Senaste nytt

Hyrbilar i USA: Stater med kostnadsfri envägshyra

Homer

Medlem
Jag tänkte bila från Orlando till Key West och "man vet ju" att det blir i alla fall en tusenlapp dyrare om man väljer envägshyra. Men döm om min förvåning när jag sökte hos Thrifty och ser att priset är det samma för envägshyra som återlämning till samma hyrbilskontor (t ex Miami eller Orlando)! Hur är detta möjligt?

Vad har jag missat här?

att det sällan eller aldrig är någon envägsavgift inom samma stat
 

AABack2ARN

Medlem
Har fått "envägshyra" på Ohau, Hawaii någon gång när jag hyrt bilen på flygplatsen och ville lämna tillbaka den i stan hos Alamo. Vet inte om de kallar det envägshyra eller bara någon form av serviceavgift. Har för mig den var på $30 eller liknande.
Vid ett annat tillfälle fick jag INTE envägshyra (på en körning mellan San Diego och Phoenix) trots att det tydligt stod att avgiften uppgick till $100 som skulle debiteras vid återlämnandet. Den gången valde jag dock en bil som var registrerad i en helt annan stat (typ Washington) så det kanske hade med saken att göra varför ingen avgift togs ut. Bilen var ju redan på vift...
 
Vid ett annat tillfälle fick jag INTE envägshyra (på en körning mellan San Diego och Phoenix) trots att det tydligt stod att avgiften uppgick till $100 som skulle debiteras vid återlämnandet.
Förekommer det att en sådan avgift "smygs" in i det finstilta? Det känns som en ganska obligatorisk avgift om man har valt att hämta bilen i stad A och lämna tillbaka den i stad B. Inte direkt som en valfri tilläggsavgift typ GPS, självriskeliminering, barnstol, etc så jag förstår inte varför det inte alltid bakas ihop med det totala priset man får fram när man söker.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag bokade bilen mellan San Diego och Phoenix via holidayautos. På siten framgick det att en extra avgift skulle tillkomma för envägshyra (men jag tror inte det stod exakt hur stor avgiften skulle vara). När jag hämtade ut bilen stod det tydligt att $100 (+skatter och avgifter) skulle tillkomma om jag lämnade tillbaka bilen någon annanstans än där jag hämtade den. Jag var tydlig vid både bokandet och hämtandet att jag hade för avsikt att lämna tillbaka bilen i Phoenix - vilket jag också gjorde. Men avgiften dök aldrig upp på kreditkortet... Jag ringde aldrig och klagade ;)
 

Homer

Medlem
TIPS

One-Way Rentals to Florida, Starting at $5 Per Day | Avis Rent a Car
These rates are available for locations in the following metropolitan areas: Boston, Hartford, Buffalo, New York, Philadelphia, Pittsburgh, Baltimore, Washington DC, Richmond, and Norfolk traveling to Florida.


· Rates are non-discountable; they may not be combined with any other AWD number, coupon, promotion or offer.

· Taxes, concession recovery fees, vehicle license recovery fee, customer facility charges may apply and are extra. Optional products such as LDW and refueling are extra.

In advance of Hurricane Irma, more than six million Floridians were ordered to leave their homes, one of the largest mass evacuations in U.S. history. With many driving out of the state, there is now a shortage of rental vehicles in Florida.
https://www.forbes.com/sites/michae...y-car-rental-to-florida-5-a-day/#5b5964bb6a75


(lär väl inte ingå någon försäkring i dessa pr
 
Toppen