Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

TjrsTapis

Medlem
Privata aktörer sköter säkerheten överallt i hela landet. Utan några problem. Privata aktörer sköter säkerheten på alla flygplatser i hela landet. Utan problem. Det är bara Arlanda som har problem. Vad skiljer Arlanda från resten?

På de flesta av Swedavias flygplatser är det just in-house personal som också sköter säkerheten.... Och att flytta in-house till ARN bryter säkert mot en del kontrakt de har med avarn eller securitas eller vem det nu är. Kanske inte omöjligt men juridiskt krångligt
 

micsjo

Medlem
På de flesta av Swedavias flygplatser är det just in-house personal som också sköter säkerheten....

2018 skrev Swedavia på avtalet med Securitas för Landvetter. Då var redan Arlanda, Bromma och Malmö privata aktörer. Swedavia var då tydliga med att all säkerhetskontroll på flygplatserna skulle upphandlas. Hur långt Swedavia har kommit kan jag inte svara på exakt men det går säkert att gräva fram.

Enbart Securitas har ju 10 svenska flygplatser. Dvs några av de som inte är Swedavia också.

Om någon annan än Avarn kan ställa folk på marken på Arlanda så finns det väl tilltaget i LOU för att tillåta att andra direktupphandlas för ändamålet tills Avarn kan leverera vad de har åtagit sig.

Det verkar vara speciellt för Arlanda är egentligen poängen. Inte generellt för flygplatser, särskilt inte de som är närmast (om än mindre) jämförbara.
 
Nu har jag publicerat historiska datan för väntetider på https://airportsecurity.se. Där kan man nu även se GOT förutom ARN och växla mellan olika dagar samt även se FT.

P.S. om det ej är okej att publicera länkar får mod ta bort. :)

EDIT: Nu ska även tiderna vara lokal tid. Och om det är några buggar så be gentle, snabbt ihopslängt men rapportera gärna! ;)

grymt! Hur är uppdateringafrekvensen?
 

moonroy

Medlem
Lämnade av familjen på ARN terminal 5 idag 04.30 för flight 07.30. Kaos. Efter dryga timmen hade de lämnat av väskorna och skulle ta sig till security med tillköpt fasttrack, de gick till vänster på terminalen och det tog en timme innan de var igenom. Höger security gick tydligen lite fortare hörde de senare, men det var så mycket folk på terminalen att de inte kom fram dit. Sen iväg till Pontus in the Air, men efter 20-30 minuters köande fick de ge upp. De fick dock med sig to-go-påsar (vars innehåll inte uppskattades av barnen).
 

Turnpike

Medlem
Jag förstår att ingen passagerare undkommer Arlandas kaos. Men är det lika illa för den som åker Business? Jag tänker på köer till bagageinlämning och till fast track i säkerhetskontrollen?
 

M@GNÜS

Medlem
Någon som vet om Eurowings Biz Class ger Fast Track på Arlanda. Infon på hemsidan säger ”at selected airports…”. Gissar att det inte innefattar Arlanda?
 
Toppen