Du har inte funderat på att gå genom T2 och ta bussen som flera föreslår i denna tråd eller försöka med T4 och sedan ta gången till T5?
Det funkar väl bara inom Schengen? Eller har jag missuppfattat det? Ska till DOH.
Det är ingen skillnad vilken säkerhetskontroll du kan ta beroende på vart dit flyg går. Alla säkerhetskontroller på T4/T5 leder in till Schengen-delen av T5, och därefter går man igenom passkontrollen vid den pir där flyget går (5D eller 5F) om man ska till en icke-Schengendestination! T2 har f.n. bara Schengen-flyg, så det bör inte finnas någon passkontroll där just nu.Du kan så vitt jag vet fortfarande gå genom säkerheten på T2. Det är korrekt att bussen sedan tar sig till Schengen avdelningen på T5, och så får du gå igenom pass kontrollen där. Gå alltså inte genom pass kontrollen på T2. Men jag har inte hört något om kaos i passkontrollen, så det finns nog fortfarande tid att spara!
Jag kan bekräfta att det finns FT på T4. Vi hade Norwegian, och enligt personal på plats som jag pratade med igår skulle det inte vara några begränsningar kring att den skulle vara allokerad en specifik carrier. Bilden togs imorse strax innan öppningen 04:00.Ni som är ute på plats, kan någon bekräfta att det finns en T4 FastTrack? Isåfall vilka bolag får använda den? Är det bara Ryanair eller hur ser det ut?
Swedavia borde rent moraliskt ersätta de som varit på plats i god tid men ändå missar sitt flyg. Såhär kan vi inte ha det:
Familjen Malmberg missade flyget till Portugal: ”Får bli Grönan i stället” | SVT Nyheter
Rent juridiskt ja, men moraliskt borde det ges en fet check till varje familj som tvingas gå ut via arrival pga missar flyg. Kostnaden borde dras på Swedavias VDs lön. Sorry, blir förbannad på sånt härNej, flygbolagen får ersätta resenärerna. Sen får flygbolagen rikta anspråk till Swedavia. Precis som det funkar på järnvägen. Det är orimligt att varje resenär ska ha koll på vem som gör vad.
Och det är orimligt att om man missar flyget trots att man varit på plats tidigt inte ska få hjälp av flygbolaget.
Rent juridiskt ja, men moraliskt borde det ges en fet check till varje familj som tvingas gå ut via arrival pga missar flyg. Kostnaden borde dras på Swedavias VDs lön. Sorry, blir förbannad på sånt här
Det är ju av kostnadsskäl man lägger ut detta på entreprenad. Swedavia hade ju tidigt kunna beställa fler resurser av Avarn men de har ju inte längre framförhållning än en vecka i taget. Det är inte Avarn som ska stå för den risken utan Swedavia....
Och varför är det ens upphandlat? Varför anställer inte Swedavia kritisk personal direkt? Vad blir härnäst? Bengts båt och brandbil har hand om räddningstjänsten?