Senaste nytt

Hyrbilspriserna har skenat i LA jmf Avis direkt mot Holidayautos

Hachans

Medlem
Det är 8 månader till februari 2022...

Att priserna har gått upp nu beror på att det är brist på bilar, nyvaccinerade amerikaner i större mängd än väntat
är sugna på semester och hyrbilsföretagen kan inte få fram tillräckligt många bilar med så kort framförhållning.

Halvledarbristen har gjort det extra svårt att få fram bilar och biltillverkarna säljer hellre till privatkonsumenter
i första hand eftersom de betalar högre prisert Semiconductor shortage and the U.S. auto industry | Reuters

Eftersom biluthyrarna inte vet hur världen kommer att se ut så långt i framtiden låter de väl nuvarande priser ligga kvar i systemet,
Skulle priserna hålla i sig kommer ju folk att resa med Uber i stället.
Mäklarna ser kanske mer optimistiskt på framtiden och har satt priser därefter.


De stora jättarna har ju sålt av stora delar av sina flottor, och har som du säger svårt att ersätta dem. Det skapar en situation där man har möjlighet att klämma folk på betydligt större summor än tidigare för man inte har något val.


Wait, Where Did All the Rental Cars Go? - WSJ
 

fly4fun

Medlem
Jag har alltid hyrt genom förmedlare som holidayautos och aldrig haft några problem. Säkert sparat ett 6-siffrigt belopp på 100+ bokningar.
 

Tamas

Medlem
Jag har också märkt en rejäl ökning på priserna även på direktbokningar.
Först hade jag bokning på 10 dagar på LAX i december, då var det runt $230. Sen ändrade jag flygen och blev San Francisco downtown - LAX 7 dagar för drygt $300. Söker jag nu är det ännu dyrare.

Samma att boka i Ungern vid slutet av juli nu. 21 dagars hyra fick jag en cat. B för 5500:- pre-paid för 2 veckor sen, men nu går cat. A för minst 6500 och för cat. B vill de ha 8-9000 hur än jag söker.

Priserna går upp med efterfrågan helt enkelt, inte så konstigt :) Lär gå ner utbudet ökar...
 

JohnR

Medlem
Ok Jag gjorde en Due diligence idag på Hertz Lax när jag lämnade tillbaka min bil.

Samma situation som i SAN ovan. Inga premiumbilar i 5 star/ Presidents Circle.
I 5 star fanns endast en bil och man hänvisades istället till Gold.

Mycket Nissan, och mini suvs t ex Nissan Kicks och Buick Encore, samt mellanklass sedaner t ex Nissan Altima.

Så i den närmaste tiden iaf, så gäller fortfarande den gamla devisen ”boka den bil du vill köra”…..
 

ekf

Medlem
Jag bokade en Ford Fusion (eller liknande) av Avis i februari för en resa till IAD i december. Priset jag fått är ~2300 kr för en vecka. Jag tittade runt lite nu efter att ha läst i tråden och har kommit fram till att billigast möjliga bil ligger runt 6200-6300 kr nu... Rätt saftig skillnad, procentuellt sett...
Jag kan nog glömma att hitta ett bättre pris i höst än det jag redan fått känns det som i alla fall. Men får se om resan ens blir av, det kanske inte spelar så stor roll i slutänden ändå, vem vet?
 

ACervin

Medlem
Verkar vara ett world wide fenomen. Sanslöst dyrt i Australien också. Skippade en weekend hyra härförleden och använde Uber istället. För att komma undan billigare rekommenderas att hyra en "Ute" som är Australiensiska för en Bil med flak, typ Toyota HiLux, det blir väl U-haul i USA.
 

Homer

Medlem
Rental Cars Break Summer-Travel Budgets From Sicily to Sardinia - Bloomberg

Customers navigating volatile pandemic restrictions are reserving last minute and the chip crisis is making new vehicle deliveries unpredictable, said Chief Executive Officer Caroline Parot. She expects shortages between mid-July and mid-August in some places.

Europcar is busy moving vehicles to the Mediterranean coast from more northern countries, something it doesn’t generally do, said Parot.
So travelers could see some German-plated cars rented out in Italy or southern France.

The “golden age” for hire firms may not last, said Morgan Stanley analyst Adam Jonas,
as the price rises haven’t been lost on the mobility arm of Stellantis NV, Europe’s second-biggest carmaker.

Stellantis’s Free2Move car-sharing unit, with as many as 300,000 vehicles for rent in Europe,
already said it’ll target places where prices are climbing.
 

Maja

Medlem
Hur stort rabatt får man via M och Holidaydrive.se som de har med i sitt utbud?

Gissar att Hertz inte direkt bjuder på fantastiska rabatter i jmf?

Om det är någon som har tid och ork så får ni gärna kolla vad en Toyota Camry eller liknande skulle hamna på den 11-19/2 med uthämtning och lämning på LAX Airport.

Har tidigare varit medlem i M så vet att det ibland kunde vara bra rabatter, men inte alltid.

Tack på förhand om någon kan kolla så vore jag väldigt tacksam! :)
 

ekf

Medlem
Hur stort rabatt får man via M och Holidaydrive.se som de har med i sitt utbud?

Gissar att Hertz inte direkt bjuder på fantastiska rabatter i jmf?

Om det är någon som har tid och ork så får ni gärna kolla vad en Toyota Camry eller liknande skulle hamna på den 11-19/2 med uthämtning och lämning på LAX Airport.

Har tidigare varit medlem i M så vet att det ibland kunde vara bra rabatter, men inte alltid.

Tack på förhand om någon kan kolla så vore jag väldigt tacksam! :)
Hittar ingen Camry i listan, men bifogar hela sökresultatet åt dig..-
 

Attachments

  • PDF-dokument.pdf
    629,6 KB · Visningar: 139
Toppen