Senaste nytt

Hyrbilspriserna har skenat i LA jmf Avis direkt mot Holidayautos

Maja

Medlem
Har läst om att många hyrbilsföretag har höjt priserna drastiskt för att ta igen förlorad inkomst det senaste året p.g.a. pandemin.

Gjorde en jämförelse för 8 dagar i Los Angeles i februari och gick via länken hos SAS till Avis och dels finns det väldigt få alternativ och den billigaste modellen de kan erbjuda är Ford Fusion i bokningsklass E för 6761.94 SEK vid förskottsbetalning.

Gör man en sökning via Holidayautos.se så kan jag istället boka en Toyota Camry som också hamnar inom Fullsize-kategorin via Avis för 2333 SEK där det också är förskottsbetalning.

Det känns märkligt och jag vet att 3:e parts kan erbjuda lägre priser, men detta är ju rent ut sagt löjligt.

Budget skulle ha ca 12.500 SEK för samma bilkategori!

Sixt via SAS hamnar på US$ 453.71 och bokar jag direkt via Sixt.se med Platinumrabatt så hamnar bilen på 3398,67 SEK för Betala senare.

Inser att jag helt legat av mig gällande vad man måste tänka när man hyr bil sett till försäkringar, priser etc.

Tidigare innan jag hamnade här så hyrde vi allt via Holidayautos.se eller Mrjet.se via voucher. Tecknade aldrig någon extra försäkring men vet att vi alltid har haft extraförsäkringar via kreditkortet.

På senare år när poängsamlandet blev en viktig del av mitt liv så har varit noggrann att boka via kampanjer hos Avis för att få extra poäng etc. samt att jag vet att jag fått en extra fri förare, försäkringar etc. och haft en bra täckning.

Så kan någon hjälpa mig att friska upp minnet och peka mig i rätt riktning? Hur är det om man bokar via Holidayautos.se - skjuter jag mig själv i foten och lurar mig själv för att det är så mycket billigare i form av att jag måste köpa till en massa extra försäkringar etc?

Bokningen kommer betalas med Amex Elite.
 

sembl

Medlem
Det senaste är att hyra U-Haul för $19.99 per dag plus milage om du vill komma undan billigare. Folk skrattade när jag berättade om det först men nu är det allt fler som gör det då priserna har skenat rejält.

Kör annars på 3e part än att boka direkt om det är billigare utan tvekan.
 

Maja

Medlem
Det senaste är att hyra U-Haul för $19.99 per dag plus milage om du vill komma undan billigare. Folk skrattade när jag berättade om det först men nu är det allt fler som gör det då priserna har skenat rejält.

Kör annars på 3e part än att boka direkt om det är billigare utan tvekan.
U-Haul har jag hört talas om, men där drar jag gränsen. :eek::D

Då är det 3:e part som gäller. Något jag missar sett till försäkringar etc?

Jmf när jag hyrde direkt med Avis för 10 dagar i oktober 2019 för 2758 SEK för en Ford Fusion. Så nog tusan har det skenat allt...
 

MLG55

Medlem
När jag varit i USA har jag alltid hyrt via https://www.economycarrentals.com/sv-se?c=SE
Dock inga extra poäng för hyrningen men ibland får man nöja sig med poängen från kortet bara :rolleyes:
Det som är bra är att allt är inkluderat och inget tjafs om extra försäkringar m.m
Rätt schyssta priser också..... ska hyra igen när vi kommer till LA nästa år i Mars.
 

Maja

Medlem
Tack för tipset @MLG55 men de var dyrare för mina datum, men sparar länken för att jmf sedan. Måste bara bestämma mig för om jag ska boka och med vem jag ska boka flyget... :oops::D
 

sembl

Medlem
@Maja Boka nu och fråga sen. Ingen garanti att det finns bilar oavsett. Hade en kompis som kom senare på kvällen då hans flyg var sent i DC och de sa bara sorry, inga bilar. Du skulle kommit tidigare. Allt, då menar jag allt var slutsålt på alla bolag. Samma sak hände en annan vän som hyrde på sixt här i Brooklyn förra helgen.
 

Maja

Medlem
@Maja Boka nu och fråga sen. Ingen garanti att det finns bilar oavsett. Hade en kompis som kom senare på kvällen då hans flyg var sent i DC och de sa bara sorry, inga bilar. Du skulle kommit tidigare. Allt, då menar jag allt var slutsålt på alla bolag. Samma sak hände en annan vän som hyrde på sixt här i Brooklyn förra helgen.
Åh tusan, måste bara boka flyget först... Velar mellan dyra SAS och billigare LH. Vet ju vad hjärtat vill välja, men frågan är bara om det är motiverat ett pristillägg på 13k SEK. :eek::rolleyes:
 

JohnR

Medlem
Jag har alltid hyrt direkt pga att jag gillar Hertz Ultimate choice / Presidents Circle. Hämtade dock en bil igår på SAN och utbudet var sjukt dåligt. Mycket bilar men alla var Hyundai Senata eller sämre. Riktigt besviken.

Med den erfarenheten så kanske det blir tredje part nästa gång.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Det är 8 månader till februari 2022...

Att priserna har gått upp nu beror på att det är brist på bilar, nyvaccinerade amerikaner i större mängd än väntat
är sugna på semester och hyrbilsföretagen kan inte få fram tillräckligt många bilar med så kort framförhållning.

Halvledarbristen har gjort det extra svårt att få fram bilar och biltillverkarna säljer hellre till privatkonsumenter
i första hand eftersom de betalar högre prisert Semiconductor shortage and the U.S. auto industry | Reuters

Eftersom biluthyrarna inte vet hur världen kommer att se ut så långt i framtiden låter de väl nuvarande priser ligga kvar i systemet,
Skulle priserna hålla i sig kommer ju folk att resa med Uber i stället.
Mäklarna ser kanske mer optimistiskt på framtiden och har satt priser därefter.
 

PopLars

Medlem
Visserligen inte LAX men hyrde bil i bay area förra veckan. Avis SFO ville ha $2000 för tio dagar (mindre SUV) medan ett annat Aviskontor längre in längs BART enbart ville ha $335 för samma klass (fick en brand new CRV med 60 miles på mätaren). Blir ju stökigare med väskor och så, men för den prisskillnaden kan man anlita shuttle service.

Nu är det visserligen länge kvar, men kolla på andra kontor än bara flygplatskontoren och använd inte appen utan Avis.com
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen