har dessa problem nu och reder ut dem och inte när den verkliga högsäsongen drar igång i samband med sommarloven. ;)
 
Igår vart SK943/944 (Chicago) inställt och idag var det turen till Tokyo (SK983/984) som fick kalla fötter och stannade på backen (troligen LN-RKP). Verkar vara ett par av deras A340 som är lite illvilliga just nu.

Fast å andra sidan är det väl bra om SAS har dessa problem nu och reder ut dem och inte när den verkliga högsäsongen drar igång i samband med sommarloven. ;)
Flög hem från IAD i fredags och då hade APUn på den A340:an lagt av, så vi blev en timme sena då de tvingades starta motorerna manuellt med en air starter.
 
Toppen