Senaste nytt

Hyrbilar i USA: Stater med kostnadsfri envägshyra

Ok. Så det är bara att svälja då antar jag, för mig.
Tråkigt. 2000 kronor i avgift är ju inte så kul. Varför har de det? För inte kör de väl tillbaka bilen?
Har alla bilfirmor denna avgift?
Mycket frågor blev det :)

Ok. Så det är bara att svälja då antar jag, för mig.

Utan att ens göra ett försök att shoppa runt eller hitta koder? Skyll dig själv.

Ja, det är standard för alla firmor, särskilt om du lämnar delstaten. Ibland i form av en lägre dygnsavgift och en envägsavgift, ibland i form av högre dygnsavgift. Men med lite eget arbete kan det gå att komma runt.

Varför har de det?

Därför att de vill få tillbaka bilarna till den station som hyrd ut dem. Annars finns ju en risk att bilar körs tex från Seattle till San Francisco, men inte åt andra hållet. Genom att ta ut en avgift motverkar man detta då folk tänker sig för två gånger innan de gör det.

Det är bara att leta runt, se även hyrbilsforum på FlyerTalk för bra koder för USA. Flera av mina bästa envägshyror mellan olika delstater har nog varit med Hertz och CDP för Motormännen (556397) eller AAA web (1805452) (jag är medlem).

EN liten ot fråga, är det OK att använda AAA web om man är medlem i Motormännen? Rabatten var grym.

Därför att de vill få tillbaka bilarna till den station som hyrd ut dem. Annars finns ju en risk att bilar körs tex från Seattle till San Francisco, men inte åt andra hållet. Genom att ta ut en avgift motverkar man detta då folk tänker sig för två gånger innan de gör det.
När jag var ung och fattig så körde vi en drive away car från LA till Chicago. Nackdelen var att vi hade begränsad till på 8 dagar på oss men ett väldigt billigt sätt att se landet.

EN liten ot fråga, är det OK att använda AAA web om man är medlem i Motormännen? Rabatten var grym.
'
Kolla dock igenom vilka försäkringar som (inte) ingår om du väljer att boka med AAA. Oftast är det minimalt med försäkringar och beroende på hur du är lagd i just detta ämne kan det bli dyrt.

Nu är tåg rätt dyrt i Amerika, men jag undrar hur mycket det skiljer att t.ex hyra en bil i Seattle åka runt i en mer "cirkel-rutt" och återlämna på tågstationen. Ta tåget ned till t.ex. LA och hyra bil där igen. Kan det vara så att skilnaden mellan envägshyran och tåget är försumbar?

Det kan bli morgondagens manöver på fikarasten möjligtvis, nu är det för sent =}

Jag tänkte bila från Orlando till Key West och "man vet ju" att det blir i alla fall en tusenlapp dyrare om man väljer envägshyra. Men döm om min förvåning när jag sökte hos Thrifty och ser att priset är det samma för envägshyra som återlämning till samma hyrbilskontor (t ex Miami eller Orlando)! Hur är detta möjligt? Vad har jag missat här?

Toppen