Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

Annapanna

Medlem
Önskar tips på hur vi ska tänka ang vår resa på måndag med flight som avgår kl 06.00. Vi måste hämta ut bagagetaggar och droppa väskorna. Har sedan tillgång till fast track vid security. Är rädd att det ska ta evigheter i bag drop kön och undrar hur tidiga vi måste vara eg och när de öppnar på morgonen/natten. Hatar denna stress. Finns det fast track till bagage drop för SAS plus resenärer? För två veckor sedan flög vi vid 07 med endast handbagage och var på Arlanda strax innan 4. Vi kan ju inte komma tidigare än kl 3 nu men frågan är om vi riskerar att missa planet pga alla köer.
 
Last edited:

mha321

Medlem
10min för att komma in i terminalen, är lite kaotiskt då folk som är där långt innan står i kön bara för att se inte bli insläppta när de kommer fram, sen hänger de kvar där framme och stoppar upp för alla andra. Till deras försvar så finns det ingen som helst skyltad info om max 30min innan.
.

Jag utgår ifrån att du menar 3 timmar och inte 30 minuter innan??
 

smygarn

Medlem
Minst 30 pers missade sitt flyg med finnair till
Helsingsfors vid 15-tiden idag. Jag skulle åka vid 17-tiden och stod först på tur efter gruppen som missade. Något ungdomslag med gruppincheckning, det tog e jä**a tid, strax efter 15 meddelas att gaten är stängd och att alla måste flytta på sig så att vi som ska åka kl 17 kommer fram.
Och det är inte det värsta med min dag, blev nekad att checka in med thai, sträckan osd - arn ställdes in tidigare, incheckningspersonalen säger att jag har en bokning men att jag inte har en biljett eftersom det står refund på alla sträckor, de ber mig ringa resebyrån, resebyrån pratar med incheckningspersonalen men det är lönlöst. Förmodligen någon tomte på thai som refundat alla sträckor, har dock bara fått refund för osd-arn och ingen på thai eller incheckningspersonalen kan göra något om man inte får tag på någon som heter I**** 5 min innan incheckning stänger, naturligtvis misslyckas det helt. Lyckades knipa biljetter med finnair istället några timmar innan avgång. Så rätt irriterad på thai just nu. Snart dags för avgång från Helsingfors till Bangkok, 12h senare ankomst och ligga ute med ett antal tusen tills återbetalning från thai kommer.
 

hallgren

Medlem
Önskar tips på hur vi ska tänka ang vår resa på måndag med flight som avgår kl 06.00. Vi måste hämta ut bagagetaggar och droppa väskorna. Har sedan tillgång till fast track vid security. Är rädd att det ska ta evigheter i bag drop kön och undrar hur tidiga vi måste vara eg och när de öppnar på morgonen/natten. Hatar denna stress. Finns det fast track till bagage drop för SAS plus resenärer? För två veckor sedan flög vi vid 07 med endast handbagage och var på Arlanda strax innan 4. Vi kan ju inte komma tidigare än kl 3 nu men frågan är om vi riskerar att missa planet pga alla köer.

Se mitt inlägg från igår om hur det såg ut då.
 
Önskar tips på hur vi ska tänka ang vår resa på måndag med flight som avgår kl 06.00. Vi måste hämta ut bagagetaggar och droppa väskorna. Har sedan tillgång till fast track vid security. Är rädd att det ska ta evigheter i bag drop kön och undrar hur tidiga vi måste vara eg och när de öppnar på morgonen/natten. Hatar denna stress. Finns det fast track till bagage drop för SAS plus resenärer? För två veckor sedan flög vi vid 07 med endast handbagage och var på Arlanda strax innan 4. Vi kan ju inte komma tidigare än kl 3 nu men frågan är om vi riskerar att missa planet pga alla köer.
Har ingen förstahandsinformation, men av det jag har läst så har det blivit något lugnare på Arlanda och är ni på plats på utsatt tid (tre timmar innan), har koll på var automaterna finns, ser till att ni står i rätt kö och har fast track så borde det gå bra. Vet inte hur er situation ser ut, men incheckningen öppnar ju redan dagen innan och SAS har börjat tillåta kunder att droppa sitt bagage kvällen innan. Kan ni ordna med en sån lösning så har ni i alla fall en kö mindre att stå i dagen därpå.
 
Toppen