Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

Med tanke på att det iaf var galet lugnt på Bromma när jag flög i torsdags skulle inte swedavia se till att hyra in personal från det bolaget som hanterar security där? Eller se till att bolaget som hanterar security på Arlanda hyr in personal från bolaget som hanterar security på Bromma. Alla stenar måste vändas nu, kollapsen är ett faktum.
 

Anders5

Medlem
5F fast track söndag 14:30 tog 15 min. Kön till fast track vid 5D såg mycket längre ut. Loungen full, ca 20 pers utanför
 
Håller jag med om, men Swedavia skyller på vaktbolaget som skyller på Säpo som inte säger något men som säkert skyller på lagstiftningen (vilket säkert även Swedavia och vaktbolaget gör) och Morgan tycker absolut inte att det är hans fel (lika lite som något annat som ligger inom hans departements område), men att det säkert egentligen beror på Sverigedemokraterna alternativt hela oppositionen på något sätt. :D
Man kanske inte ska lägga ut säkerhetsverksamhet på privata aktörer hela tiden. Swedavia borde kunna sköta detta inhouse.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Sorgligt hanterat men så är det ju ett statligt bolag… Det finns väl många uppgifter som outbildad extrapersonal/militär mm skulle kunna hantera enkelt som att informera och sortera för att få ett bättre flöde.
 

Tomas E

Medlem
Intervjun var med Swedavias styrelseordförande Åke Svensson, alltså inte ens någon som jobbar heltid i företagets ledning, och än mindre någon som har specifikt ansvar för just Arlanda. Verkar i övrigt vara pensionerad företagsledare idag:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Åke_Svensson_(företagsledare)
Ärligt talat verkar det rätt korkat och orutinerat att han låter sig intervjuas om sådana detaljer, som knappast hanteras av styrelsen utan av företagsledningen. Det kan bara gå fel eftersom varje intervjuare självklart vill ha svar på varför det var så långa köer just idag, varför inte åtgärd X satts in redan igår och en massa andra operativa frågor.
 

micsjo

Medlem
Man kanske inte ska lägga ut säkerhetsverksamhet på privata aktörer hela tiden. Swedavia borde kunna sköta detta inhouse.

Privata aktörer sköter säkerheten överallt i hela landet. Utan några problem. Privata aktörer sköter säkerheten på alla flygplatser i hela landet. Utan problem. Det är bara Arlanda som har problem. Vad skiljer Arlanda från resten?
 

micsjo

Medlem
Håller jag med om, men Swedavia skyller på vaktbolaget som skyller på Säpo som inte säger något men som säkert skyller på lagstiftningen (vilket säkert även Swedavia och vaktbolaget gör) och Morgan tycker absolut inte att det är hans fel (lika lite som något annat som ligger inom hans departements område), men att det säkert egentligen beror på Sverigedemokraterna alternativt hela oppositionen på något sätt. :D

Problemet är ju att något så enkelt är en politisk fråga öht. Men när allt ska bli politik så går det ju garanterat åt h-e.
 
Toppen