Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

Praktiskt och praktisk :) privata bilar har man ju redan en "lösning" på med att spärra av vägen. Alla får parkera på beta och köa utomhus där till terminal bussen. Pendeln är i viss mån ett provlem men den får man väl tillfälligt sluta köra till Arlanda och folk får åka till Märsta istället, där man sedan kan köa till en utökad busslinje till Arlanda.

Allt går att lösa bara man vill tillräckligt mycket! Särskilt om man inte vill ta sig an det faktiska problemet!
Du lämnar alltmer det praktiska = någon ska ha laglig rätt att fatta dessa beslut.
Den enda kortsiktiga "lösningen" är nog att Swedavia tvingar flygbolagen att ställa in ett antal avgångar vid ködrabbade tider. Har igen insikt i hur Swedavias avtal med bolagen ser ut dock, så det kanske inte heller går eller blir dyrt.

Den enda kortsiktiga "lösningen" är nog att Swedavia tvingar flygbolagen att ställa in ett antal avgångar vid ködrabbade tider. Har igen insikt i hur Swedavias avtal med bolagen ser ut dock, så det kanske inte heller går eller blir dyrt.

Swedavia har ju sålt något till flygbolagen som de inte kan leverera. Dyrt lär det nog bli ändå.

Du lämnar alltmer det praktiska = någon ska ha laglig rätt att fatta dessa beslut.
Det tror jag också. Men det handlar ju då om att ta tag i det faktiska problemet, och det verkar man inte speciellt intresserad av.

De behöver inte ens ställas in. De kan flyttas I tiden. Inte bra för avgångar till destinationer med mycket transfer eller som är hårt slot kontrollerade, typ London och Frankfurt. Men för rena point to point och charter tex kan det gå att göra. Visst lär man få betala någon form av skadestånd till flygbolagen, men det går säkert att tvinga igenom.

Man skulle ju också kunna utnyttja tex T2 bättre. Men det skulle troligen innebära att visa bolag får några flighter på T2 och några på T5 vilket säkert inte heller är populärt. Och det blir mindre trafik till restauranger och taxfree som är större på T5..

På AGP blir det ilsket rött när man scannar BP i security om man kommer mer än fyra timmar innan! Ingen extra som kollar...
Jag var tvungen att fråga om det idag fick fram en supervisor som sa att iallafall inte gäller i Fasttrack ?!
Någon får testa som gillar att sitta på flygplatser länge

Jag var tvungen att fråga om det idag fick fram en supervisor som sa att iallafall inte gäller i Fasttrack ?!
Någon får testa som gillar att sitta på flygplatser länge
Det var i fasttrack det blev rött när jag kom 4+ timmar innan, men det var en vecka sedan så det kan ju ha ändrats.

Det tror jag också. Men det handlar ju då om att ta tag i det faktiska problemet, och det verkar man inte speciellt intresserad av.
Håller jag med om, men Swedavia skyller på vaktbolaget som skyller på Säpo som inte säger något men som säkert skyller på lagstiftningen (vilket säkert även Swedavia och vaktbolaget gör) och Morgan tycker absolut inte att det är hans fel (lika lite som något annat som ligger inom hans departements område), men att det säkert egentligen beror på Sverigedemokraterna alternativt hela oppositionen på något sätt. :D

Håller jag med om, men Swedavia skyller på vaktbolaget som skyller på Säpo som inte säger något men som säkert skyller på lagstiftningen (vilket säkert även Swedavia och vaktbolaget gör) och Morgan tycker absolut inte att det är hans fel (lika lite som något annat som ligger inom hans departements område), men att det säkert egentligen beror på Sverigedemokraterna alternativt hela oppositionen på något sätt. :D
SÄPO säger ju att dom har normala handläggningstider, och har haft ett bra tag, så jag tror att det beror på någon som helt flugit under radarn(sic!), nämligen Transportstyrelsen!

Toppen